Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

Helt fel. Det rör sig om några millimeters emalj som skyddar pulpan och om man raspar/slipar på tandens tuggyta är risken betydlig. Det behöver inte vara så att pulpan frilagts, det räcker med att vibrationerna och den värme instrumentet alstrar (bör vara vattenkyld!) verkar för nära eller för länge intill pulpan för att en pulpit ska uppstå. Risken för sådana skador ökar avsevärt med eldrivna instrument.

Skador i kinder eller tandkött leder mkt sällan till att hästen slutar äta.

Ok, du kan det säkert det bättre än mej, men som sagt jag litar fullt på min tandläkare. Har bara positiva erfarenheter av hans jobb.

Skulle vara intressant att få veta vem som jobbat på dessa hästar som matvägrar...

Jag behandlar mina hästar på klinik inte i stall så det finns mkt skickliga vetrinärer där som gör sådant som han inte är berättigad till.

Personer som inte tillhör djurhälsopersonalen och innehar legitimation får öht inte arbeta med sederade djur eller utföra operativa ingrepp. Åtstramade regler. Lite synd att det kanske drabbar duktiga hästtandvårdare som din medan klåpare som den ts råkat ut för fortsätter att förstöra hästar eftersom det är fritt fram för vem som att raspa hästtänder på djur som inte är sjuka eller sederade.

Vid behov slipas tänderna, aldrig en rasp.

[/url]

Det är en missuppfattning att det är den manuella raspen som är boven i dramat. Den gamla, ledade raspen som tog lika mycket längs med hela tandraden är förstås ett förlegat instrument, men nya raspar har bättre blad och olika vinklar för att möjliggöra punktvisa åtgärder. Slog vad med TL om att jag kunde komma åt med handinstrument och fick godkänt... :D Däremot är det ju mkt smidigare med slipar, det sparar både tid och kraft. I fel händer är dock en slip ett mycket farligt instrument eftersom det går så snabbt att ta för mycket. Ett annat probler är värmeutvecklingen. En häst som får en slip i munnen bör naturligtvis vara sederad.

nästa gång tänderna ska raspas, ta ut en utbildad Veterinär med kompetens vad rör just tänder, det är ingenting att ta lätt på

Trist att läsa sånhär skit, att kvacksalvare får så stort spelrum i hästvärlden :mad:

Personer som inte tillhör djurhälsopersonalen och innehar legitimation får öht inte arbeta med sederade djur eller utföra operativa ingrepp. Åtstramade regler. Lite synd att det kanske drabbar duktiga hästtandvårdare som din medan klåpare som den ts råkat ut för fortsätter att förstöra hästar eftersom det är fritt fram för vem som att raspa hästtänder på djur som inte är sjuka eller sederade.

Det här med att man inte får jobba med sederade djur gör det lite krångligt för alla oss som jobbar inom häst.
Svårt att klippa nervösa unghästar tex...

nästa gång tänderna ska raspas, ta ut en utbildad Veterinär med kompetens vad rör just tänder, det är ingenting att ta lätt på

Trist att läsa sånhär skit, att kvacksalvare får så stort spelrum i hästvärlden :mad:

Tyvär ingen garanti.
har haft oridbara hästar pga vetrinär med sk special kompetens tänder, har fått gå till min ej i sverige godkände tandläkare för att få detta åtgärdat.

Om du läser tråden så har Ts själv skrivit det ...

Och hon är ju inte ensammen som litat på andra hästägares rekomendationer och använt dessa tandkvackare så det ska nog inte behöva ältas till Ts .

Och hon kommer inte vara den sista heller tyvärr:crazy:

Det enda man kan göra är sprida detta och göra det svårare för dessa såkallade kvack tandisar oavsett vad de kallar sig så ska man inte använda dessa med de fina utländska utbildningarna och fina hästbilder på hemsidor eller som fått bra rekomendationer från andra _om de inte är vetrinärer eller Torbjörn_ .

Mia

Jo vissa hästar kan bli ömma efter behandling, men jag pratar om att ömma i munnen. Handlar det om äldre hästar så kan tandköttet ha börjat dragit sig tillbaka vilket kan ge lite smålösa tändet och då kan de ömma i tänder ett par dagar efteråt. Men vår tandläkare tillika veterinär avslutar alltid behandlingen med att ge smärtstillande om det finns skäl att misstänka att ömhet skulle kunna uppstå i efterskott. Men aldrig har jag varit med om att det blöder vid vanlig behandling, däremot när vargtänder har tagits bort, även här har hästen fått smärtstillande i efterskott trots att den bedövats vid ingreppet.

Raspades tänderna på en 20-åring??? :eek:

Ja det kan ju vara nödvändigt i vissa fall, vår häst är väl 25 och med honom gäller att hålla glattbettet på avstånd i annat fall kommer han inte att kunna äta. Hur det förhåller sig med TS häst vet jag inte, för helt klart verkar det ju vara lite hipp som happ med behandlingen som utförts.

Jag skulle ALDRIG släppa in en rasp i mina hästars munnar... Någonsin!!!

Gjorde det på min ponny dom första åren jag hade honom. Det var min första häst och vi kunde inte så mycket. Det slutade med att han hade inga tänder kvar när han var 24. Nästintill avlivning... =( Efter det är det bara tandläkare som gäller. Och då pratar vi inte om "tandläkarna" som kommer med sina äckliga raspar och kör över hela tänderna. Utan en tandläkare som ger lugnande och sen har en fin liten borr som ser ut ungefär som våra tandläkar-redskap till oss människor. Hon tar verkligen bara det nödvändigaste.

Det många inte vet är att hästars tänder slutar växa vid en viss ålder. Och fortsätter du då att raspa dom så sliter du ner dom utan att det kommer nya. Till slut finns det inga tänder kvar helt enkelt...
Och om hästen nu har ont efter det så är det ju helt galet.
Jag har efter jag har varit hos tandläkaren gett min häst en dag på sig innan jag sätter i bett. Om det nu inte har varit en vargtand som åkt ut eller liknande. Och det har aldrig varit några problem.

Jag ryser så fort jag ser en rasp nu för tiden, för i mitt bakhuvve ser jag min ponnys hemska tänder han hade efter ett liv med raspning. Han hade verkligen inget kvar. =(

Borr heter det ju inte... En liten sån där rasp-grejimoj menar jag.. :S En sån där som våra tandläkare har som sagt... Är så dålig på ord ibland. :S

Vem använder du som tandläkare ? Tandkvackare ,Vetrinär som gått hos Torbjörn eller Torbjörn ,eller vetrinär som gått ett litet tillägg till sin vetrinär utbildning ?

Mia

Vem använder du som tandläkare ? Tandkvackare ,Vetrinär som gått hos Torbjörn eller Torbjörn ,eller vetrinär som gått ett litet tillägg till sin vetrinär utbildning ?

Mia

Igen tandkvackare i varje fall, och ingen liten tilläggsutbildning annars har du rätt.;)

Igen tandkvackare i varje fall, och ingen liten tilläggsutbildning annars har du rätt.;)

Varför svarar du inte ordentligt ?

Ska jag förutsätta att du använder en som är såkallat utbildad utomlands som faktiskt verkar vara okey med att slipa ner tänderna ordentligt ?

Och är det så så anser jag nog iallafall att det är en tandkvackare ...

Och är det en svensk vetrinär som gått den långa vägen hos Torrbjörn så får du ju faktiskt skriva ut namnet på forumet för det bestrider ju inte reglerna ?

Mia :

Men vad är det som är så svårt att förstå? Nej vi tillämpar inte tandkvackare, de får inte ge injektioner som bekant.

Bra skrivet. Så har jag också förstått det. Kompisen hade en "hästtandläkare" till sin shettis och jag tyckte att det tog alldeles för lång tid att raspa honom.

När vi ett halvår senare hade ute en vet med utbildning på tänder så sa hon att ponnyn blivit alldeles för mycket raspad. Han hade inga vassa kanter kvar som han kunde mala fodret i munnen med. Hon ifrågasatte om han hade kunnat äta öht och rekommenderade kompisen att blötlägga pelletsen för att underlätta för ponnyn.

Vetrinärens åsikt var att man ska göra så lite som möjligt. Har dom hakar eller andra problem ska man åtgärda det men hästen behöver ha "vassa" tänder för att kunna klippa och mala ner fodret i munnen.

Vi har haft 2 andra vetrinärer här också som är utbildade på tänder och deras åsikt är precis den samma.

Hästen ska INTE få ont efter en behandling om det inte dragits ut någon tand. Efter vanlig raspning så ska hästen kunna äta normalt igen direkt så fort det lugnade släppt.

Mina hästar har aldrig blött eller varit ömma för den delen efter en vanlig tand raspning.
Att hästarna inte äter beror på HÖG smärta. Hästarna borde bli kollade av veterinär, något har skadats i munnen på hästen.

O sätt dit den j*veln, troligtvis är han nog inte utbildad utan hans eget påhitt att han kan.... vem som helst kan köpa en tand rasp o raspa tänder, men skulle du anlita en tandläkare som inte vore utbildad?

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 984
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 480
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka