Raser i galopp

Sv: Raser i galopp

I den "riktiga" galoppen arrangerad av Svensk Galopp är det endast engelska och arabiska fullblod som får delta (fast separat lopp för raserna)

Inom ponnygaloppen är alla raser välkomna.

www.galoppsport.se kan man läsa följande;

FRÅGA
Får en blandrashäst tävla i galopp?

SVAR
I princip - ja. För att en häst ska få starta i galopptävling måste många saker vara uppfyllda.
Det krävs bland annat att hästen är registrerad hos Galoppförbundet. För att bli registrerad måste den uppfylla de krav som gäller vid registrering av häst.
För att hästen ska ha en chans att hävda sig mot de snabba fullbloden kan ett bra riktmärke vara de s k kvaltiderna. För att en häst ska få starta i ett "riktigt" lopp med totospel måste den först godkännas i ett kvallopp.

För att godkännas måste hästen bland annat klara kval-tiden. För 2-åriga hästar är den tiden 800 m = 0.55.5 min, 1000 m 1.08.0 min. För 3-åriga och äldre hästar: 1000 m = 1.0.6.0 min. Arabiska fullblod (3 år och äldre): 1000 m =1.16.0 min.

Det finns dock andra sätt för icke-fullblodshästar att tävla inom galoppsport.
Dels finns det särskilda s k ridhästlopp och dels Point-to-point lopp. Ta kontakt med Nadja Bellander e-post:nadja.bellander@telia.com för att få reda på mer om ridhästlopp och Anders Herlin e-post: Anders.Herlin@jbt.slu.se
ang Point-to-point.

Gjorde ett arbete i skolan för drygt ett år sen om galoppsporten :D
Så jag har rätt färskt minne vad gäller just din fråga.. ;)

I Sverige är det Engelska fullblod och Arabiska fullblod som tävlar (dock i separata löpningar, som Mallanmjöl påpekade).

I USA tävlas det även med Quarterhästar :d.

Tyvärr inte helt rätt.
Araber o Fbl stämmer så klart.
I Sverige ser du ovan vad SG skriver om blandraser.
i USA tävlas regelbundet med Quarter, Paint och Appaloosa.
I Frankrike, Japan och Italien med Angloaraber.
I Frankrike också i olika lopp beroende på andelen anglo-blod

Vad gäller hinder finns massor av "oäktingar"

Tack för den insatta infon.
Fick mig att bredda mig lite i mina kunskaper om hästraser.
Appaloosahästar har jag hört talas om, men visste absolut inte att de förekommer i tävling.

Snabbsökning på Google gav följande URL som första träff.

http://www.altego.se/farm/appaloosa/aboutappaloosa/appaloosan.htm

Enkel och lättfattlig beskrivning med få ord om rasens historia och hur den definieras.
Texten verkar korrekt också, så om ingen annan säger något annat håller jag den "för facit".
Skulle velat se bilder också, men det är väl bara att surfa vidare.

Har länge tänkt ta upp ridandet igen. Rasens unika "fjärde gångart" "Indian Shuffle" verkar som skräddarsydd för mig som har mindre än ett år kvar till de 50. :)

Skulle inte rekommendera Appisar. Dom kan vara ganska knepiga.

Satsa på en galoppör i stället. Vi är ganska många tanter över 50 som dundrar runt. Äldst är Wenche Allen, 74!:bow:

Är absolut inget fel på appaloosa hästarna. Vi har 10 st hemma och fullblodshästar dom är lika till sättet bara lugnare och inte så stressade.

De appisar jag har sett har varit på småbanor i USA och dom har varit ganska dinga men det kan ju bero på annat... Grejen är att dom syns så väl med sina tunna svansar i vädret och skära rumpor.:rofl::rofl:

Jag antar att det finns olika appisar - samma som quarters - running och inte-running liksom.

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 030
Senast: cili
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Freazer
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
327
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈