Torktumlare

Trådstartare
En snäll, lättlärd vovve , skall kunna bo i en stor stad (MALMÖ) i en lägenhet (ej mitt i stan lite utanför), skall inte ha så mkt vakt i sig, ingen hund som är lika jätte krävande som tex en Border Collie men endå en hund som kan följa me på jogging turer, sim turer, stan turer, skogsvandringar och fungera som en familje hund, klart finns hundvana & EXTREMT mkt kärlek men har tröttnat på Schäfer, Westie (de har vatt så mkt allergi annars hade de vatt fint med en sån "igen"), Chin (för mkt päls, orkar inte så jätte mkt, kan bli bjäbbiga).. Storlek spelar inte så mkt roll bara dn "får plats" i en lägenhet av mellan-storlek

Någon som vet vilken ras detta är? :confused: Fler frågor är välkommna!:bow:

Sv: Ras

Det första jag tänkte på var pudel eller bichon frisee´. De tycker jag är bra stadshundar, men det finns ju fler. Kommer inte på några mer just nu. Skall den vara stor, mellan eller dvärgstorlek.?

Pudel tänkte jag på. Men det kan vara så olika vad man är ute efter. Relativt många hundar borde passa in på din beskrivning.
Whippet kanske?

Du skrev om allergi och westie. Är det du och familjen som tidigare varit allergiska, eller era hundar?

det finns ju mops ^^ ÄLSKAR dom och sanktbärnadshundar:bump:

vet någon hur mkt Mops brukar kosta (dom är väl inte särsilt inne?):confused:

Pudel tänkte jag på. Men det kan vara så olika vad man är ute efter. Relativt många hundar borde passa in på din beskrivning.
Whippet kanske?

Du skrev om allergi och westie. Är det du och familjen som tidigare varit allergiska, eller era hundar?

Hundarna

.

Tollare passar inte in på din beskrivning. Det är en mycket arbetskrävande retriver som dessutom har mycket egna idéer om vad som ska göras och hur. En tollare utan rejält med bra stimulans hittar på egna grejor, inte sällan sådant som gör att de kallas omöjliga att ha...

På din beskrivning av vad du vill göra med hunden bör du titta inom grupp 9, sällskapshundar, i första hand.

Det finns ju friska westies också. Man får kolla efter de svarthudade exemplaren som ofta är mindre känsliga. Men hur det än ligger till tycker inte jag att westien är en bra stadshund öht.

Hur gammal är du? Ska du ha hela ansvaret själv, eller delar du det med någon?

Cavalier King Charles, skulle jag säga annars. Pigga, glada osv.
Var noga med kennel bara, hjärtproblem förekommer bland annat.

vet någon hur mkt Mops brukar kosta (dom är väl inte särsilt inne?):confused:

Oj Oj, mopsen är mkt dyr.
Senaste kullen vi hade gick valparna för 18.000 kr.

Det är ingen hund som används ex som Chiuahua (leksak/smycke) utan det är en hund som är mkt viljestark med härlig utstrålning.
En helt fantastisk familje/sällskapshund!

Att de är såpass dyra är ju just för att det inte förds så mycket utav dom, det är mycket folk som vill ha en mops.
Jag skulle ju inte säga att det är en lägenhetshund, dom är väldigt vilda som valpar/unghundar. Behöver en del motion.

har hört att dom får vissa problem (de nakna) så man får använda typ krämer & sånt hela tiden är det sant?

Vissa har det men långt ifrån alla. Man smörjer de bara för inte huden ska bli torr.
Själv har jag ingen naken utan två puffar , den långhåriga varianten:love: och det är nog värdens roligaste hund ras. Den är som en pajas, clown, spillevink, ja allt. Jag får mig många goa skratt om dagen när de visar upp sina goa sidor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 033
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle... 2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 411
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 632
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka