Horsewaretäcken - smalare passform för att hästen blivit bredare?

Jag ska testa kompisens Amigo men har flera vänner som varit missnöjda med vattentätheten på dem och det är väldigt viktigt för mig att pålle inte går och är småfuktig.
Vi har haft 2 Amigo regntäcken, ingen av dem har läckt in faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
En till här vars Amigotäcken inte läckt igenom en droppe. Sitter dessutom jättebra både på den stora och på ponnyn (och tidigare ponnyer) :up:
 
Har likande problem med min ena, termomaster sitter bra på han men tillverkas inte längre så håller hårt i dom jag har kvar.

Perfekt skulle vara om jag hittade ett täcke för grova hästar utan att halsöppningen blev större.

Nästa test blir Globus då jag har ett regntäckte som sitter bra där ifrån.
 
Haft Amigo i över ett decennie - aldrig haft problem att de läcker.

Ibland är folks definition på att läcka dock att täckena är blöta på ytan/i tyget. Det är inte min definition - så länge hästen är torr under täckena läcker de inte.
 
Har likande problem med min ena, termomaster sitter bra på han men tillverkas inte längre så håller hårt i dom jag har kvar.

Perfekt skulle vara om jag hittade ett täcke för grova hästar utan att halsöppningen blev större.

Nästa test blir Globus då jag har ett regntäckte som sitter bra där ifrån.

Kraemer, ett tyskt postorderföretag har Thermo master :) så visat tillverkas de än.

Tillägg: de har 20% rabatt just nu med
 
Haft Amigo i över ett decennie - aldrig haft problem att de läcker.

Ibland är folks definition på att läcka dock att täckena är blöta på ytan/i tyget. Det är inte min definition - så länge hästen är torr under täckena läcker de inte.
Jag håller med dig men med hästen första täcke som hade fleecefoder (Börjes) märkte jag efter ett tag att det visst läckte igenom men häst-element torkade sig själv och fleecefodret så fort att jag tyckte att han var torr. Det var först i riktigt hällregn när jag tog in honom som jag upptäckte det.
 
Jag håller med dig men med hästen första täcke som hade fleecefoder (Börjes) märkte jag efter ett tag att det visst läckte igenom men häst-element torkade sig själv och fleecefodret så fort att jag tyckte att han var torr. Det var först i riktigt hällregn när jag tog in honom som jag upptäckte det.


Vet inte om jag förstår sammanhanget utifrån det jag kommenterade. 😅
 
Vet inte om jag förstår sammanhanget utifrån det jag kommenterade. 😅
Jag märkte att det var svårt att förklara medan jag skrev. Det täcket läckte igenom fast det märktes inte för hästen torkade sig själv och fodret med kroppsvärmen. Så det gäller att ha koll på att vattnet faktiskt stannar i yttertyget.
 
Jag håller med dig men med hästen första täcke som hade fleecefoder (Börjes) märkte jag efter ett tag att det visst läckte igenom men häst-element torkade sig själv och fleecefodret så fort att jag tyckte att han var torr. Det var först i riktigt hällregn när jag tog in honom som jag upptäckte det.
Faktorer att beakta är också kondens (då vill man ha bra andasfunktion i täcket som släpper ut fukten) och vattenpelare (som avgör hur mycket vatten täcket pallar i hällregn).
Täta täcken —> andas sämre.
Andastäcken —> håller mindre tätt.
Jämför Galonbyxor med en vindjacka.
 
Faktorer att beakta är också kondens (då vill man ha bra andasfunktion i täcket som släpper ut fukten) och vattenpelare (som avgör hur mycket vatten täcket pallar i hällregn).
Täta täcken —> andas sämre.
Andastäcken —> håller mindre tätt.
Jämför Galonbyxor med en vindjacka.

Precis!

Jag tror det är därför många med ”nyare” täcken anser att ”de läcker och så var modellen inte tidigare för 5 år sedan” osv.
För andasfunktionen har utvecklats och prioriterats till så mycket bättre senare åren, så då blir täckena förvisso blöta i ytmaterialet på ett annat sätt än tidigare när ytan var så tät att vattnet ”pärlade” av .

Som sagt så är hästen inte blöt genom täcket efter en dags spöregn så fyller täcket sin funktion !
 
Hjälp mig spåna.

Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals, varilayer och summer seriesfunktionen så är de välkomna.

För 3-4 år sedan fick pålle sina första Rambo, flybuster och vinterwug i 145. Dessa täcken, framförallt flugtäcket åkte bak så det blev flera cm över bak vid svansen = bogskav och tryck på manken.

Hans nästa täcke blev ett rambo original i 140 som satt så bra att jag bytte även wugtäcket till 140. Glada miner.

Förra året fick han sitt summer series och jag våndades över storlek och bytte mellan 145 och 140 flera gånger. Det slutade på 140 eftersom det större täcket var för stort i bogen och hamnade långt bak på manken men 140 täcket är i tajtaste laget och skaver en del på bogarna.

I vintras tyckte jag att wugtäcket blivit lite tajtare.

Nu när jag satte på originaltäcket (140, hänger ni med?) kändes det också tajt. Häst har musklat sig en hel del över hela kroppen dessa år så det är egentligen inte så konstigt att han fyller ut täcken mer nu.

Så frågan är om 145 är rätt rygglängd men glider bak på grund av för stort i bogen?
Kan det isåfall vara så att jag träffar rätt med till exempel Rhino i 145? Eller blir det multiuseless med för tajt i bogen och för långt där bak?

Eller finns det något annat märke som lyckas fylla mina höga krav?

Rhono är smalare i bogen.
 
Jag hade tittat på Nisch Hästs täcken om jag var du. De är väldigt ställbara i bogen, så jag har svårt att tro att det inte går att ställa in dem så de passar. (Jag har Amigo eller Mio i regntäcke och 200 g täcke, Nisch i 300 g och Shires med hals i 400 g till min häst.)
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp