Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen:
"Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skador eller avsevärda olägenheter".
Är det någon som vet vad "avsevärda olägenheter" innebär?
Det verkar även som skyltarna "rastning förbjuden" enligt lag är tandlösa, om ingen annan har erfarenhet av motsatsen?

Det där regleras inte i tillsynslagen, den lagen är till för att skydda allmänheten mot farliga hundar. Avsevärd olägenhet är en hund som springer lös och härjar och skrämmer barn och djur, typ.

Dessutom sköts tillsynslagen av länsstyrelsen sedan ett par år tillbaka.

Du bör snarare leta bland kommunens ordningsföreskrifter om det är reglering i lag du söker.

Annars har det kommit flera bra svar i tråden tyckr jag :)
.
 
Sedan kan jag säga att jag är pissless (haha) på de som tror att min stora gräsmatta är någon j-la allmänning där man får rasta hundar. Det är en GRÄSMATTA som klipps och det är svinäckligt att vada igenom hundskit när man klipper gräset.

Edit: Det syns tydligt att det inte är en allmänning så det är ingen som använder den av misstag, det är endast slöhet...
Jag hade blivit skogstokig om jag sett det.

Skällde rejält på en hundägare som lät sin hund pinka på grannens härbre. Det är inne på en gård där de har gårdsbutiken. Han gick med hunden på gräsmattan vid huset och lät hunden pinka mot timmerväggen. Idiot.

Det värsta var att han inte alls begrep varför jag blev upprörd.
 
Jag hade blivit skogstokig om jag sett det.

Skällde rejält på en hundägare som lät sin hund pinka på grannens härbre. Det är inne på en gård där de har gårdsbutiken. Han gick med hunden på gräsmattan vid huset och lät hunden pinka mot timmerväggen. Idiot.

Det värsta var att han inte alls begrep varför jag blev upprörd.

Det värsta är ju att det är så långt till vägen att det är sällan jag hinner på dem. Men min granne mittemot har skällt på folk som låtit sina hundar skita på min gräsmatta :laugh: :up:
 
Varför låter de du inte hunden kissa på din egen bil varje gång den går ut? Den ska ju tåla vanligt väder...
Varför gäller inte samma argument för lyktstolpen? Den tar inte mindre skada för att den ägs av kommunen...

I stallet har det hänt att ena hunden sprungit fram och kissat på mitt bildäck. Jag har inte direkt brytt mig, tvättar alltid av däcken ordentligt innan jag kör in för att byta dem, och ingen synlig skada på däcket. Det är liksom inge frätande syra, och dem kissar inte 20 liter.

Sedan kan jag säga att jag är pissless (haha) på de som tror att min stora gräsmatta är någon j-la allmänning där man får rasta hundar. Det är en GRÄSMATTA som klipps och det är svinäckligt att vada igenom hundskit när man klipper gräset.

Edit: Det syns tydligt att det inte är en allmänning så det är ingen som använder den av misstag, det är endast slöhet...

Det håller jag med om är big-no, aldrig kissa på någons tomt, deras staket, eller liknande.
 
Tänker att om jag inte har några problem med att sköta grönytorna eller annat jobb där jag låter hunden kissa även om det skulle vara 30 hundar om dagen som kissar där så ser jag inga problem.
 
I stallet har det hänt att ena hunden sprungit fram och kissat på mitt bildäck. Jag har inte direkt brytt mig, tvättar alltid av däcken ordentligt innan jag kör in för att byta dem, och ingen synlig skada på däcket. Det är liksom inge frätande syra, och dem kissar inte 20 liter.



Det håller jag med om är big-no, aldrig kissa på någons tomt, deras staket, eller liknande.
Skillnad på har hänt och att över 10 hundar om dagen kissar på samma ställe.
Är fälgarna i aluminium eller plåt?.
 
I stallet har det hänt att ena hunden sprungit fram och kissat på mitt bildäck. Jag har inte direkt brytt mig, tvättar alltid av däcken ordentligt innan jag kör in för att byta dem, och ingen synlig skada på däcket. Det är liksom inge frätande syra, och dem kissar inte 20 liter.
Nu tänkte jag närmast på jämförelsen mellan metall och metall. Och lite mer än enstaka gånger vilket är det relevanta i förhållande till lyktstolpar m.m. Vanligtvis kissar hundar regelbundet på de platser där de rastas vilket ackumulerar påverkan.

Ammoniak och salter, det är liksom inte en harmlös vätska...
(några random sökträffar som exempel)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/fratande-hundkiss-en-dyr-historia
https://www.vlt.se/artikel/hundkiss-forstor-stadens-lyktstolpar-nu-byts-de-ut
https://www.helahalsingland.se/artikel/urin-kan-ruinera-kommunen
 
I stallet har det hänt att ena hunden sprungit fram och kissat på mitt bildäck. Jag har inte direkt brytt mig, tvättar alltid av däcken ordentligt innan jag kör in för att byta dem, och ingen synlig skada på däcket. Det är liksom inge frätande syra, och dem kissar inte 20 liter.
Det är rätt stor skillnad på en hund någon gång ibland, och +10 hundar varje dag i flera månader/år. Att hundurin fräter är ingen nyhet.
 
@athena_arabians - @tanten - @TinyWiny - @mamman - @MiaMia - @Lovisaleonora

Om hunden inte får kissa på lyktstolpar, elskåp, murar, buskar, träd och liknande som staden äger.
Vart ska då okastrerad hanhundar som bor i lägenhet kunna kissa? det finns ju ingenstans kvar i området runt dem där de kan kissa då
Är det inte väldigt enkelt?

Växande buskar, plantor etc -nej.
Saker där någon kan tänkas arbeta - nej
Parkbänkar där folk kan tänkas vilja sitta - nej

Däremot trottoarkanter, grundstenar, staketstolpar som inte kan ta skada är väl OK.
Någon form av bedömningsförmåga har man väl som hundägare?
 
Är det inte väldigt enkelt?

Växande buskar, plantor etc -nej.
Saker där någon kan tänkas arbeta - nej
Parkbänkar där folk kan tänkas vilja sitta - nej

Däremot trottoarkanter, grundstenar, staketstolpar som inte kan ta skada är väl OK.
Någon form av bedömningsförmåga har man väl som hundägare?
Antar du att du inte har vistats i någon större stad med det uttalandet!
Skulle bli lite problematiskt om alla hanhundsägare gick på vägen för att de ska kunna kissa på trottoarkanterna. Var hittar man grundstenar i Stockholm? Vem vill få sitt staket nerpinkat!
 
De tre hundarna i min familj rastas på egen mark.
På något vis så tycker jag att hundägande inte över huvud taget skall få bli ett problem för någon annan än hundägaren.
Vi låter inte hundarna kissa på saker alls. Saker mår inte bra av hundkiss. Den stora hunden har också särskilda områden som toalett, där går vi inte omkring själva. De små hundarna nattkissar och morgonkissar på valda delar av den gigantiska gräsmattan runt huset. Platser där vi inte sitter. De bajsar på promenader längs vår väg eller i skogen. Vi håller koll på att det inte blir liggande, men hittils så har vi inte lyckats hitta det när vi försökt att städa efter de smås naturbehov.

Jag tycker att det är oerhört hänsynslöst och respektlöst att låta hundar kissa på andras saker som tar skada eller blir äckliga. Om nu hunden måste kissa på något så använd era egna saker inte andras.
 
Jag tror det skiljer lite på område och möjligheter också, hur folk ser på saken. Vet t.ex folk med hund i centrala Stockholm och där är väl främsta ”regeln” (som det också brukar kunna sitta skyltar om) att inte låta hundarna kissa vid portar. Dvs andra delar av (sten)hus vid trottoar är mer okej.

Blir ju annorlunda om det är ett område där det finns exempelvis diken längs med gångvägen eller grönområden nära, då finns det ju ingen anledning till att låta hunden kissa
 
De får inte kissa på nåt som nån annan äger, försöker undvika att de kissar på lyktstolpar och ex parkeringsskyltar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp