raspa tänder

alTR

Trådstartare
Hur ofta brukar ni raspa era hästars tänder? :) Jag är bara nyfiken att få höra om hur ni på buke gör.
Nu snackas det ju om att man brukar göra det 1 gång per år, men man kan väl raspa dem när man märker att det behövs p.g.a om det blir förändring hur hästen tar bettet, om den kan äta som vanligt osv.? ;)

(Själv så ska jag raspa hästens tänder på fredag, så kom bara att tänka på det:D)

Sv: raspa tänder

Här KOLLAS tänderna envar 6:e - 12:e månad som standard. Hur ofta det RASPAS beror helt på hur ofta det behövs raspas.

Jag raspar 1gång om året det ar fungerat bra för pollen jag har nu :) om det inte är någe speciellt så ska man nog ändå kolla tänderna en gång om året :)

In på klinik en gång om året för vaccination, tänder, översyn. Om det då bedöms nödvändigt åker vi in någon gång emellan, för en extra raspning. Har haft hästar som i början (när vi köpt dem) behövt extra raspningar, men det har avtagit när de väl kommit under vård och fått rätt justeringar.

Min häst har lite problem med munnen och kollas en gång i halvåret

Jag kollar tänderna en gång på året i samband med vaccination,behöver det raspas görs det om det ser bra ut så är det bra.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 940
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka