rangordningsbroblem?

paradox

Trådstartare
häst nr 1=13 år gammalt sto
häst nr 2=10 år gammalt sto
häst nr 3=17 år gammalt sto, mamma till nr 2

alla halvblod.

när häst nr 1 kommer till stallet för ca ett halvår sedan var hon mycket låg i rang, släpptes ihop med nr 2,3 och en till. efter några veckor börjar hon snabbt klättra i rang, och börjar bli "elak" mot dom andra, och börjar även ifrågasätta mattes ledarskap, det hela slutar med att hon tränger upp häst nr 3 i ett hörn och sparkar av henne benet, och fortsätter sedan sparka medan nr 3 ligger ner, innan vi lyckas dela på dom. Nr 3 får avlivas och nr 1 får gå i egen hage tills vidare.

nu går nr 1 och nr 2 bredvid varandra, med bara staket mellan sig, och dom uppför sig underligt. dom står båda framme vis staketet och "vakar över varandra". Rätt som det är gör de utfall mot varandra. Tar man bort den ena blir den andra hysterisk.

Nyligen släpptes min valack ihop med nr 1, som gått ensam sedan olyckan för ca 3 månader sedan, och ragordnigen gjordes upp på 5 sek, och hon accepterar honom som ledare fullt ut. men trots att hon nu har sällskap står hon fortfarande vid staketet med den andra.

Anledningen till att jag skriver är att vi till helgen tänkte släppa dom tillsammans på bete, och jag (eller rättere sagt ägarna till 1 och 2) undar varför dom beter sig som dom gör, och om man vågar släppa ihop dom.

tacksam för alla möjliga teorier :)

I stora beteshagar är risken att bli uppträngd betydligt mindre, så jag tror inte skaderisken är särskilt överhängande - men man kan behöva ta isär dem om de inte kan ge varann lite lugn och ro. Din häst verkar dock ha lite pli på häst 1, och var det inga problem mellan häst 1 och 2 när de gick tillsammans tidigare (och nu verkar de ju gilla varann och sakna varann när den andre går) så ser jag inga hinder för att de ska kunna avnjuta sommaren tillsammans.

jo det var just det dom hade, att det var just nr 3 som fick stryk den gången var bara en slump, kunde lika gärna varit nr 2..

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 877
Senast: Sel
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 968
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 327
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka