Bukefalos 28 år!

Rapport om tränsbetts ridning

S

Spider84

Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett?

En liten summering:
Jag har ridit på tränsbett tidigare, men det har aldrig varit en höjdare på min häst. Hon ogillar det helt enkelt.
Juli 2001 började jag med AR och fick då rida på hacket trots protester från min stackars tränare.
Då gällde det bara att få kontakt med Ami, som stängde av psykiskt så fort något som kunde tänkas vara dressyr uppenbarade sig. Innan när jag haft henne har hon bara gått i skogen och varit hoppad. Ingen dressyr alltså.

Ungefär 1,5 år efter att vi börjat med AR provade vi tränsbettet igen = katastrof. Det var ännu värre än tidigare. (lånat bett)

Vi provade även stången, vilket funkade över förväntan just för att hon fick något som låg helt stilla i munnen. Vi försökte även kombinera den med kapsonen, vilket funkade av och till.

Sen i höstas har jag nästan bara jobbat Ami vid handen och just nu håller vi på med rehab efter en gammal skada som gjort hennes bäcken snett och med det skapat låsningar. Återigen; tack Jen80 för att du lyckades se det alla andra missat!! :bow:

Under den tiden har hon mest gått på kapson, lite varvat med stången. Ute i skogen har hon gått på lite varierna; kapson, stång, hackamore. Vill helst ha råd att köpa ett sidepull som hon kan gå på ute...



I vilket fall. Idag bestämde jag mig för att prova tränsbettet igen. Vi skulle inte göra nåt avancerat. jag får inte lägga någon direkt vikt på Amis bakdel..en ryttare är i princip max så vi sitter och försöker lära oss att rida med "bara" höften. Så vi skulle bara göra halter och igångsättningar till skritt, vilket inte funkade allt för bra idag, men vi kämpar på.

Nåja tränsbettet åkte in och hon pillade runt med det som hon brukar göra även med stången och la det till rätta. Jag hade förväntat mig det vanliga = "ut med skiten för helvete". :D

När jag satt in det såg jag att det var 1-1,5cm för långt... :crazy:
Nåja det var ju bara denna gången så hon fick gå på det. Ute i paddocken provade jag att göra halt, svänga och försiktigt be om lite böjning endast med tyglarna bara för att kolla reaktionen. Hon verkade tycka att det var helt okej med bettet och jag var mäkta förvånad.


Nu medan vi kör "rehab" får hon gå på bettlöst och så får jag skaffa mig ett kortare tredelat bett till hösten eller så och se vad vi kan åstadkomma på det.



Jag vet fortfarande inte vad det är som gjort det nu är okej. Om det är att hon blivit bättre i kroppen (olyckan, som gav skadan, hände ett halvår innan vi började med AR) eller om det är att jag är lugnare i handen (det var ett jäkla fipplande på mina händer i början) eller om hon bara tycker det är mer okej nu.



Det var i alla fall flera som ville få en rapport efter att jag provat att rida med det igen. Jag kommer även att plåga er med en låång rapport om allt som hänt med equiterapeuten och Ami till hösten och då får jag prova tränsbettet igen och berätta hur det har gått.
 
Bekräftar än en gång min åsikt om alla som säger att deras häst absoluuuuut inte kan ha vanligt tränsbett pga ditten och datten och måste testa allehanda speciallösningar. Problemen sitter inte i tränsbettet... :bump:
 
Nja fast jag tror fortfarande att det finns hästar som faktiskt tycker så illa om att ha ett rörligt bett i munnen att man bör avstå från ett tränsbett, men då finns det ju kapsoner som lösning.
 
Inte alltid. Så länge man bettslar "ner" så är det ingen fara.
Jag har dock problemet att mina hästar har tänder som är trasiga och hur mkt. jag än skulle vilja (men det vill jag inte för jag ser ingen mening med det) ha bett i munnen på dem så kan jag inte, oavsett hur fin min hand är så gör jag dem illa, bara bettet ligger i munnen på hingsten så skaver det. (per-martin har kollat detta så jag tror fullt på det)

Men det är sant, folk säger ofta att de måste byta bett och betslar då upp istället för att leta reda på den egentligen orsaken till att hästen "bråkar" (?) med bettet.
 
Visste du inte det :devil:
Nu förtiden kan vad som helst rida , det märker man inte minst på Buke :angel:
 
:o Varsågod, det var så lite så. Jättekul att kunna hjälpa till! :)
Glöm nu inte bort att det är Du som gör det stora jobbet - och du gör det kanonbra! :bow:
 
Gud vad roligt!!!! :bump:

Men du, hon kan faktiskt tycka om långa bett oxå.. Ifall hon nu inte gilalr ett ävlanpassat kort bett så kan du ju testa igen med det långa.. Mammas häst går enbart bra på ett tredelat som är +2cm och raka +1 cm (verkar gilla att det åker runt i munnen :crazy: )

Ser framemot rapport! Lycka till!
 
:o

Jag vet jag är hopplös. Och det blir värre och värre hela tiden. När jag gick på gymnasiet så höll i alla fall min svenskalärare koll på mig. :D


Jen80
Jo, men utan dig hade jag "aldrig" upptäckt det. ;)


the_connemara
Jag ska se om jag inte kan få låna ett kortare bett av någon i stallet och se vad som händer. Det verkade som att hon tyckte att det var lite obekvämt att bettet kunde flytta på sig så mycket (att det var för långt).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp