Ras på häst i försäkring

Kirre

Trådstartare
Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I försäkringen är hon "Övrig blandras" då arabkorsning inte fanns. Fölet blir ett halvblod med grå papper, 50% halvblod, 25% arab och 25% okänd. Vad kan jag då registrera den som i försäkringen? Skälet är ju naturligtvis att registera den som rent halvblod kostar så otroligt mycket mer. :crazy:

Tittar jag på Agria så skulle fölet kunna registeras som; Korsning med halvblod, Arabiskt halvblod (antar jag skulle funka), Blandras eller då Svenskt halvblod. De tre förstnämnda ligger ju allt från några tusen lägre i premie till en dryg tusenlapp lägre än Svenskt Halvblod.

Så, vad kollar försäkringsbolagen på? Hittills har de ju trott på vad jag sagt i telefon när jag tecknat försäkring. Kanske jag kan ta den billigaste av alla? :angel: :D Nej, men har de tex begärt in regbevis någon gång av er eller hur funkar det? Vill ju inte hamna i knipa när de menar att den är reggad som fel ras och så får jag inte ut något vid en ev skada samtidigt som jag inte vill betala mer än nödvändigt.

Sv: Ras på häst i försäkring

Pratar jag med dem vill de garanterat ha in den som rent halvblod, är jag rädd. :crazy: Därför jag tänkte höra mig för och spåna lite innan det blir aktuellt. :)

När jag skulle försäkra mitt föl - korsning Engelskt fullblod / PRE - ville de sätta henne som fullblod eftersom mamman är det. Men jag menade på att hon kommer ju att reggas som PRE partbred eftersom pappan är godkänd hingst. Efter en del övertalning så fick hon bli PRE (lite billigare än fullblod).

Min halvblod/arab korsning räknas som halvblod hos Agria. Hon är 50% halvblod och 50% arab.
Jag skulle säkert ha kunnat räkna henne som arabkorsning men vågade inte eftersom ifall det kommit fram att hon har halvblod i sig så är jag 100% säker på att det skulle ha blivit rejäla problem.
Jag skulle om jag var du för min sinnesfrids skull bita i det sura äpplet och tala om att det är halvblod i hästen och åtminstonde slippa oroa mig för försäkringsproblem.
Frågan är om det inte dessutom räknas som försäkringsbedrägeri att inte nämna halvblodet. Agria nämner ju alltid längst ner i sina rasgrupper "Blandras med rasgrupp x"

Jag tror att det är där jag kommer att hamna, att jag betalar för halvblod för att jag inte vill hamna i knipa framöver. Nämna halvblodet ska jag självklart göra men kanske lite mer i förbifarten. :angel:

Ska dock se vad de själva säger om det och då ska jag nämna halvblodet sist. Att det är en korsning mellan arab, okänd och halvblod.

Konstigt i ditt fall att den inte hamnade som arabiskt halvblod eller vad det stod, det är ju precis vad din är.

Fast din häst är ju egentligen inte en korsning i korsningens bemärkelse.
Arabhästen är en av de tre fullblodsraserna som används för att förädla det svenska halvblodet. Att man sedan vad jag förstått kan registrera arabkorsningar i arabregistren strular däremot till det en hel del på denna fronten eftersom det som uppenbarligen är ett rent halvblod åt ena hållet räknas som arabkorsning åt det andra hållet:crazy:

Intressant tanke. :idea: Särskilt då jag själv funderat på att regga fölet som arabkorsning då det egentligen inte ger mig något att registrera som halvblod då den får grå papper. :smirk:

Då undrar jag bara, inte av dig personligen utan rent generellt hur ASVH resonerar, (som inte alls har med tråden att göra men, men.. :angel: ) om man nu vill förädla halvblodet från ASVH sida och därmed godkänner som i exemplet araber. Varför hamnar de då utanför alla bedömnings och visningsmöjligheter genom att få grå papper OM det inte, i dagsläget, är Elcatero ox, som är far? :confused:

Det innebär ju att som uppfödare måste man "tappa" en generation, förhoppningsvis få ett stoföl, för att efter henne sedan få ett grönt halvblod. Tro tusan att halvblodsuppfödare inte är intresserade av att betäcka med araber hur bra de än må vara.

Som sagt OT men ändå intressant.

för att hingsten inte är den sorten asvh vill ha i aveln.

som sagt, de 25´% okända gör henne till korsning iaf i mina ögon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka