• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PortoBetalt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 481
Sv: Rasism?

Fast det är ju inte nya raser egentligen. Bara raser som redan finns sedan länge och som folk lobbar på att få stambokförda. En enorm skillnad mellan detta och att skapa helt nya raser..

300 raser på 130 år verkar vara en massa nyfunna gamla raser i mitt tycke.

*kl*

Eurasiern är en av våra yngsta raser. Den tillkom så sent som på 1960-talet
genom initiativ av Julius Wipfel i Tyskland, lärjunge till Konrad Lorenz,
som ett sentida experiment med korsningsavel mellan befintliga raser.
Ett experiment som fallit mycket väl ut skall tilläggas.
Ambitionen var att få fram en medelstor, vacker europeisk spetshund
med tilltalande färger och med en speciell mentalitet.
Detta åstadkom man genom att para en Wolfspitztik
med en Chow-chow hane. Med rasen, som senare kom att kallas Wolf-Chow,
var avsikten att Chow-chowen skulle lämna sin enmanshundskaraktär
och Wolfspitztiken sin anatomiska sundhet och avelsduglighet vidare till avkomman.

Man parade sedan in Samojeden och med detta fick rasen en större elegans
i kroppsbyggnaden och i rörelsemönstret och en större fertilitet.
Genom inblandningen av Samojeden blev namnet Wolf-Chow inte längre rättvisande och rasen blev då omdöpt till Eurasier.
Namnet hänvisar till härkomsten av ursprungsraserna.

Seriös blandrasavel där man haft ett mål framför sig..

Lite tveksam till om resultatet är ok.
PL

Menar mera att man hade ett mål. Det är inte så många som föder upp blandraser som har det. Likaså med de som korsar alaskan malamute, siberan husky med andra raser för att få fram en bra draghund.

Har inte träffat några euraiser så kan inte uttala mig om rasen i sig, men när man läser hur de tog fram rasen så ser man ju att det var en planerad blandrasavel. Vilket var lite av diskussionen i tråden.

Har själv köpt mig en blandrasvalp från helt oseriösa uppfödare. Han hade fått de rätta sprutorna, var chippad och så. Men uppfödarna brydde sig inte ett skvatt om valparna. Han hade inget vidare foder utan var dålig i magen när vi fick hem honom. Det är oseriös blandrasavel! Nu så "sponsrade" vi väl det i och med köpet, de fick pengar = de blev nöjda med detta. Men så fick vi en helt underbar hund. Har sen innan en renrasig phaléne efter en välkänd uppfödare som är urkass mentalt. Grova rädslor och instabil. Och då hade han fötts och vuxit upp hos uppfödaren. Inte särskilt seriöst där inte. Och han fick jag betala det två-dubbla för.

Har själv köpt mig en blandrasvalp från helt oseriösa uppfödare. Han hade fått de rätta sprutorna, var chippad och så. Men uppfödarna brydde sig inte ett skvatt om valparna. Han hade inget vidare foder utan var dålig i magen när vi fick hem honom. Det är oseriös blandrasavel! Nu så "sponsrade" vi väl det i och med köpet, de fick pengar = de blev nöjda med detta. Men så fick vi en helt underbar hund. Har sen innan en renrasig phaléne efter en välkänd uppfödare som är urkass mentalt. Grova rädslor och instabil. Och då hade han fötts och vuxit upp hos uppfödaren. Inte särskilt seriöst där inte. Och han fick jag betala det två-dubbla för.

Fast det är lustigt att du med den erfarenheten valde att köpa något ännu mer otippat, odokumenterat som nästa hund.

Och det lustiga är,att i var och varannan tråd så läser jag att om man köper en renrasig hund så vet man vad man får!I flera andra trådar så
läser jag om renrasiga hundar som är mentalt instabila,jag får det inte att gå ihop!

Och det lustiga är,att i var och varannan tråd så läser jag att om man köper en renrasig hund så vet man vad man får!I flera andra trådar så
läser jag om renrasiga hundar som är mentalt instabila,jag får det inte att gå ihop!

Nej, men man kan aldrig veta exakt vad man kan få. Forskar man på bra kan man bilda sig en god uppfattning. Därmed inte sagt att alla renrasägare gjort just detta.

"Mentalt instabil" undrar jag vad det betyder också. Särskilt när det kommer från lekmän. Någon kanske väljer att kalla sin tonåriga hanhund för det, fast han egentligen är understimulerad och saknar regler. Vips är den aveln dålig, eller?

Till 100% är man ju aldrig säker, men chanserna att man får det man vill ha är avsevärt större med en renrasig registrerad hund från en seriös uppfödare, än att man få det i en blandras med tvivelaktig bakgrund och oseriös uppfödare.

Att majoriteten (obs; jag skriver inte alla) av alla blandrasuppfödare är oseriösa kan det väl ändå inte finnas tvivel om??

Självklart är en hund inte automatiskt "bra" bara för att den är renrasig! Men med en renras har man i allmänhet större möjlighet att verkligen kolla upp föräldrarna, ev tidigare kullar etc etc. Lite får man ju anstränga sig när man ska köpa hund! ;)
Själv får jag ofta höra vilken härlig hund jag har, och jag har flera gånger fått kommentaren: -Ja, blandraser brukar ju vara dom bästa!
-Eh...svarar jag, han ingen blandras utan en Beauceron...! (Ser ut som en typisk stor Rottisblandras faktiskt!) -Jaha.... Jamen han är ju fin ändå!

Ska man köpa renrasig hund finns möjligheten att leta reda på en kennel med bra avelsmaterial. Men struntar man i det grundarbetet kan man komma hem med en renrasig skräphund ändå.
Oseriösa uppfödare finns även inom renrasaveln.

*lån*

Ingen fler som tycker det är lustigt att ts gör sitt "första" inlägg i den stil som gjordes och sedan *poff* försvann??

:cool:

TS kanske har ett liv? Misstankar om troll ska trianglas. Och oavsett vem som startade tråden är ämnet intressant.

delvis kl
Jag tycker första inlägget var bra skrivet och jag såg fram emot en öppen diskussion om ämnet. Ibland känner jag att vissa alldeles för ivrigt stånkar på för att lägga fram sin åsikt utan att lyssna på vad den "andra sidan" säger.

Precis som TS känner jag ibland en viss olust över att människan har avlat fram ett djurslag som vi sedan designar hejvilt helt efter eget huvud, ibland utan tanke på djurets bästa.

Det finns ju undantag och det är väl därför jag börjar fundera. Varför är undantagen så hatade om de gör allt "rätt"?

För att det gör det svårare att rent generellt förkasta allt vad "blandrasaveln" står för?
För att de som ägnar sig åt renrasaveln och lägger pengar, tid och omsorg på allt vad det innebär känner sig, jag vet inte - kanske lite förolämpade (?), när en "seriös blandrasavlare" vill kalla sig för just seriös?

Det går ju inte att helt rättvist jämföra människor och djur, men man kan ju dra en paralell. När det föds en missbildad valp respektive ett missbildat barn, hur tänker ni då?
Hur ser ni på människor som skaffar barn trots de har genetiskt betingade sjukdomar?

Jag kan inte jämföra barn med valpar, det är för mig vitt skilda saker och samma moraliska aspekter är inte tillämpningsbara på båda.
Ett missbildat barn får under sin uppväxt och sitt liv stöd inte bara av sina föräldrar utan också av vissa åtgärder i samhället (om allt går som det borde), denna har också ett annat sätt att vara medveten om livet mot vad en valp har.
En hund är helt utsatt till människans väl och ve och det ligger på oss att se till att hunden har livskvalitet.

Nu är ju inte människor avlade på specifika användningsområden i många generationer, och har heller inte olika egenskaper på det sätt som två skilda hundraser kan ha.

Vore vi det, skulle jag nog inte stödja godtycklig blandning där heller.
Vad sägs om följande annonser på blocket:

"Nu säljer vi vår korsning stuntman/eldslukare. Han är 18 år och en brandfara inomhus, men det går nog att lära bort med lite tålamod. Behöver en fast hand och skumsläckare, helt till hus på landet."

"Korsning med lite vakt. Gulliga valpar securitasvakt/säpo-livvakt/terrorist. Vana vid barn, blir nog rätt stora."

"Baltisk hamnarbetare/professorinna. Tyvärr blev vi allergiska mot denna intelligenta arbetsmyra när hon blev 15 månader. Hemmet viktigare än priset, säljs ej till lägenhet."

Fast jag tycker inte att dessa, väldigt roliga dock, annonser riktigt stämmer...

Stuntman/eldslukare...är ju saker man har lärt sig, inte något som sitter i generna som egenskaperna hos våra hundar?

Det skulle vara som att skriva "Nu säljer vi vår tassräckande/fotgående till högstbjudande." Och det säger ju ingenting om det är en rashund eller blandning?

En "människoannons" (det börjar bli absurt detta) som skulle ge samma effekt som blandrasen skulle ju vara (och nu får jag stämpel som rasist) "Europé/afrikan säljes omgående på grund av allergi."

Eller tänker jag logiskt inkorrekt? Och har mitt inlägg något med TS´ frågor att göra? Jag befarar väldigt lite.

Jag lägger heller inte samma moraliska och etiska tänk på barn som på valpar. Och det gör inte vårt samhälle heller. Då skulle det bara kosta 150 kr hos veterinären.

/Syrsa

Fast jag tycker inte att dessa, väldigt roliga dock, annonser riktigt stämmer...

Stuntman/eldslukare...är ju saker man har lärt sig, inte något som sitter i generna som egenskaperna hos våra hundar?

Fast när du läser ordentligt ser du att jag först skriver att människor INTE avlas på egenskaper, som hundar gör. Vi föds med mer eller mindre liknande egenskaper, och sen tar våra olika intressen och utbildningar vid.

Sedan skriver jag att OM vi gjorde det (föddes med specifika egenskaper för ett yrke) så skulle följande annonser kunna skrivas.

300 raser på 130 år verkar vara en massa nyfunna gamla raser i mitt tycke.

Det beror delvis på definitionen av "ras" och hur homogen man ansett att en typ eller grupp av hundar skall vara för att kallas "ras".

Många ursprungsraser "kom till" under kolonialtiden då kolonisatörerna (främst engelsmännen) noterade och samlade in gamla typer av hundar i de områden som då (fram till andra världskriget) var kolonier. Men - ibland fanns dessa raser spridda över ett stort område och då gjordes de kanske till flera raser. Exempelvis kunde sloughi och saluki (rasnamnen är ursprungligen samma ord) mycket väl ha räknats som en ras, men nu blev det två och med hjälp av avel ser de idag, ett antal decennier senare, inte så lika ut som de gjorde från början.

Det finns mängder av exempel på gamla raser/typer som på senare år funnit vägen in i stamböckerna då några människor bestämt sig för att försöka "rädda" typen och börja avla systematiskt (t.ex. mudi, dansk-svenk gårdshund). Det finns dessutom många "raser" som väntar på att bli upptäckta. Jag har rest en del i Egypten och konstaterat att man nog ganska lätt skulle kunna göra en rasstandard för "Egyptian farm dog". Dessa hundar är något mindre än en schäfer och av hyfsat högbent spetstyp som är "tollarfärgad" eller vit med "tollarfärgade" fläckar och de används till att vakta husen.

Jag tror det är betydligt vanligare att man tar till vara nästan försvunna "raser" och försöker få in dem i stamböckerna än att man skapar en ny ras genom blandning även om detta också förekommer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka