Bukefalos 28 år!

Raskatt som utekatt

Sv: Raskatt som utekatt

Jag har två som utekatter. Det jag tycker är viktigt är att de har kattlucka så att de kan gå in när de vill eftersom de fryser lättare och skulle kunna må riktigt dåligt om de blir utestängda. Mina är inte ute långa stunder annat än på sommaren. Rasen är ju också sån att den helst är nära där deras människa är så de är oftast ute när jag är ute. Mina katter undviker främmande människor om inte jag är med. Det är lite som att mina katter vill att jag introducerar nya människor för dem innan de tycker främlingarna är ok. Båda mina katter är väldigt lugna av sig, den ena gillar undersöka på höjden och har varit uppe i träd och på tak men aldrig värre en vad en huskatt gjort och aldrig på ett sätt så jag tyckt det varit otäckt. Eller jo, hon kan klättra uppför vanliga stegar som står lutade på väggar. På det sättet hamnade hon i den läskigaste situationen hon varit utomhus men i ärlighetens namn har hon haft sina värsta fall inomhus.

Jag håller inte på med utställning och känner inte till uppfödarcirkusen direkt. Jag har haft kontakt med två uppfödare, de jag köpte mina katter ifrån. Den ena tyckte det var jättekul att katten skulle få komma ut den andra gillade det inte riktigt men för henne var det viktigaste att få sålt kattungen och erbjöd mig en till. Så min erfarenhet är inte att det är omöjligt att få köpa cornish som utekatt faktiskt.

Jag har också ett verkligt behov av utekatter som håller efter mössen, vilket min ena är duktig på. De har levt ute i många år och den lite vildare av dem har hamnat hos veterinären på grund av utomhuslivet några gånger. Bett från andra katter samtliga gånger.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Det är ingen ras jag skulle välja som utekatt. Möjligtvis att den går ute i inhägnad.

En sak att tänka på att raskatter som inte ser ut som vilken katt som helst har en viss stöldrisk på sig. Det är en aspekt att tänka på.
 
Sv: Raskatt som utekatt

Jag har en ragdoll som går ut och in som hon vill.
För mig är det viktigt att katten får komma ut fritt om man inte bor tokigt, och det har aldrig varit några problem, men visst skiljer hon sig lite från vår bondkatt.

Dels går hon inte ut frivilligt under hela vinterhalvåret. Pälsen står inte emot varken kyla eller väta, och har hon nån gång blivit blöt luktar hon skumt.
Sen märks det att jaktinstinkten inte riktigt finns där, men det är väl snarare en fördel.

Jag fick höra på förhand att ragdollen ABSOLUT inte kan vara ute för den försvarar sig inte som andra katter, men det kan jag garantera att hon gör!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 858
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp