Rasen Akita, var finns den till salu?

nangiialaa

Trådstartare
Jag har gått och kärrat ner mig i en ganska ovanlig hundras har jag förstått. Rasen Akita.
Det finns verkligen inga akita valpar på blocket och inte någon annan stans där jag sökt heller. Frågan (frågorna) är enkel (enkla), var kan man köpa en akita valp och vad kostar dem?

//Jenny

Sv: Rasen Akita, var finns den till salu?

På Blocket? Nej, det var väl en väldig tur. Det måste väl finnas en rasförening och seriösa uppfödare du kan vända dig till?

Skönt att den är skonad från Blocket. Det känns som att det är rätt få hundraser som är det nu för tiden.

Efter tre sekunders enkel googling hittar jag direktlänkar till både akita och amerikansk akita. Där finns det länkar till uppfödare så det är bara att kontakta dom och se om dom har några planerade parningar.

På Blocket? Nej, det var väl en väldig tur. Det måste väl finnas en rasförening och seriösa uppfödare du kan vända dig till?

Skönt att den är skonad från Blocket. Det känns som att det är rätt få hundraser som är det nu för tiden.

Efter tre sekunders enkel googling hittar jag direktlänkar till både akita och amerikansk akita. Där finns det länkar till uppfödare så det är bara att kontakta dom och se om dom har några planerade parningar.

Jag har både googlat och kollat andra ställen men jag hittar inget direkt i Sverige. Länkar hade varit lite snällt? :laugh:
Ni måste idiotförklara mig nu xD

Jag har både googlat och kollat andra ställen men jag hittar inget direkt i Sverige. Länkar hade varit lite snällt? :laugh:
Ni måste idiotförklara mig nu xD
Om man är intresserad av att köpa en hund så kollar man på:
http://www.skk.se/
O söker sig vidare till:
http://kennet.skk.se/skk/?id=274&sprak=sv o därifrån till:
http://kennet.skk.se/skk/iframe.aspx?url=http://kennet.skk.se/rasinfo/lankar_ras.aspx

O där hittar man rasklubbarna för båda varianterna. Man läser vidare om ursprung, temperament, RAS, dvs avelstrategi o sjukdomar etc.
Valpförmedling har de flesta rasklubbar.

Kan man inte navigera bättre i hundvärlden än vad du har gjort så lär du knappast få köpa en Akita. Förhoppningsvis finns det ingen uppfödare som säljer valpar till någon utan tidigare hunderfarenhet, som förälskat sig i utseendet eller träffat någon trevlig individ.

Missförstå mig inte nu, men Akitan är absolut ingen bra förstagångshund.

mvh

Jag har direkt aldrig letat efter hund och därför inte insatt i dess sökvägar. Jag brukar bara kolla blocket och diverse andra sådana sidor för skoj skull. ;)

Jag har mycket hunderfarenhet. Har aldrig haft en själv men har utbildat ganska många "hopplösa" hundar. Jag kanske inte är jätte insatt i Akitans egenskaper men jag ser inte att någon hund är omöjlig för någon. Man måste själv bara ha rätt inställning. :laugh:

Det är väl bara att googla? Inte svårare än så att hitta till rätt rasklubb...

Tydligen var det jobbigare än så eftersom jag googalde... Men gick inte på länkarna jag fick här ovanför ^^ och fick resultat. Har mejlat den ena uppfödaren (som turligt nog ligger i närheten av där jag bor) om mer info.

Du måste ha sökt på fel ras om du inte hittade något :confused:

Sökte på "Akita" och fick upp deras rasklubb på rad 2 - där uppfödare och valplistor och dyligt finns..

Håller med, det var ju verkligen inte svårt att hitta om man skriver in "akita" i googles sökfält....

Sa ju att ni skulle idiotförklara mig :) Det kom iaf inte upp när jag sökte igår kan jag säga :)

Idag kom det i alla fall upp utan problem.

Att ha koll på en ras man vill skaffa borde vara en grundförutsättningar. Kanske blir inte hundägandet hopplöst (förhoppningsvis) även om man inte gör det även man bra mycket krångligare och tråkigare.
Jag tycker Akita (och inte minst husky!) är jättefina men de passar inte alls till det jag vill ha hund för.

Jag har mycket hunderfarenhet. Har aldrig haft en själv men har utbildat ganska många "hopplösa" hundar. Jag kanske inte är jätte insatt i Akitans egenskaper men jag ser inte att någon hund är omöjlig för någon. Man måste själv bara ha rätt inställning. :laugh:
Och hur har du kunnat utbilda hopplösa hundar utan någon hunderfarenhet?
Det finns gott om raser/individer som är omöjliga oavsett inställning, speciellt om man inte har någon tidigare hunderfarenhet.

Efter den tårdrypande filmen "Hachi" är det väl tyvärr bara en tidsfråga innan de börjar dyka upp där.
http://www.imdb.com/title/tt1028532/

Jag är inte särskilt gråtmild av mig, men det gick åt ungefär ett kilo pappersnäsdukar de sista tio minuterna av filmen.

Senast ändrad:

Lite OT.

Ja, jag har faktiskt inte pratat med någon som sett filmen utan att snyfta. Helt sanslöst vad den historien verkar påverka folk...
Och ja, min sambo letade lite Akita på bl.a. blocket diekt efter filmens slut... ;-)

KL

Man ska ha i minnet att Akitan är en ras som inte passar vem som helst.
Och att Akitan, olikt alla andra hundar, aldrig glömmer en händelse. Har den gruffat med en hund, så kan du ge dej f-n på att Akitan kommer hämnas. Deras motto är ungefär: "hämnden är ljuv". Men fö en mycket stilig hund med stor lojalitet mot sin ledare (ledare, inte ägare, dvs att du måste verkligen visa att du är den som bestämmer. Minsta lilla grej)

Jag vet fler som tänkt efter både en och fler gånger på Akitan.
Men dem har hoppat över den för att dem inte klarat av den.

Är du intresserad utav Akita så läs på om den, det finns den japanska och den amerikanska. Vad är det för skillnader? Vad behöver jag veta osv, för att kunna bestämma dej.
Träffa så många kennlar du kan!
Ha ett öppet sinne, analysera hundarnas beteende mot andra hundar och människor.

Du hittar kennlar på rasklubbens hemsida, du kan också söka på google efter "akita kennel" eller "akita uppfödare". Kolla skks hemsida..

som andra sagt sök på nätet det finns en hel del information.

Läs på NOGA om rasen och välj uppfödare med omsorg. Det finns både bra och dåliga uppfödare se till att du hittar en valp från en bra kennel. Och gärna en hund där det finns lite arbetslinjer bakom och inte bara utställning gärna efter mh testade individer.

Jag har två AA och båda är helt underbara men det är absolut inga enkla hundar utan en mycket självständig och testande ras. Jag tränar mycket med mina och ändå är det inte mycket om fastnar :p :rofl: nej men skämt och sido det är en hund som är mycket lojal sin familj men rasen är svårtränad och egensinnig.

Om du bestämmer dig för en Akita skulle jag rekomendera en tik då de överlag är enklare än hanarna.

AAkita och Akita var ju från början samma ras och delades ganska nyligen upp i två raser. AA är större och grövre och får ha vilka färger som helst tempramentmässigt tror jag raserna är ganska lika men den AA kan nog vara aningens skarpare.

Och hur har du kunnat utbilda hopplösa hundar utan någon hunderfarenhet?
Det finns gott om raser/individer som är omöjliga oavsett inställning, speciellt om man inte har någon tidigare hunderfarenhet.

Jag sa ju att jag hade erfarenhet? Visserligen har jag aldrig haft en hund själv men har som sagt tagit hand om många och utbildat en del "hopplösa" fall...

Tack för hjälpen här, ska läsa på och tänka igenom mina val innan jag bestämmer mig :)

Jag sa ju att jag hade erfarenhet? Visserligen har jag aldrig haft en hund själv men har som sagt tagit hand om många och utbildat en del "hopplösa" fall...

Tack för hjälpen här, ska läsa på och tänka igenom mina val innan jag bestämmer mig :)

Jag blir bara nyfiken, vad menar du med att du har "tagit hand om och utbildat" många hundar fast du inte haft någon själv? Och vad är ett hopplöst fall enligt dig?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 230
Senast: Digbil
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 956
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 403
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 398
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka