Kirre
Trådstartare
Lite konstig undran kanske men, men.
Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I försäkringen är hon "Övrig blandras" då arabkorsning inte fanns. Fölet blir ett halvblod med grå papper, 50% halvblod, 25% arab och 25% okänd. Vad kan jag då registrera den som i försäkringen? Skälet är ju naturligtvis att registera den som rent halvblod kostar så otroligt mycket mer.
Tittar jag på Agria så skulle fölet kunna registeras som; Korsning med halvblod, Arabiskt halvblod (antar jag skulle funka), Blandras eller då Svenskt halvblod. De tre förstnämnda ligger ju allt från några tusen lägre i premie till en dryg tusenlapp lägre än Svenskt Halvblod.
Så, vad kollar försäkringsbolagen på? Hittills har de ju trott på vad jag sagt i telefon när jag tecknat försäkring. Kanske jag kan ta den billigaste av alla?
Nej, men har de tex begärt in regbevis någon gång av er eller hur funkar det? Vill ju inte hamna i knipa när de menar att den är reggad som fel ras och så får jag inte ut något vid en ev skada samtidigt som jag inte vill betala mer än nödvändigt.
Tittar jag på Agria så skulle fölet kunna registeras som; Korsning med halvblod, Arabiskt halvblod (antar jag skulle funka), Blandras eller då Svenskt halvblod. De tre förstnämnda ligger ju allt från några tusen lägre i premie till en dryg tusenlapp lägre än Svenskt Halvblod.
Så, vad kollar försäkringsbolagen på? Hittills har de ju trott på vad jag sagt i telefon när jag tecknat försäkring. Kanske jag kan ta den billigaste av alla?