• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PortoBetalt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 481
P

PortoBetalt

Svammelvarning!

Jag har en tankeställning eller vad jag nu ska kalla det som jag ofta finner mig fundera på när jag läst diverse blandras vs. renras diskussioner här på buke.

Det som jag alltid har haft emot så kallad blandrasavel inom de flesta husdjur människan håller sig med är att de ofta är oseriösa. De gör inga hälsoundersäkningar, de säljer till vem som helst och kan ofta kombinera helt olika avelslinjer (till exempel olika jakt, kamp eller vaktinriktningar) och detta är ju naturligtvis förkastligt och oförsvarbart.

Det finns ju undantag och det är väl därför jag börjar fundera. Varför är undantagen så hatade om de gör allt "rätt"?
Höjer vi inte rasaveln för högt till skyarna, och är det inte lite... rasistiskt?
Är inte hela iden med avel ganska läskig? Av alla de hundraser som finns är det inte många som faktiskt har ett syfte mer än att vara söt/liten/stor. Att avla fram lydigaste/sötaste/snabbaste/aggressivaste hunden och alla bortfall från normen blir det avelsförbud alt. avlivning på är till vilket syfte?
Känns inte det ganska likt Hitlers ide om det ariska folket? Har inte hela idén med avel gått för långt?
Etiskt sett, hur långt kan vi gå?

Det går ju inte att helt rättvist jämföra människor och djur, men man kan ju dra en paralell. När det föds en missbildad valp respektive ett missbildat barn, hur tänker ni då?
Hur ser ni på människor som skaffar barn trots de har genetiskt betingade sjukdomar? Psykiska såväl som fysiska.

Är ute efter lite tankar och reflektioner utifrån detta svammel, vad tycker och tror ni? Försöker inte kasta skit eller "trolla" utan skulle tycka det var väligt intressant att läsa hur ni tycker och tänker kring ämnet (etiskt och generellt).

Sv: Rasism?

Nu är ju inte människor avlade på specifika användningsområden i många generationer, och har heller inte olika egenskaper på det sätt som två skilda hundraser kan ha.

Vore vi det, skulle jag nog inte stödja godtycklig blandning där heller.
Vad sägs om följande annonser på blocket:

"Nu säljer vi vår korsning stuntman/eldslukare. Han är 18 år och en brandfara inomhus, men det går nog att lära bort med lite tålamod. Behöver en fast hand och skumsläckare, helt till hus på landet."

"Korsning med lite vakt. Gulliga valpar securitasvakt/säpo-livvakt/terrorist. Vana vid barn, blir nog rätt stora."

"Baltisk hamnarbetare/professorinna. Tyvärr blev vi allergiska mot denna intelligenta arbetsmyra när hon blev 15 månader. Hemmet viktigare än priset, säljs ej till lägenhet."

När det gäller hundraserna, så har människan avlat målmedvetet för att få fram hundar till vissa ändamål. I början handlade det definitivt enbart om olika former av jakt, vakt och vallning. Idag behöver olika människor olika typer av hundar, för det ändamål man har med den. Polishundar, jakthundar, räddningshundar, vallhundar, foxhounds, diverse brukshundar, renodlade sällskapshundar etc. Sen blir det ju så med allt vi människor lägger tassarna på, det blir extremt åt olika håll och inte alltid särskilt lyckat. Pengar kommer in i bilden, önskemål om extrema utseenden, etc etc. Tyvärr.
Min karl tycker att rashundar ska färbjudas och bara blandraser ska finnas, mixas totalt till nån slags ursprunglig hund typ Dingo finns kvar. Behöver jag säga att det är lite jobbigt att argumentera med honom...! (Han är engelsman och i England är synen motsatt vår svenska, där handlar debatten om de osunda rashundarna och de fria, sunda blandraserna). Men det skulle aldrig fungera, det kommer alltid att finnas människor som behöver en riktigt bra vallhund, och som avlar på goda vallhundsföräldrar. Jägare som behöver hundar till olika former av jakt, apportering etc. Polisen kan inte ha vad som helst i tjänst.

Som Lena Furberg skrev så har ju i princip alla raser ett ursprungligt syfte, även många av våra dagars dvärg/sällskapsraser. Sedan har tyvärr utställningarna i min mening tyvärr förstört en hel del raser. Alltför mycket pengar kom in i hundvärlden, det började avlas på skönhet framför egenskaper, till och med inom rena bruksraser, och systematisk linjeavel förekom, med katastrofala följder för rasens mentala och exteriöra egenskaper. Inom alla raser finns det dock fortfarande kunniga, engagerade uppfödare med rasens bästa för ögonen som verkar för att få fram vackra, funktionsdugliga, sunda hundar. Det är dessa uppfödare vi måste stödja.

Håller med om att man inte skall höja rasaveln till skyarna, den har för många brister för det. Men när det gäller blandrasaveln finns det nästan inget som har ett vettigt syfte.
De flesta av våra raser har från början ett vettigt ändamål även om det ofta avlats bort.
PL

OM du läst så många av dessa diskussioner och inte är ute efter att trolla, så kanske du har läst att ingen har något emot hundarna.

Det vi vänder oss emot är oseriösa människor som avlar hej vilt utan tanke bakom och detta oavsett det är renras eller blandras..

Och om du läst detta, så vad för syfte fyller din tråd hade du tänkt?

Nää..Just det, ingen alls!

I rest my case :cool:

Nu är ju inte människor avlade på specifika användningsområden i många generationer, och har heller inte olika egenskaper på det sätt som två skilda hundraser kan ha.

Vore vi det, skulle jag nog inte stödja godtycklig blandning där heller.
Vad sägs om följande annonser på blocket:

"Nu säljer vi vår korsning stuntman/eldslukare. Han är 18 år och en brandfara inomhus, men det går nog att lära bort med lite tålamod. Behöver en fast hand och skumsläckare, helt till hus på landet."

"Korsning med lite vakt. Gulliga valpar securitasvakt/säpo-livvakt/terrorist. Vana vid barn, blir nog rätt stora."

"Baltisk hamnarbetare/professorinna. Tyvärr blev vi allergiska mot denna intelligenta arbetsmyra när hon blev 15 månader. Hemmet viktigare än priset, säljs ej till lägenhet."

Hahahaha :rofl: Sjukt bra skrivet!:bow:

Jag tycker du har många bra frågor och punkter i det du skriver i din tråd.

Utan några raser skulle det inte finnas några blandraser utan bara hundar med olika karaktärer. Vad jag förstår så skapas det hela tiden nya raser och enl en uppfödare jag känner så fanns det 100 raser för 130 år sedan. Nu finns det tydligen c:a 400 olika raser. Jag vet inte om detta stämmer helt men det är vad jag har hört och vad jag undrar är om behovet finns att skapa så många nya? Den senaste nya rasen som jag mötte var Saarloos wolfhound. Vad har den egentligen för berättigande? Snygg? Ja, i mitt tycke. Men finns det inte vall- boskaps- herderaser så det räcker?

Visst finns det seriös blandrasavel. Jag har en. Rasen heter Hovawart. Citerar Hovawartklubben: Redan på 1800-talet hade man Hovawart, då och även senare med inblandning av andra raser. Det är vad jag tycker är seriös blandrasavel. Det kommer även att skapas nya raser även i framtiden och frågan är hur många det kommer att finnas om ytterligare 100 år?

Senast ändrad:

Visst finns det seriös blandrasavel. Jag har en. Rasen heter Hovawart. Citerar Hovawartklubben: Redan på 1800-talet hade man Hovawart, då och även senare med inblandning av andra raser. Det är vad jag tycker är seriös blandrasavel. Det kommer även att skapas nya raser även i framtiden och frågan är hur många det kommer att finnas om ytterligare 100 år?

Ett målinriktad arbete för att ta fram en ny ras på lång sikt tycker jag är beundransvärt, men absolut inte jämförbart med den blandrasavel vi diskuterar i olika trådar. Ta starcastle som ett exempel, hon är en drivande person som har en ny ras, medvetet frammixad, och ej SKK-reggad. Jag har inte sett någon här höja på ögonbrynet om hennes (eller andra) fina silkens.

Ett målinriktad arbete för att ta fram en ny ras på lång sikt tycker jag är beundransvärt, men absolut inte jämförbart med den blandrasavel vi diskuterar i olika trådar. Ta starcastle som ett exempel, hon är en drivande person som har en ny ras, medvetet frammixad, och ej SKK-reggad. Jag har inte sett någon här höja på ögonbrynet om hennes (eller andra) fina silkens.

Men behövs det fler raser?
Tycker att det nästan alltid påpekas på det här forumet att det redan nu borde finnas någon ras som passar hundköparen. Och vem dömmer om den är seriös eller inte? uppfödaren? valpköparen? eller vem?

Mig veterligen: alla...

Är väl ingen som under i alla fall de senaste 10-20 åren bedrivit blandrasavel mellan 2 raser och fått någon sådan korsning homogen och gk av någon fci-ansluten klubb liksom..

Håller med om att man inte skall höja rasaveln till skyarna, den har för många brister för det. Men när det gäller blandrasaveln finns det nästan inget som har ett vettigt syfte.
De flesta av våra raser har från början ett vettigt ändamål även om det ofta avlats bort.
PL

Bra skrivet. :)

Fast det är ju inte nya raser egentligen. Bara raser som redan finns sedan länge och som folk lobbar på att få stambokförda. En enorm skillnad mellan detta och att skapa helt nya raser..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka