Rasförslag till hundsugen

Tenny

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en blandrastik på åtta år med bla. Tibetanskterrier och dvärgpudel i, som min syster skaffade som valp. Eftersom min syster jobbar mycket mer än mig har jag ägnat mycket tid till henne, vi går på promenader och lär oss nya trick tillsammans, jättekul! Vi tränar också mycket på "vardagslydnaden" som hon redan kan, och nu lyssnar hon bra på mig även om godisburken försvinner. Hon fungerar bra med andra hundar av alla möjliga raser som vi har träffat.

Hunden i fråga hade min katt som absolut bästa vän, hon älskade honom, men tyvärr var vi tvugna att ta bort honom i veckan (:cry:) och nu funderar jag på att förverkliga drömmen om en egen hund, en hund som är min och som inte försvinner när syster flyttar hemifrån haha.. Dels känns det som att vår nuvarande hund skulle uppskatta en till hund i familjen, då hon blir både mycket gladare och mer harmonisk när hon får vara med andra hundar, och dels känns det som rätt läge i livet för mig. Jag jobbar extra, och nu kommer det (tyvärr) inte alls bli mycket jobb för mig fram till jul, och förmodligen inte efter heller. Jag söker jobb men det går som det går, och det känns som ett bra läge att skaffa hund när jag går hemma om dagarna. De dagar jag jobbar är farmor, som har en egen hund, hundvakt vilket funkar riktigt bra! Och när jag väl får mig ett jobb är tanken att det blir hunddagis eller dagmatte.

Iallafall, jag behöver lite rashjälp! Det jag söker är:
- En glad, trevlig hund som vill följa med ut på långa promenader i skog och mark, men som jag också kan ta med in till stan för en promenad där.
- En bästavän som älskar mys, gos och lek, gärna en riktig familjehund.
- Träna vill jag göra! Nu tänker jag mest vardagslydnad och trick, men jag skulle också kunna gå diverse kurser inom andra områden för att matcha hundens behov.
- MEN dem får gärna vara relativt lugn i sig själv, alltså inte så nervöst lagd av naturen, och jag vill att den ska klara några dagar utan vidare aktivering och endast kortare promenader om jag skulle bli sjuk.
- Relativt enkel pälsvård är ett stort plus. Lättare borstning någon gång i veckan och trimmning är helt okej, men gärna inte värre än så.
- Gärna mellanstor eller större, men självklart väljer jag hund efter mentalitet och egenskaper, och utseende och storlek är därför det minst viktiga.

Min största rädsla är att köpa en hund som sedan blir olycklig för att jag t.ex inte kan stimulera den på rätt sätt eller tillräckligt mycket, så därför vill jag ha mycket synpunkter på olika raser! Tanken är att köpa en vuxen hund, så givetvis spelar hundens personlighet stor roll. Det får alltså vara en relativt "enkel" hund, en sällskapshund för promenader, gos och träning.

Nu blev det här ett väldigt långt inlägg, förlåt för det! Jag vill bara vara säker på att hitta rätt hund, så den ska må så bra som möjligt. Kom med förslag och säg till om jag skrivit något som är helt galet, jag tar inte illa upp! :)
 
Skulle gärna tipsa om riskgrupp 9, men dom flesta (alla?) där är små..
Finsk eller svensk lapphund?
Leonberger, newfoundland, berner sennen? Mycket päls men räcker med att borstas.
Bullterrier?
Caanandog? Norsk lundehund?
Eller varför inte en tibetansk terrier? :)
 
@isafore
Newfoundland är min drömras :love: är dock rädd att den blir för stor om jag flyttar till en lägenhet en dag? Just nu bor jag i villa med stor tomt, men tanken är att flytta hemifrån en dag hehe.. Så kanske får spara den drömmen till framtiden och satsa på en lite mindre hund nu?

Tack för alla tips iallafall, ska kolla upp dem! :)
 
Kul att du inte målar fan på väggen för lite trimning så jag säger Dvärgschnauzer. Mellan trimningarna så är det bara ca 15 min ullkamning i veckan som behövs och i gengälld så har du en hund med vädertålig och smutsavvisande päls som inte fäller.
Frisk, robust och tålig ras. Orkar mycket utan att bli hyper med några lugna dagar. Lättlärda, coola, riktiga proffsmysare som ändå tål att vara ute i olika väder. Inte så "småhundiga"...de är stabilare och större än man först tror vid första anblicken.
Du kan läsa mer om rasen på rasklubbens hemsida "Dvärgschnauzerringen"
 
@isafore
Newfoundland är min drömras :love: är dock rädd att den blir för stor om jag flyttar till en lägenhet en dag? Just nu bor jag i villa med stor tomt, men tanken är att flytta hemifrån en dag hehe.. Så kanske får spara den drömmen till framtiden och satsa på en lite mindre hund nu?

Tack för alla tips iallafall, ska kolla upp dem! :)

Beror väl på hur man menar. Aktiveringen sker ju till största del utomhus, inomhus ligger ju hunden mest o sover. Jag har två hundar i min lägenhet. Skulle inte säga nej till att ha en nuffe om det var min drömras :)
 
Då ska jag fundera på det ändå. Dvärgschnauzer ska jag också kolla upp! Min största skräck är att hunden ska bli olycklig och må dåligt för att jag inte kan ge den vad den behöver, så beslutet om ras känns nästan övermäktigt :nailbiting:
 
Du kan ju även kika lite i schnauzertråden här :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 894
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp