Raskatter och utevistelse

Jag skulle aldrig ha utekatt i tätbebyggt område.
Är alldeles för rädd om min katt. Hon betyder lika mycket som min hund och honom skulle jag aldrig släppa ut vind för våg.

Stallkatterna där jag har hästen tycker jag är helt okej. Det är 2 km till närmsta granne, åker och skog runtomkring och noll trafik förutom ägarna och vi tre inackorderingar. Katterna är kastrerade, har uppvärmda utrymmen, får kvalitétsfoder osv. De håller sig kring stallet och det finns inga rovdjur i närheten.
 
Jag är uppvuxen med utekatter. Det gick jättebra... tills det inte gjorde det längre. Smärtan att förlora två unga, alldeles fantastiska små katter till bilvägen har satt djupa spår i mig. ALDRIG att jag har en utekatt igen, inte ens om jag bor mitt i ingenstans. Är det inte bilar som är farliga så är det slåttermaskinen, eller människor, eller rovdjur, eller...
Jag hade också katt/er ute och det gick som du säger, bra tills det inte gjorde det längre.

Förlorade en katt alldeles för tidigt och kan aldrig förlåta mig själv, även fast den katten älskade att vara ute och var säkert jättelycklig fram tills att den gick bort... Nu går mina katter bara ut i koppel, trots att vi bor ute på landet.
 
Grannarnas katter skiter i mitt vedskjul/på min tomt, stressar min katt, stressar mig, sprider parasiter och är allmänt onödiga. Jag bor på landet och tycker att alla katter ska hållas i inhägnad. Stallkatter är gränsfall, men själv tänker jag lösa det med att ha foderkammare och sadelkammare med tillhörande katthägnad i nya stallet, och lösdriften frånskiljd.

Frispringande katter är inte bara en olägenhet och i risk för att skadas/dö, de sätter också ett stort tryck på småfågelpopulationen genom att döda hundratusentals om inte miljontals småfåglar varje år, för att inte tala om ödlor, salamandrar, ormar, och vilda smådjur som redan är hotade av människans (och med dem råttans och husmusens) framfart.

Precis så!
 
Grannarnas katter skiter i mitt vedskjul/på min tomt, stressar min katt, stressar mig, sprider parasiter och är allmänt onödiga. Jag bor på landet och tycker att alla katter ska hållas i inhägnad. Stallkatter är gränsfall, men själv tänker jag lösa det med att ha foderkammare och sadelkammare med tillhörande katthägnad i nya stallet, och lösdriften frånskiljd.

Frispringande katter är inte bara en olägenhet och i risk för att skadas/dö, de sätter också ett stort tryck på småfågelpopulationen genom att döda hundratusentals om inte miljontals småfåglar varje år, för att inte tala om ödlor, salamandrar, ormar, och vilda smådjur som redan är hotade av människans (och med dem råttans och husmusens) framfart.
Jag är intresserad av dina planer med stallkatten, är det bara en plan eller kommer det att genomföras inom snar framtid? Är nyfiken på om det är praktiskt genomförbart :)
 
Jag är intresserad av dina planer med stallkatten, är det bara en plan eller kommer det att genomföras inom snar framtid? Är nyfiken på om det är praktiskt genomförbart :)
Det ritas på i dagsläget, så visst ska det genomföras, men inte imorgon precis. Stallbygget kommer ta ett par år eller så. Själva voljären med chippad lucka blir inte så svårt, det svårare blir ju att kunna hämta foder och sadel utan att katt slinker ut den vägen, särskilt om det är fler än bara jag i stallet (vilket det ju oftast är). Vi får se om jag kommer på något smart lösning där, för jag vill ju inte heller att det ska vara hur meckigt som helst med det praktiska.
 
Det ritas på i dagsläget, så visst ska det genomföras, men inte imorgon precis. Stallbygget kommer ta ett par år eller så. Själva voljären med chippad lucka blir inte så svårt, det svårare blir ju att kunna hämta foder och sadel utan att katt slinker ut den vägen, särskilt om det är fler än bara jag i stallet (vilket det ju oftast är). Vi får se om jag kommer på något smart lösning där, för jag vill ju inte heller att det ska vara hur meckigt som helst med det praktiska.

Låter som en fantastisk idé bara man kan lösa problemet om katten visar sig vara rymningsbenägen. Man är ju inte så smidig med en sadel i famnen.
 
Låter som en fantastisk idé bara man kan lösa problemet om katten visar sig vara rymningsbenägen. Man är ju inte så smidig med en sadel i famnen.
Nej, precis, det behövs att en kan ta tid på sig att gå in och ut. Funderar på att göra rummen i fil, så att när det är mycket som pågår (typ em-kväll) så kan katten vara i sitt eget rum längst in, och sedan lämnas fri att gå i alla rum på natt och förmiddag när det oftast är mindre aktivitet.
 
Jag är med i missing cat och dagligen kommer det upp flera efterlysningar om katter, även i de lokala fb-grupperna.
Ofta om katter som aldrig lämnar tomten, alltid kommer när de ropar osv.
Som flera påpekat ovan, det går bra tills det en dag inte gör det.
 
Jag är med i missing cat och dagligen kommer det upp flera efterlysningar om katter, även i de lokala fb-grupperna.
Ofta om katter som aldrig lämnar tomten, alltid kommer när de ropar osv.
Som flera påpekat ovan, det går bra tills det en dag inte gör det.
Samma här. Det sorgligaste är när de uppdaterar sin post två veckor - sex månader - tio månader senare och fortfarande inte hittat sin katt. "Still missing" är de värsta.
 
Jag har två kastrerade hankatter, vi bor i en liten by med lagom trafikerade vägar. Nu är de båda 6 år gamla. Jag ångrar bittert att vi lät dem vara utekatter och att vi inte resonerade noggrannare med det beslutet angående det, det bara blev så att de blev utekatter. Det är inte värt oron när de inte kommer hem en kväll, då man funderar på om de blivit påkörda eller uppätna av något djur. Vi har provat GPS, men upplevde de för stora och klumpiga på våra små katter. En katt kom hem utan den, så vi fick leta efter den och upptäckte att den inte var så precis som vi trodde eftersom det tog halvtimme innan vi hittade den, då det stället GPS:en sa att den var, var den inte.

Hade jag tagit beslutet idag hade jag låtit de vara innekatter, för att slippa oron om de blivit påkörda, uppätna eller bortsprungna. Det går inte direkt att göra ogjort idag, eftersom de älskar att vara ute och är vana vid det. De gånger vi fått behålla de inne pga tratt har de varit miserabla och mjauat som tusan för att de inte får gå ut och göra sin kvällsrunda, de vill bara göra sina behov ute. Vi har löst en liten del av oron med att vi släpper ut dem tidigast 9 och ropar in dem senast 22. Då slipper vi oron med morgonrusningen, men det är inte idealt ändå för oron, även om det är oftast lugnt i byn med trafiken kan det plötsligt hända ändå. Men att behålla dem inne efter de har varit utekatter i 6 år vore ohållbart.

Skaffar jag ny katt i framtiden kommer jag inte behöva fundera om den ska vara inne eller ute, jag kommer bara att ha innekatter. Jag kommer aldrig någonsin att ha en utekatt igen, det är inte värt oron.
 
Jag såg i ett annat forum att majoriteten av kattägare till raskatter inte släpper ut sina katter. Många hade sele eller rasthagar.
Anledningen var att de var rädda för att katten skulle bli påkörd, instängd, skadad av människor/katter samt att de inte ville ha in parasiter inomhus.

Jag blev förvånad över hur få raskatter som fick gå ut själva.
Hur resonerar ni?

Vi bor i ett kvarter där det finns både huskatter och raskatter som går fritt. En större väg finns men är två gärden mellan kvarteret och vägen. Jag tänkte att det var en självklarhet men blir ju osäker.

Har en bekant som har GPS på sin katt, är det något ni har testat?
Hen åker helt enkelt och hämtat katten när den promenerar iväg för långt :rofl:
Det beror kanske på vad det är för ras? På min gata (i stan, men extremt lite trafik, och med en park på vardera sidan) bor två katter som går ute: En birma och en sån där som ser ut som en minileopard med blå ögon. Bägge har väldigt små revir, de håller sig i princip på gården till det hus de bor i. Birman brukar roa sig med att lura på kvarterets ekorrar (som alltid har örnkoll på katten och med största lätthet sätter sig i säkerhet). Där jag bodde förut var det en mycket trevlig cornish rex som gick ute, ägaren bodde på bottenvåningen, och brukade släppa ut den från köksfönstret, så låg den där ute och solade lite medan ägaren höll ett öga på den. Den verkade dock lite frusen, och gick bara ut när det var varmt, på sommaren.
 
Jag är med i missing cat och dagligen kommer det upp flera efterlysningar om katter, även i de lokala fb-grupperna.
Ofta om katter som aldrig lämnar tomten, alltid kommer när de ropar osv.
Som flera påpekat ovan, det går bra tills det en dag inte gör det.

Jag gick ur den lokala kattgruppen för jag blev så :devil: förbannad varje gång jag såg all dessa poster om försvunna och påkörda katter. Har man valt att släppa ut sin katt så är det f-n i mig ingen idé att sitta och gnälla om det händer något. Det är bara så h-vetes synd om katterna. Så där, nu har jag hävt ur mig en hel hög med svordomar. Gissar att ingen är osäker på vad jag tycker om att släppa ut katter vind för våg?:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 791
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp