Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Är det inte väldigt enkelt?

Växande buskar, plantor etc -nej.
Saker där någon kan tänkas arbeta - nej
Parkbänkar där folk kan tänkas vilja sitta - nej

Däremot trottoarkanter, grundstenar, staketstolpar som inte kan ta skada är väl OK.
Någon form av bedömningsförmåga har man väl som hundägare?

En hanhund kiss markerar inte emot trottoarkanter/grunstenar + inte så fräscht att kissa där folk går...
Så mer okej att kissa emot någons staketstolp än det är på ett träd eller buske som ägs av staden? Skulle aldrig låta min hund kissa emot någons staket.
 
De tre hundarna i min familj rastas på egen mark.
På något vis så tycker jag att hundägande inte över huvud taget skall få bli ett problem för någon annan än hundägaren.
Vi låter inte hundarna kissa på saker alls. Saker mår inte bra av hundkiss. Den stora hunden har också särskilda områden som toalett, där går vi inte omkring själva. De små hundarna nattkissar och morgonkissar på valda delar av den gigantiska gräsmattan runt huset. Platser där vi inte sitter. De bajsar på promenader längs vår väg eller i skogen. Vi håller koll på att det inte blir liggande, men hittils så har vi inte lyckats hitta det när vi försökt att städa efter de smås naturbehov.

Jag tycker att det är oerhört hänsynslöst och respektlöst att låta hundar kissa på andras saker som tar skada eller blir äckliga. Om nu hunden måste kissa på något så använd era egna saker inte andras.

Hur ska då folk göra som bor i lägenhet? kattlåda?
 
Om du läser mitt inlägg så står det där.

Nej, står inte var okastrerade hanhundar kan kissa, "mot gräsmattan bredvid trottoaren." kissar inte hanar, dem kissar emot saker, inte på en plan yta.
Och jag skulle inte låta min tik kissa "mot gräsmattan bredvid trottoaren." eftersom småbarn gärna går ut och kryper runt vid gräset nära gångbanan, eller plockar blommor dem ser, jag ser hellre att min tik går några meter bort så hon inte kissar bredvid gångbanan där folk går.
 
Hur ska då folk göra som bor i lägenhet? kattlåda?

Varför inte?
Det skulle spara åtminstone mig som parkarbetare många obehagliga överraskningar i rabatter, runt träd och i högt gräs som ska trimmas. Det är inte roligt att sticka in händerna i en perennrabatt och få ut en näve hundskit eller att rensa ogräs runt gatuträd och se hur hunden kissar på träden man precis ska sätta sig vid..
 
Varför inte?
Det skulle spara åtminstone mig som parkarbetare många obehagliga överraskningar i rabatter, runt träd och i högt gräs som ska trimmas. Det är inte roligt att sticka in händerna i en perennrabatt och få ut en näve hundskit eller att rensa ogräs runt gatuträd och se hur hunden kissar på träden man precis ska sätta sig vid..

Går det bättre med kattskit? Jag har en perennrabatt som jag numera inte ens bryr mig om att rensa eftersom det är mer kattskit än jord i den... Säger inte att hundägare inte ska plocka upp efter sig. Men jag undrar alltid varför det är bättre med kattskiten. Lika äckligt i mina ögon, men fullt tillåtet att ha dem drällandes överallt i tätbebyggt område. Jag bor mitt i stan liksom.Skulle aldrig orka med detta om det var mitt jobb att rensa stadens kattlådor....
 
Nej, står inte var okastrerade hanhundar kan kissa, "mot gräsmattan bredvid trottoaren." kissar inte hanar, dem kissar emot saker, inte på en plan yta.
Och jag skulle inte låta min tik kissa "mot gräsmattan bredvid trottoaren." eftersom småbarn gärna går ut och kryper runt vid gräset nära gångbanan, eller plockar blommor dem ser, jag ser hellre att min tik går några meter bort så hon inte kissar bredvid gångbanan där folk går.
Ojdå, det får jag berätta för min hanhund. De förra hanhundarna som klarade av det finns tyvärr inte med oss längre så jag kan inte meddela dem att det de klarade utan problem inte går att göra.

Det handlar om uppfostran. Man säger nej till att kissa på olämpliga ställen precis som man säger nej till en hund som biter i händerna.

Om småbarn skulle krypa omkring i kanten på trottoaren hade jag ringt socialen. Det är verkligen ingen plats för sådant i en stad. Du får skilja mellan trottoar och gångbana.
 
Går det bättre med kattskit? Jag har en perennrabatt som jag numera inte ens bryr mig om att rensa eftersom det är mer kattskit än jord i den... Säger inte att hundägare inte ska plocka upp efter sig. Men jag undrar alltid varför det är bättre med kattskiten. Lika äckligt i mina ögon, men fullt tillåtet att ha dem drällandes överallt i tätbebyggt område. Jag bor mitt i stan liksom.Skulle aldrig orka med detta om det var mitt jobb att rensa stadens kattlådor....

Verkligen inte. Katter bör imo inte gå runt på egen tass (av många skäl), i synnerhet inte i tätbebyggt område. Och kattskit (och för all del också kattkiss, särskilt när okastrerade hanar sprayar halva fasaden så att det stinker...) är äckligt, verkligen inget som en vill stoppa händerna i. //kattägare
 
Senast ändrad:
Vissa platser kanske är lämpliga att ha hundar på.
Om man bor där det inte fungerar att ha hund så får man ju låta bli att ha hund.
Att lägga bajs och kissproblemet på någon annan är inte okej.

Så om något händer som påverkar sin ekonomi så mycket att du måste flytta till lägenhet så kommer du omplacera dina hundar? för det är ju uppenbarligen så du tycker andra ska göra, om man bor i hus, men sedan får sämre ekonomi så man behöver flytta till lägenhet ska man tydligen göra sig av med sina djur...


Varför inte?
Det skulle spara åtminstone mig som parkarbetare många obehagliga överraskningar i rabatter, runt träd och i högt gräs som ska trimmas. Det är inte roligt att sticka in händerna i en perennrabatt och få ut en näve hundskit eller att rensa ogräs runt gatuträd och se hur hunden kissar på träden man precis ska sätta sig vid..

Att inte rasta sin hund utan låta den göra sina behov inne i en låda är djurplågeri och olagligt!

Bajs ska man såklart alltid plocka upp efter hunden.
Urin kan komma både från hundar, katter och vilda djur, så det enklaste där är väl att använda handskar?

Ojdå, det får jag berätta för min hanhund. De förra hanhundarna som klarade av det finns tyvärr inte med oss längre så jag kan inte meddela dem att det de klarade utan problem inte går att göra.

Det handlar om uppfostran. Man säger nej till att kissa på olämpliga ställen precis som man säger nej till en hund som biter i händerna.

Om småbarn skulle krypa omkring i kanten på trottoaren hade jag ringt socialen. Det är verkligen ingen plats för sådant i en stad. Du får skilja mellan trottoar och gångbana.

Ja, jag har inte behövt skälla på mina hundar när dem är kissnödiga och vill kissa, tycker lite synd om dina hundar som får skäll när dem behöver kissa.
Vi har egen trädgård, egen mark och massor av skog och natur på landet att rasta hundarna på, däremot har jag förståelse att alla inte har samma tur som mig, och att även folk som bor i stan/byn har rätt att äga djur, inte bara vi på landet.

Har du någonsin gått med ett litet barn? man kan vara påväg någonstans, vips så ser dem en kotte i gräset, går upp på gräset, sätter sig på knä och börjar plocka kottar eller liknande, enligt mig är barn inte robotar och måste få vara barn och kolla och utforska.

Jag skulle iaf aldrig låta min hund kissa på någons staket eller på kanten mellan gångbana/trottoar där folk ska gå.
 
Hur vet du att det på vissa platser inte finns något motstånd mot att din hund kissar på olämpliga ställen? För att ingen har sett det och sagt till?

Se Hedinns inlägg 38.
Det handlar inte om en uppfattning att det i vissa områden är ok att kissa på "olämpliga ställen", det handlar om skillnader i attityd, tolerans och vad som definieras som "olämpligt ställe".
 
Så om något händer som påverkar sin ekonomi så mycket att du måste flytta till lägenhet så kommer du omplacera dina hundar? för det är ju uppenbarligen så du tycker andra ska göra, om man bor i hus, men sedan får sämre ekonomi så man behöver flytta till lägenhet ska man tydligen göra sig av med sina djur...




Att inte rasta sin hund utan låta den göra sina behov inne i en låda är djurplågeri och olagligt!

Bajs ska man såklart alltid plocka upp efter hunden.
Urin kan komma både från hundar, katter och vilda djur, så det enklaste där är väl att använda handskar?



Ja, jag har inte behövt skälla på mina hundar när dem är kissnödiga och vill kissa, tycker lite synd om dina hundar som får skäll när dem behöver kissa.
Vi har egen trädgård, egen mark och massor av skog och natur på landet att rasta hundarna på, däremot har jag förståelse att alla inte har samma tur som mig, och att även folk som bor i stan/byn har rätt att äga djur, inte bara vi på landet.

Har du någonsin gått med ett litet barn? man kan vara påväg någonstans, vips så ser dem en kotte i gräset, går upp på gräset, sätter sig på knä och börjar plocka kottar eller liknande, enligt mig är barn inte robotar och måste få vara barn och kolla och utforska.

Jag skulle iaf aldrig låta min hund kissa på någons staket eller på kanten mellan gångbana/trottoar där folk ska gå.
Barn går att tvätta. Man ser dessutom till att de inte irrar i väg hur som helst och stoppar vad som helst i munnen, men jag tror inte att de dör av att röra en kotte som en hund eller två en gång i tiden kissat på, om nu olyckan skulle vara framme. Man ska inte underskatta tvål och vatten och det behöver småttingar lära sig tidigt.

Min hanhund har fått skäll när han lyfte benet mot blomkrukan som står på trappan här till porten. Jag tjöt ett "nej, fy, det där får man inte göra, jisses" och han satte ner tassen i förskräckelse och så kom det en liten skvätt på trappan istället. Resten tog han mot en buske där han får kissa. Några dagar senare försökte han igen och då fick han en lätt knuff och ett Nej och satte ner benet igen. Han verkar ha förstått att blomkrukan är kissfri zon, efter min första försträckta reaktion (har haft tikar tidigare). Dessutom är det jag som bestämmer när hunden ska kissa och inte tvärtom, och med det menar jag att när jag säger åt hunden att gå fot ska hunden inte varken snusa i marken/på saker eller lyfta på benet mot något. Jag säger varsågod och ger längre koppel när den får göra ifrån sig.

Även om man bor i en stad känns det som om det kan finnas ställen där en hund kan få akut kissa av sig, sedan tycker jag man tar den till ett område man kan rasta den i. Med akut kissa av sig menar jag inte på stolpar, soptunnor osv men det finns nog någon välvuxen buske, ett träd eller en gräsplätt någonstans den snabbt kan lyfta på benet på. Om inte det duger för en akut kissnödig hanhund får den väl hålla sig då....

*kl*

Vilken... konstig tråd! Det borde väl vara sunt hundägarförnuft att inte låta ens hund pissa på allt den vill? Att olyckor händer för att den kan vara snabbare än vad man själv är någon gång är väl inte hela världen, men jag trodde inte att folk skulle tycka det är ok att pinka vid bänkar, lekplatser , uppfarter, folks brevlådor, rabatter och på staket osv.
 
Det där regleras inte i tillsynslagen, den lagen är till för att skydda allmänheten mot farliga hundar. Avsevärd olägenhet är en hund som springer lös och härjar och skrämmer barn och djur, typ.

Dessutom sköts tillsynslagen av länsstyrelsen sedan ett par år tillbaka.

Du bör snarare leta bland kommunens ordningsföreskrifter om det är reglering i lag du söker.

Annars har det kommit flera bra svar i tråden tyckr jag :)
.


Det glömde jag skriva, redan kollat. Där regleras koppeltvång samt att man inte får rasta i lekparker, på badplatser eller kyrkogårdar - dock att hund får medtagas på kyrkogårdar men måste då vara kopplad. Det var allt.
 
Varför skulle det just vara en lägenhet?
Det går att hyra andra bostäder, en liten stuga på landet t.ex.

Och det finns lägenheter där det inte är ett problem att rasta sin hund. Utan att en behöver bo ute på landet eller långt utanför stan (fast de finns där också), om en inte vill det. Lägenheter finns inte enbart i en typ av miljö/område, som tur är för många av oss.



Nu lämnar jag nog igen, har nog inte mer att bidra med till tråden :)
 
Visa var det står i lagen.
Om du kan

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter

”6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.

Allmänna råd till 4 kap.7§
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastas oftare.”

”Definition:
rasta/rastning: Utomhusvistelse för djuret, antingen lös eller i koppel. Vid rastning får djuret möjlighet att uträtta sina behov, få utlopp för sitt behov av att röra sig och lukta av omgivningen.
 
Min hanhund har fått skäll när han lyfte benet mot blomkrukan som står på trappan här till porten. Jag tjöt ett "nej, fy, det där får man inte göra, jisses" och han satte ner tassen i förskräckelse och så kom det en liten skvätt på trappan istället. Resten tog han mot en buske där han får kissa. Några dagar senare försökte han igen och då fick han en lätt knuff och ett Nej och satte ner benet igen. Han verkar ha förstått att blomkrukan är kissfri zon, efter min första försträckta reaktion (har haft tikar tidigare). Dessutom är det jag som bestämmer när hunden ska kissa och inte tvärtom, och med det menar jag att när jag säger åt hunden att gå fot ska hunden inte varken snusa i marken/på saker eller lyfta på benet mot något. Jag säger varsågod och ger längre koppel när den får göra ifrån sig.

Även om man bor i en stad känns det som om det kan finnas ställen där en hund kan få akut kissa av sig, sedan tycker jag man tar den till ett område man kan rasta den i. Med akut kissa av sig menar jag inte på stolpar, soptunnor osv men det finns nog någon välvuxen buske, ett träd eller en gräsplätt någonstans den snabbt kan lyfta på benet på. Om inte det duger för en akut kissnödig hanhund får den väl hålla sig då....

Så du tycket hunden får kissa emot buskar och träd? för det är det jag diskuterar om här, jag tycker det är okej att hundar kissar emot buskar och träd som ägs av staden/kommunen och inte ligger nära en sittplats/lekpark, men endel i denna tråd verkar anse att hundar ska göra sina behov i en kattlåda, eller att hanhundar ska kissa på trottoar stenar...
 
Visa var det står i lagen.
Om du kan



"Regler Det finns flera regler att följa för att hålla hund, bland annat följande:
• Hundar som hålls inomhus ska regelbundet rastas utomhus och hänsyn ska tas till hundens ålder och hälsotillstånd.
• Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
• Du eller någon annan ska se till dina djur minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare.
• Hundar ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
• Hundar får inte hållas bundna inomhus. Utomhus får hundar bara hållas bundna högst två timmar per dygn.
• Hundar får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och transport).
• I tabellerna som innehåller måttbestämmelser för hundrastgårdar och boxar anges hundens storlek som mankhöjd. "

http://djur.jordbruksverket.se/amne...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

https://www2.jordbruksverket.se/download/18.7f64c0b5150cc5875dcbb105/1446627262283/jo11_2v4.pdf
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp