Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Det är klart, han är inget fullblod i typen direkt trots sitt angloblod ganska nära, men har visade upp lätthet och schvung i sina rörelser, speciellt i traven som var mycket bogfri, så till ett lättare sto hade jag kunna tänka mig honom.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

JM och AF kunde man nog släppt en bomb brevid :banana: utan att de rört en min
Fast de är ju också lite äldre... Sen är ju min bestämda uppfattning att hopphästarna oftast tål mer av både ljud och rörelse, ffa när de tävliat i några år. Dressyrhästar lever nog mer i skyddad verkstad...
Ni som såg Hesslegårds Rubin i verkligheten, vad tyckte ni?

Jag tycker han ser ut som en köttbulle med tråkig hals och bål. Såg han bättre ut på riktigt?
Nä... :angel: Jag tyckte han såg ganska "vanlig" ut, dvs har inget direkt som gör att man lägger märke till honom. Men det är ju ofta svårt med de äldre dressyrhingstarna överlag. Man vet inte vad som är ursprungligt och vad som är produkt av ridningen.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag sitter och tittar på hingtsbilderna i Ridsport och förstår inte varför man klagar på A Dandy Mans exteriör om man inte också klagar på Hesslegårds Rubin. Klart att man inte kan veta hur mycket som är träning och ridning, men jag tycker inte att han ser mycket ut för världen:crazy:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Och att jag tyckt så hela tiden borde framgått också! ;)

Ok, då är vi fyra då. Nellie, Pooh, du och jag.....

Bara för kul tittade jag på Corlenskys resultat förra året (kunde inte motstå). Så här står det efter hans ridprov 2006:

Gångarter: Hingst med bra avspändhet och rörlighet. Mycket god ridbarhet och samarbetsvilja. Ren taktmässig, rörlig, energisk skritt.
Ganska taktmässig och välbalanserad trav.
Ren rytmisk, taktmäsig galopp med god bakbensaktivitet. God elasticitet,
Mycket välbalanserad och bärig.


Folk glömmer snabbt. :crazy:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Han ser inte så mycket ut för världen egentligen, den där Rubinen, men han har karisma och vackra framben i passage och piaff. Briar ser inte heller så bra ut bara sådär.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag har som sagt aldrig sett Rubinen i verkligheten men det känns kul att höra att han rör sig väl eftersom bilden inte gör honom rättvisa.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nej folk glömmer inte snabbt, de omvärderar sina åsikter ;)

(därmed intet ont sagt om Corlensky)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag är lite partisk också, eftersom jag skötte en två-årig hingst e. Rubin som hade stor personlighet och utstrålning. Men sedan såldes han uppåt landet. Står i Sthlm nu hos en trevlig tjej. Tror att han var född 2000.

Såg Rubinen på Flasterbo i somras och han såg väldigt trevlig ut under ryttare. Och så ska det ju vara också. Hästen ska vara bättre under ryttare än utan. First Wish är ett sådant exempel.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Men hörrö Stommen... ;)
Danzas tålde ju till och med rungande taktfasta applåder utan att explodera! :love:
Det är mer än de flesta andra hingstarna överlever....

Filmbevis

:D :D Jovisst tålde:D han applåderna, i alla fall riden. men när han kom in på exteriörbedömningen var han mycket mer på tårna, så jag var rädd att det var för mycket nerv i honom för min dam. Men det är det kanske inte. Fin är han! :love:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag har som sagt aldrig sett Rubinen i verkligheten men det känns kul att höra att han rör sig väl eftersom bilden inte gör honom rättvisa.

Nej, kortet gör honom inte alls rättvisa! Jag tyckte att ha hade en härlig utstrålning riden. Mycket power! Men frågan är vilka ston som skulle passa honom. de måste vara mycket ädla för att inte det ska bli för mycket köttbulle. Hur kunde han bli så grov med Rubenstein och angloarab? Lustigt hur generna slår till. ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ja, jag undrar det också... Avkomman jag träffat hade Chirac som morfar och han var ändå en ganska smäcker häst.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Hittade följande avelsråd om Alligator F från de franska ägarna på den amerikanska SF-föreningens hemsida.

Owner Breeding Tips: "ALLIGATOR FONTAINE crosses particularly well to sporty mares of an average size, type SF, AA, or KWPN requiring a stallion with lots of presence. Some of his larger foals, like him, can be late developers and deserve that you take your time. Don't forget that ALLIGATOR and his younger brother Frascator were late bloomers but have both gone on to become International Champions.

"The pedigree of ALLIGATOR FONTAINE goes off the well trodden path, allowing a new and richer genetic choice for producing sporthorses, as he is completely free of the blood of Alme, Uriel or Grand Veneur and brings the precious bloodlines of Mourne and Nasrullah.

"His products are confirming their father as a good sire and many riders often say that they like his horses for their good characters and their easiness to work. You should not worry about breeding him with mares who have already a lot of blood. We have some gorgeous products at home."
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag sitter och tittar på hingtsbilderna i Ridsport och förstår inte varför man klagar på A Dandy Mans exteriör om man inte också klagar på Hesslegårds Rubin. Klart att man inte kan veta hur mycket som är träning och ridning, men jag tycker inte att han ser mycket ut för världen:crazy:

I och för sig, men lite kul med arabblod i halvblodsaveln är det! han har ju hyfast mycket ändå. Sen har han ju fin, men inte toppmodern stam, så då blir det väl inte superädelt kanske.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nej, kortet gör honom inte alls rättvisa! Jag tyckte att ha hade en härlig utstrålning riden. Mycket power! Men frågan är vilka ston som skulle passa honom. de måste vara mycket ädla för att inte det ska bli för mycket köttbulle. Hur kunde han bli så grov med Rubenstein och angloarab? Lustigt hur generna slår till. ;)

Rubinstein är väl inte jätteädel? Och Inshallah var ganska grov för att vara angloarab. Det lite kortlinjerade kan nog komma från arabblodet (det runda korset också, kanske?), och så den maffiga halsen från Rubinstein.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*kl*

Enligt Tullstorp kommer förutom Wladimir OA och A Dandy Man som Minna visade också CHARON att stå på station hos dem!

JÄTTEROLIGT tycker jag!
Jag tycker rent generellt att mindre stationer verkar ha svårt att få tillräckligt med ston till sina "bra" hingstar som inte är bruksprovsettor och något sådant där riktigt iögonfallande häftigt.
Jämför med Flyinge som verkar få ston till alla sina hingstar alldeles oavsett vad de presterar?

Eller har jag fel nu?

Spelar ingen roll, Charon på plats på Tullstorp innebär att jag får se honom på deras hingstvisning som brukar visas via webcam ju! :bump:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

:eek:

De båda har ju utmärkta internationella hopp exteriörer och båda är ju helt olika i typen :confused:

AF pappa Noren internationella framgångar i hoppning med Kathy Monahan mamman syster med I Love You :bow: Och har även hon tävlat på hög nivå i hoppning och har även lämnat ytterliggare en hingst, Frascator Mail. Den hingst i välden som har flest internationella GP segrar i hoppning genom tiderna. Dottern Jalisca Solier är ju en av de som vinner mest just nu i WC cirkusen. Kan man begära mer?

JM både pappa och morfar är några av de mest framstående fäderna någonsin till framgångsrika hopphästar internationellt som dessutom tävlat internationell hoppning. Hand in Glove har själv tävlat både slätlöp, St George dressyr och internationell hoppning och lämnat en uppsjö med både godkända hingstar och varit ledande fadershingst under flera år. Laudanum behöver knappast någon presentation :bow:

Bara fyi ;) det lät som om du inte visste vad det var för hingstar


du har full koll på pojkarna du :bow:

priserna var inte så farliga som jag trott :banana: de ligger på flyinges hemsida :angel:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*kl*

Enligt Tullstorp kommer förutom Wladimir OA och A Dandy Man som Minna visade också CHARON att stå på station hos dem!

JÄTTEROLIGT tycker jag!
Jag tycker rent generellt att mindre stationer verkar ha svårt att få tillräckligt med ston till sina "bra" hingstar som inte är bruksprovsettor och något sådant där riktigt iögonfallande häftigt.
Jämför med Flyinge som verkar få ston till alla sina hingstar alldeles oavsett vad de presterar?

Eller har jag fel nu?

Spelar ingen roll, Charon på plats på Tullstorp innebär att jag får se honom på deras hingstvisning som brukar visas via webcam ju! :bump:

jag gissar på att flyinge får en hel del ston på deras förmånliga avgifter.. o säkert även en del på att de är så kända. därmed inte sagt att de inte har bra hingstar, men frågan är om de hingstar som står där skulle fått lika många ston ngn annanstans.. :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
710
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp