Bukefalos 28 år!

Rasp, hjälp!

H

Helenaa

Hej.
min häst har sen en ganska lång tid tillbaka (innan sommaren) och har fortfarande massa "knottror" eller vad man ska säga på ena bakbenet, lite överallt... har tvättat med tvål och vatten varjedag, har inte blivit bättre. sen har jag smörjt med aloevera "nåt" ... och då blev det bara värre... :crazy:
vad ska jag göra för att det ska bli bättre? har ni något förslag? är det rasp tror ni? lite svårt att veta eftersom ni ine sett...

Mvh // Helena.
 
Sv: Rasp, hjälp!

kanske ska ta och prova det :) men hur ofta? en gång om dagen?
 
Sv: Rasp, hjälp!

Jag tvättar med fotsalt, torkar ordentligt torrt med frottéhandduk och smörjar på med Salicylsyrevaselin eller vad det heter.
Funkar bra hittils :)
Såpa funkar med bra, men fotsalt är strået vassare på min häst ;)
Har också hört om att sårpuder / babytalk ska vara bra.

Sen försöker jag undvika att ge henne foder med mycket melass i, som Betfor t.ex, bara provar om det kan göra nån skildnad att ta det lugnt med sockret.
Pillar inte heller med fingrarna, gör det bara värre då. Bättre att skrubba med en frottéhandduk som sagt, då får man bort allt löst skorv och det blir torrt och fint.

Min häst har kronisk rasp på bägge framskenorna, från knäet och ner, och det verkar bli värre med åren tyvärr :( Måste sköta det minutiöst noga för annars går det så långt att det spricker upp och blöder.
Det ser ut som ljusbruna skorpiga saker på huden när det är "färskt", när det har torkat blir det vita flagor som sitter i pälsen, de brukar jag kamma bort med en fintandad stålkam.

Behandlar så ofta jag kan, cirka varannan till varje dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasp, hjälp!

Hej
Jag brukar pressa vitlök i vanlig matolja och sedan pensla på. Brukar försvinna väldigt fort.:)
 
Sv: Rasp, hjälp!

Var försiktig med att blaska med vatten.
Tvätta (eller lägg omslag) med Virkon en gång on dagen + smörj med antiseptisk spensalva ifrån granngården 2 ggr om dagen.
Ca en till två gånger i veckan tvätta o pilla bort ruvorna med grönsåpa, torka noga efter.
Detta är det som funkat bäst på min häst, men det kan vara väldigt olika :smirk:
 
Sv: Rasp, hjälp!

Är det verkligen så bra att ha på Virkon varje dag? Det är ju väldigt starkt bakteriedödande menar jag, och inte till för att ha på huden egentligen. Och omslag låter ännu värre?

Till hovarna bruka jag ha Virkon att spreja på undersidan när det blir sunkigt, har även haft det på raspen men då bara duttat på mycket väl utspädd, och inte varje dag? :confused:

Inget kritik mot dig, bara funderingar :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 658
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 898
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp