Ras åt pappa

Lady_A

Trådstartare
Nu behövs det hjälp från buke!

Min far har blivit pensionär och nu behövs en hund som förgyller hans tillvaro.
Det ska vara en liten och robust hund, gärna en terrier eller terrierstuk på den.
Den får inte vara extremt skällig, fanatisk på att gräva eller ha stort viltintresse.

Pappa vill ha en hund som han kan ha med sig överallt, som kan sitta i knät å kolla på tv och som är med ute på dagarna och kör in ved och fixar på gården.

Det ska således inte vara en krävande hund, inte för energisk och absolut inte frusen.

Den bör heller inte ha problem med separationsångest då den inte kommer få sova i sovrummet, däremot kommer den sällan behöva vara ensam på dagtid.

Det får inte vara en hund med ett "fult", konstigt, eller allt för ullgullig utseende.

Cairnterrier och aussie terrier är typ de enda raser jag kommit på...

Sv: Ras åt pappa

Varför inte en dvärgpudel (behöver ju inte klippas som en pompom ^^) eller en yorkshireterrier? Visserligen kan han behöva lite hjälp med att hålla efter pälsen då och då, men en nedklippt yorkie är inte alls någon ynklig hund.
De skäller lagom mycket och älskar enligt min erfarenhet att kura i soffan efter en lång dag utomhus. Fäller inte, lätta att ta under armen och.. well....There you are!

Engelsk staff! Fast det blir problem att hålla den från sängen :angel:
Känner flera som, precis som jag, varit stenhårda på att hundarna inte fått vara i möblerna som efter rasbyte till staffe har hunden i soffan/sängen/sovsäcken :confused: :D

pudel kommer han aldrig gå med på, dessutom är dom inte så terrieriga i temperamentet, tror inte det skulle passa.
york har jag funderat på men en lite större version vore nog bättre men det kanske finns yorkar på 5-6 kg oxo??
Norwich var ett bra förslag
Staff är exemplel på vad pappa tycker är en typiskt ful hund
Skulle en mops passa??

Du är ju redan inne på cairn :laugh:. Se dock upp med viltintresset, annars tycker jag att den passar in bra även om den gärna hänger med på mer aktiviteter än så. Men det där med att "få vara med" skall absolut inte underskattas som aktivering!
Min nöjer sig med att tex fnula omkring i stallet även om hon blir gladare om hon får träna lite annat också.
Robust, terrieraktig, inte puttenuttsöt (fast jag tycker att de är rätt söta förstås;)). I alla fall min fixar de flesta typer av väder, hittills har hon aldrig visat tecken på att frysa.

Du har ju westien också men de har mer hudrelaterade problem än cairnen.

Borderterrier, west highland white terrier, sealyham terrier, fransk bulldog, tibetansk terrier, norwichterrier , lakelandterrier... :)

Aiight, ingen pudel. Lite synd.

Jag är lite osäker på just Hur stor en york skulle kunna bli.. men omkring 5 kilo skule jag kunna tänka mig hos en riktigt robust hund. De är hur som helst otroligt trevliga och underskattade... folk tror att det är en golvmopp de går omkring med i väskan, men de har fel. ; )

om han tycker att staffen är 'ful'.. vad ska han då inte tycka om Mopsen? *skratt*

Cairnterriern är ju himla fin förstås, men det finns många andra mindra terrorhundar också. Kanske en borderterrier? Förbaskat pigga, sköna hundar med lagom attityd. Visserligen visst viltintresse, men det tror jag att man får tampas med oavsett.

Staff är exemplel på vad pappa tycker är en typiskt ful hund
Skulle en mops passa??

smaken är som baken :angel:

Men det är ju bättre då om du preciserar innan vad din pappa har för smak så är det lättare att lämna förslag..

Det är nog lite individuellt, många är det sån fart i att de håller sig varma på det sättet ;)

det är inte så lätt att precisera, två raser som jag tycker är lika kan den ena vara fin och den andra ful...
Han gillar inte kamphundsutseende och han gillar inte molosser (dom är ifs inte aktuella ändå)
Han har dock inte verkat helt negativ till förslaget mops tidigare...
Han tycker schäfrar och taxar är fina

Man ska egentligen inte tipsa om någon ras utan att veta något om den! Men oh! Kan inte låta bli eftersom jag själv gillar attityden hos den skotska terriern:D Någon som vet hur dem är och om dem skulle passa ts pappas önskemål?

Ok. Om vi slår ihop tax och schäfer då och säger wesh corgi eller västgötaspets ;)

du kanske kan titta på omplaceringar till din pappa? min tuss hade nog passat honom och han är korsning mellan tax/york och nåt annat :p man vet ju inte alls om en sådan korsning hade blivit som min, men om det inte är en valp utan lite äldre så vet man ju mer vad det blivit av den så att säga.

Ja! Västgötaren verkar väl nästan perfekt, vad? Den är inte heller hysterisk på vilt såvitt jag vet.

Pumi ska vara lite terrieraktig till sättet...dom är ju otroligt söta oxå :p

O så kom jag o tänka på schipperken oxå, men dom kanske är lite väl skälliga? :o har bara mött en, den va väldigt skällig :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 931
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi har bestämt oss för att köpa hund under nästa vår, då jag fått nya arbetstider och sambon likaså, dessutom fick jag möjlighet att ta... 2 3
Svar
58
· Visningar
3 194
Senast: nilie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 663
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka