Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

No1

Trådstartare
Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen:
"Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skador eller avsevärda olägenheter".
Är det någon som vet vad "avsevärda olägenheter" innebär?
Det verkar även som skyltarna "rastning förbjuden" enligt lag är tandlösa, om ingen annan har erfarenhet av motsatsen?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n/tillsyn-over-hundar-och-katter_GU03126/html

Då verkar det vara som att "sunt förnuft" åberopas och det är ju alltid lika lattjo.
Själv har jag noterat att sunt förnuft skiljer abnormt beroende på i vilket område jag promenerar med min hund - som alltid är kopplad och givetvis tar jag alltid upp bajset.
Det som ställer till problem är att han kissar. Om jag ska sammanfatta klagomålen så får han inte kissa på:

Brandposter
Husknutar
Lyktstolpar
Staket
Inte i närheten av parkbänkar
Inte i närheten av lekplatser
Inte i närheten av grillplatser
Inte i närheten av badplatser
Inte i närheten av föremål/gräsplättar som finns nära människors uteplats (för då luktar det kiss in på uteplatsen)
Jag kan skriva osv här för motståndet verkar antingen vara totalt eller knappt befintligt. Vissa villaområden är no-go-zoner eftersom alla häckar, staket och entréstolpar till grindar och garageuppfarter avlöser varandra och har en arg ägare som inte vill att deras ägor blir kissade på.

Idag fick jag en rejäl utskällning för att min hund kissade bredvid en av kommunens parkbänkar, uppställd intill en gång/cykelväg som går genom ett grönt bostadsrättsområde. En populär aveny bland både gängare, cyklister, hundägare och lösa katter. Mitt emot finns bostadsrättsinnehavarnas uteplatser där en dam idag stack ur näsan och skrek att "låt för fan inte hunden kissa där".

Hur resonerar ni, reglerar ni era hundars kissande till buskar och gräsplättar som ser kommunalägda ut och inte ligger i närheten av bostad? Vart går er gräns?
 
Staket, grindstolpar, brevlådor, husknutar, parkbänkar, lekplatser osv är för mig självklara inget-kiss-zoner. Däremot tillåter jag en snabbkiss på typ en väluppväxt buske (mina hanhundar kissar aldrig länge på ett och samma ställe när vi promenerar) men inte på en nyplanterad/liten växt.
Men vi går allra mest i skogen och där får de pinka i princip vart de vill.
 
Jag har tackolov en tik och hon kissar inte upp på saker. Ja hon kan markeringskissa men jag hinner stoppa det för hon är inte så snabb. Jag låter inte min hund kissa på saker där människor kan komma att drabbas av det såsom grindar, parkbänkar, privata staket osv. Jag blir själv irriterad när jag är ute med en kompis som låter sin hanhund (större ras = når högt) kissa precis överallt. Det luktar otrevligt och jag tycker det är allmänt respektlöst. Ja de måste ju kissa nånstans och då tycker jag att stenar, träd och buskar är lämpligare än möbler eller privata egendomar såsom gårdsstaket och brevlådor.
 
Här kissas det på lyktstolpar, träd och buskar när vi rastar i byn/stan.
Ingen-kiss-zon är staket, folks tomtgränser, soptunnor, bredlådor, och inom typ 30 meters radie från lekplatser, typ 5 meters radie från tex sittplatser, och typ 10 meters radie från grillplatser. Aldrig fått skäll när min hund kissat någonstans. Bara fått skäll när min tik kissar, att jag måste ta upp bajset efter min hund (dem tror hon sitter ner och bajsar och förstår inte att hon kissar)
 
Inte på något som någon privatperson äger och inte på något som skadas av urin, dvs. lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger. På gräsmattor där folk ofta sitter är ju inte heller lämpligt. Däremot hade jag inte brytt mig om hunden kissade mot gräsmattan bredvid trottoaren. Någonstans måste ju hunden få kissa. När jag bodde i stan gick jag på cykel/gångvägar vid de ringvägar som fanns. Där bodde ingen och ingen stördes eller så åkte jag iväg och gick i skogen.
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
Trodde det var självklart att han inte läter jhunden kissa på sånt som nån äger eller som kan skadas? Vatten och urin är inte riktigt samma sak. urin är dessutom frätande.

Urin kan ta död på växter. Kissar en hund så kommer nästa hund också att kissa.

Beträffande elskåpen så är det inte så fräscht för den montör som behöver jobba i skåpen om de är nedkissade
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
Du kan ju inte likställa urin med väder och vind. Urin fräter och förstör sådant. Väder och vind sliter också och saker och ting behöver lagas och bytas ut emellanåt och det går på vår skattesedel. Hundars kissande och det det förstör ska inte behöva betalas av våra gemensamma skattemedel.
 
Trodde det var självklart att han inte läter jhunden kissa på sånt som nån äger eller som kan skadas? Vatten och urin är inte riktigt samma sak. urin är dessutom frätande.

Urin kan ta död på växter. Kissar en hund så kommer nästa hund också att kissa.

Beträffande elskåpen så är det inte så fräscht för den montör som behöver jobba i skåpen om de är nedkissade
Ja, så otroligt mysigt att en varm sommardag sitta och greja i ett elskåp fullständigt nedpissat av hundar :yuck:
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
Kommuner och elbolag har stora kostnader för att byta ut stolpar som förstörts av hundkiss eftersom det förstör rostskyddet. Nya stolpar förses visserligen med kiss-skyddande behandling cirka en meter upp på stolpen (brukar synas ganska tydligt) men för den skull ska man inte låta sin hund kissa där, skyddet kan vara skadat och omfattar inte alla delar.
Känns helt onödigt att med skatten betala för att stolpar mm byts ut och (där det går) förses med kiss-skydd bara för att hundägare inte har koll på sina hundar. Bara för att det inte är en privatperson som äger en sak innebär inte det att "ingen" äger det eller att man kan behanda det ansvarslöst. Det är alltid någon som betalar för det som förstörs. I regel du, jag och alla andra som betalar skatt, elavgift etc. (förutom det ofräscha i beteendet som andra har påtalat)
 
Jag kan skriva osv här för motståndet verkar antingen vara totalt eller knappt befintligt. Vissa villaområden är no-go-zoner eftersom alla häckar, staket och entréstolpar till grindar och garageuppfarter avlöser varandra och har en arg ägare som inte vill att deras ägor blir kissade på.
Hur vet du att det på vissa platser inte finns något motstånd mot att din hund kissar på olämpliga ställen? För att ingen har sett det och sagt till?
 
Kommuner och elbolag har stora kostnader för att byta ut stolpar som förstörts av hundkiss eftersom det förstör rostskyddet. Nya stolpar förses visserligen med kiss-skyddande behandling cirka en meter upp på stolpen (brukar synas ganska tydligt) men för den skull ska man inte låta sin hund kissa där, skyddet kan vara skadat och omfattar inte alla delar.
Känns helt onödigt att med skatten betala för att stolpar mm byts ut och (där det går) förses med kiss-skydd bara för att hundägare inte har koll på sina hundar. Bara för att det inte är en privatperson som äger en sak innebär inte det att "ingen" äger det eller att man kan behanda det ansvarslöst. Det är alltid någon som betalar för det som förstörs. I regel du, jag och alla andra som betalar skatt, elavgift etc. (förutom det ofräscha i beteendet som andra har påtalat)
Ansvarslöshet inför vilka kostnader man dumpar på sina medmänniskor i nivå med att sparka sönder busskurer, om du frågar mig...
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
Varför låter de du inte hunden kissa på din egen bil varje gång den går ut? Den ska ju tåla vanligt väder...
Varför gäller inte samma argument för lyktstolpen? Den tar inte mindre skada för att den ägs av kommunen...
 
Hur menar du att lyktstolpar, elskåp, murar, växter, buskar, träd och liknande som staden äger skulle skadas av hundkiss? dem ska ju tåla svenskt väder med regn, snö, slask, osv.
Jag hoppas att du skojar nu.

Du måste väl rimligen förstå att urin skadar. Buskar dör t ex av för stora mängder hundkiss.

Det är inte jättetrevligt för montörer att behöva greja i elskåp och lyktstolpar som är fullständigt marierade. Det syns ju också tydligt att hundar kissat ner skåpen så att skadan sker är ju väldigt uppenbart.
 
Nu har jag ju tikar, så även om de markerar så kommer de inte lika högt upp som hanhundar.

Runt lekplatser, badplatser, uteserveringar och liknande får inte mina kissa. Självfallet inte heller på någons tomt, garageuppfart, precis vid någons brevlåda eller liknande. Försöker också att i möjligaste mån hålla dem borta från områden där det finns skyltar med "hundrastning förbjuden". Med andra ord, när vi går ut så tar vi oss till närmsta gräsplätt där det är lugnt att de kissar, sedan går vi till skogen. Då går vi längs gång- och cykelvägar med gräs på sidorna, och där får de kissa hejvilt.

Råkar de bajsa så plockar jag upp det. Klagar någon på att jag inte plockar upp trots att hundarna bara kissat (hände senast i förrgår) så visar jag dem en bajspåse och ber dem visa hur man plockar upp hundkiss.

När jag varit ute med hanhundar så har jag försökt att hålla dem borta från lyktstolpar, soptunnor, bänkar m.m. Allt som inte är "naturligt" ser jag som olämpligt att kissa på.
 
Lyktstolpar kan jag tycka är ok, men aldrig grindstolpar, häckar runt trädgårdar, möbler, brevlådor, bilar. Nu bor jag på landet och behöver sällan ta någon hänsyn alls (rastar mina hundar i skogen där ingen annan än vi går), men när vi är ute med husvagn och står på camping, så är jag supernoga med att rastning aldrig får ske inom campingområdet. Det är rask promenad från husvagnen tills vi kommit utanför området innan någon hund tillåts göra någon typ av behov.
 
Lyktstolpar kan jag tycka är ok, men aldrig grindstolpar, häckar runt trädgårdar, möbler, brevlådor, bilar. Nu bor jag på landet och behöver sällan ta någon hänsyn alls (rastar mina hundar i skogen där ingen annan än vi går), men när vi är ute med husvagn och står på camping, så är jag supernoga med att rastning aldrig får ske inom campingområdet. Det är rask promenad från husvagnen tills vi kommit utanför området innan någon hund tillåts göra någon typ av behov.

Varför skulle en lyktstolpe vara ok?! Det är svindyrt att byta ut dem.
 
Sedan kan jag säga att jag är pissless (haha) på de som tror att min stora gräsmatta är någon j-la allmänning där man får rasta hundar. Det är en GRÄSMATTA som klipps och det är svinäckligt att vada igenom hundskit när man klipper gräset.

Edit: Det syns tydligt att det inte är en allmänning så det är ingen som använder den av misstag, det är endast slöhet...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp