Raskatter och utevistelse

Jag inser att jag bor i ett oerhört tillåtande kvarter gällande katter. Här bor det 10-12 olika katter som strövar omkring. Har aldrig hört någon granne gnälla heller. Så för mig känns det rätt främmande att ha innekatt när vi bor så bra som vi gör.
Beror väl på vad man menar med "bra".

Maxfarten på vägen nära mitt hus är 30 men även den farten känns för snabb för att vara trygg - tänker alltså på att även om huvudvägen ligger en bit bort så kör väl oftast boende på de mindre vägarna mellan husen för att komma hem.
Katter kan ju lätt skrämmas och springa ut i alldeles fel ögonblick. Plus att katter kan sätta sig under bilar pga värmen, det tycker jag känns lite läskigt :crazy:
 
Jag inser att jag bor i ett oerhört tillåtande kvarter gällande katter. Här bor det 10-12 olika katter som strövar omkring. Har aldrig hört någon granne gnälla heller. Så för mig känns det rätt främmande att ha innekatt när vi bor så bra som vi gör.

Och där finns inga sandlådor som barnen leker i alls i området?
 
Jag är uppvuxen med utekatter. Det gick jättebra... tills det inte gjorde det längre. Smärtan att förlora två unga, alldeles fantastiska små katter till bilvägen har satt djupa spår i mig. ALDRIG att jag har en utekatt igen, inte ens om jag bor mitt i ingenstans. Är det inte bilar som är farliga så är det slåttermaskinen, eller människor, eller rovdjur, eller...

Jag har för vana att ropa in mina katter (eller ja nu har vi endast en katt då vi tog bort den andra katten i höstas) när hyresvärden kommer med för många maskiner som tex vid vårbruk osv. En maskin vet jaq att katten håller sig undan men jag vågar inte chansa när det är fler. Vi är hyresvärdens 3e gård så de är sällan här övrig tid.
 
Vi bor ensligt på landet, har inga synliga grannar. De närmaste bor drygt 1 km bort, men döljs av skog. Vi har en liten infartsväg från den lilla landsvägen, och sen är allt öppen åkermark och beteshage. Jag är inte orolig att släppa ut katter här. Nu har vi endast en bekväm och översocial kastrat så hon går aldrig mot vägen såvida vi inte går på promenad för då måste hon tydligen med (:meh:), och hon rör sig aldrig långt över ägorna utan är alltid inom rop-avstånd. Hon jagar mest i maskinhallen och ladugården, och på åkermarken vid staketet dagarna efter skörd. Jag skulle aldrig släppa ut en katt i ett kvarter eller om det finns en hög risk att bli påkörd, instängd eller plågad av idioter. Det är också en anledning till att vi inte kommer skaffa fler katter, eftersom jag inte vet om nästa katt kommer bete sig som vår nuvarande. Hon kommer när man ropar, och hon rör sig i princip bara i trädgården och gårdsplanen om hon är ute.

En bekant förlorade båda sina katter när de var under året till trafiken, då hon bor i ett litet bostadsområde och har en tung trafikerad väg ganska nära. Nu har de två nya katter som får gå ut.
 
Jag har numer mina raskatter inne, tillgång till inhägnad altan och uterum.
Bor vid skogen inga bilvägar eller grannar i närheten.
Förr hade jag mina raskatter ute med lucka in till huset .
Men för ett par år sedan försvann ett stort antal katter i området.
Förlorade en raskatt och huskatten.
 
Jag är lite känslig över när man bestämmer "vad folk måste tåla". Vi förlorade en älskad utekatt när en granne fångade den i fälla och tog ihjäl den. Hr Norman ansåg att "folk som har utekatt måste tåla att han gjorde sig av med djur som han ansåg vara till problem". Det normala borde vara att man för en dialog med sina grannar - inte att man ensidigt bestämmer vad de "borde tåla". (naturligtvis finns det extrem fall - bosätter man sig bredvid en etablerad ridanläggning eller ovan på en krog eller i inflygningen till en flygplats...)

(Nu ansåg vi inte att grannarna borde tåla vår katt utan hade gått runt och knackat på och bett dem kontakta oss om han var till några problem. Norman sa inte ett ord till oss innan han inte kunde hålla sig utan måste skryta med vad han hade gjort)
 
Jag är lite känslig över när man bestämmer "vad folk måste tåla". Vi förlorade en älskad utekatt när en granne fångade den i fälla och tog ihjäl den. Hr Norman ansåg att "folk som har utekatt måste tåla att han gjorde sig av med djur som han ansåg vara till problem". Det normala borde vara att man för en dialog med sina grannar - inte att man ensidigt bestämmer vad de "borde tåla". (naturligtvis finns det extrem fall - bosätter man sig bredvid en etablerad ridanläggning eller ovan på en krog eller i inflygningen till en flygplats...)

(Nu ansåg vi inte att grannarna borde tåla vår katt utan hade gått runt och knackat på och bett dem kontakta oss om han var till några problem. Norman sa inte ett ord till oss innan han inte kunde hålla sig utan måste skryta med vad han hade gjort)

Fy vad hemskt!

Men det är ju det här det tyvärr ibland slutar i när utekattsägare bara släpper ut sina katter och anser att andra får tåla det katterna ställer till med (använder folks rabatter och barns sandlådor som toalett, kissar på utemöbler och annat, går in i folks hem osv). Skulle man meddela en utekattsägare att hens katt kissar och bajsar i ens rabatt tror jag att det är få som skulle be om ursäkt och faktiskt göra nåt åt det. Hittills har jag bara fått tips på vad JAG kan göra för att hindra DERAS katt från att kissa och bajsa i min rabatt (oftast inklunderar det att jag ska jaga bort deras katt eller spruta vatten på den. Som om jag inte har nåt bättre för mig än att sitta på lur i trädgården med vatten redo).

När ansvaret för att katten inte stör hamnar på de som blir störda av katten så kommer sånt att hända. Det kommer att hända även de utekattsägare som tillhör undantaget som hade tagit sitt ansvar om grannen hade kommit till dem och meddelat att hen blir störd av katterna.
 
Utdrag ur Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Räknas bajsa i grannens rabatt, pinka på grannens bil, äta småfåglar, ta sig in i grannens hus osv till "orsakar skador"?
 
Utdrag ur Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Räknas bajsa i grannens rabatt, pinka på grannens bil, äta småfåglar, ta sig in i grannens hus osv till "orsakar skador"?

Jag tycker nog det räknas som olägenheter.

Ärligt talat förstår jag inte varför katter ska springa fria och härja runt i naturen. Hade vi gjort likadant med hund hade det blivit ramaskri direkt.

Alltså, missförstå mig inte nu. Som musjägare fyller katten onekligen en funktion. Men att släppa ut katterna bara för att man tycker att det ska vara så, oavsett konsekvenser för katt, människor och natur (för katter kan vara rätt "invasiva" i brist på bättre ord).

Jag släpper inte ut mina katter. Raskatt som huskatt, de bor inne och får komma ut i koppel. Under uppsyn.
 
Det bor många katter i mitt område. Lite på landet, men närhet till en större väg. Jag är mycket glad över att det finns katter här, jag ser ofta att de bär på möss. Ja, de bajsar på vår gård, jag får städa. Har bra kontakt med grannen till de skyldiga katterna. Jag har sagt att jag kommer spruta vatten på katterna om de är i mina odlingar.
 
Det bor många katter i mitt område. Lite på landet, men närhet till en större väg. Jag är mycket glad över att det finns katter här, jag ser ofta att de bär på möss. Ja, de bajsar på vår gård, jag får städa. Har bra kontakt med grannen till de skyldiga katterna. Jag har sagt att jag kommer spruta vatten på katterna om de är i mina odlingar.

Problemet är ju att katterna då bara lär sig att gå på toa i dina odlingar när du inte där.
 
Problemet är ju att katterna då bara lär sig att gå på toa i dina odlingar när du inte där.
Det problemet är enormt mycket mindre än att ha möss i huset, vilket vi annars har. :)
Och att, om, obs om, man lyckas, bara förflyttar problemet till en annan av grannarna. Vilket möjligtvis är helt ok, så länge man själv inte störs.
Det finns många platser för katter att skita utan att vara i någon rabatt. Häromdagen såg jag en i en gammal hästhage precis bredvid oss, utmärkt plats. :)
 
Det finns många platser för katter att skita utan att vara i någon rabatt. Häromdagen såg jag en i en gammal hästhage precis bredvid oss, utmärkt plats. :)

Det finns det absolut. Problemet är hur katterna ska veta vad som är lämpligt eller inte lämpligt?

Sandlådor på lekplatser är ju ideala katt-toaletter i en katts ögon. I människans ögon är det direkt olämpligt och äckligt att barnen ska tvingas leka bland kattbajs (och toxoplasmos).
 
Det finns det absolut. Problemet är hur katterna ska veta vad som är lämpligt eller inte lämpligt?

Sandlådor på lekplatser är ju ideala katt-toaletter i en katts ögon. I människans ögon är det direkt olämpligt och äckligt att barnen ska tvingas leka bland kattbajs (och toxoplasmos).
Nej, det vet dom självklart inte. Men än har jag inte sett någon i mina odlingar/rabatter. Så de verkar ju hålla till i den gamla hagen, där är det lätt för dom att gräva. I och med att alla mina grannar har katt utom jag så tror jag inte att någon av grannarna blir upprörda heller :angel:
 
Nej, det vet dom självklart inte. Men än har jag inte sett någon i mina odlingar/rabatter. Så de verkar ju hålla till i den gamla hagen, där är det lätt för dom att gräva. I och med att alla mina grannar har katt utom jag så tror jag inte att någon av grannarna blir upprörda heller :angel:

Jag hoppas att deras katter inte blir upprörda heller när ung nykomling helt plötsligt dyker upp på deras revir...
 
Grannarnas katter skiter i mitt vedskjul/på min tomt, stressar min katt, stressar mig, sprider parasiter och är allmänt onödiga. Jag bor på landet och tycker att alla katter ska hållas i inhägnad. Stallkatter är gränsfall, men själv tänker jag lösa det med att ha foderkammare och sadelkammare med tillhörande katthägnad i nya stallet, och lösdriften frånskiljd.

Frispringande katter är inte bara en olägenhet och i risk för att skadas/dö, de sätter också ett stort tryck på småfågelpopulationen genom att döda hundratusentals om inte miljontals småfåglar varje år, för att inte tala om ödlor, salamandrar, ormar, och vilda smådjur som redan är hotade av människans (och med dem råttans och husmusens) framfart.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp