Rastråd nr 7726179393362

Ser söt ut, vad är det för en?

Sealyhamterrier :) det är en liten ras i Sverge men jag tycker den är väldigt stabil temperamentsmässigt. Har träffat en del och alla är glada (men inte labbeglada) lättsamma och gillar att hänga på. Samtidigt är det sällan de hittar på skit om dom inte får motion ett par dagar, min gillar att lulla runt i trädgården utan mig och blir på gården trots att allt inte är stängslat. Han kommer väga ungefär 11 kg men är bara 35 cm hög.
 
Det som främst gör att jag tvekar lite inför att helt enkelt bara skaffa borzoi igen, trots att jag älskar rasen, är att jag är rädd att jag bara ska jämföra den med Filimon hela tiden och undermedvetet bli besviken när den inte är som han var, vilket den såklart inte kommer vara, men reptilhjärnan tänker inte så tyvärr. Det är lite därför jag tänkte att det kanske skulle vara nyttigt att ha någon annan ras emellan så man hinner bryta lite med eventuella förväntningar man skulle haft på en ny borzoi.
Jag var lite rädd för det när vi skaffade vår Zeppe efter att vår första eurasier dött plötsligt. Men jag är så glad att jag gjorde det, för det är verkligen rasen för mig. Till en början så jämförde man såklart med Ulay men det gick ganska fort över. Kanske för att Zeppe var typ hin håle själv som valp :angel: så det var fullt upp. Han föddes 2 mån efter vår Ulay dött, så 4 månader efter att han dog fick vi hämta hem Zeppe ungefär. Har aldrig ångrat det!
Det är såklart bara du själv som kan veta hur det känns, men om du känner att borzoi är mest rätt för dig så tycker jag att du ska fundera på en borzoi igen :)
 
Ta en galgo så slipper jag! De är så himla härliga och fina. Dock bestämde jag mig för att inte ta galgo p.g.a. deras sätt att jaga (=tills de svimmar).

Jag tycker borzoi!
 
Någon som vet något om eller tom har en Affenpinscher? Har läst lite på rasklubbens sida och även om det är en aktiv liten hund känns det ändå inte som att den är någon direkt arbetsnarkoman. Mentalitet? Sjukdomar?
 
Någon som vet något om eller tom har en Affenpinscher? Har läst lite på rasklubbens sida och även om det är en aktiv liten hund känns det ändå inte som att den är någon direkt arbetsnarkoman. Mentalitet? Sjukdomar?

Absolut ingen arbetshund. De som jag känner som har affen beskriver dom som en blandning mellan apa och katt. De är typ inga hundar. De har väldigt dåliga tänder och kan vara trånga i luftvägarna.
Svåra att få rumsrena.
De ser roliga ut men skulle aldrig vilja ha en plus att de behöver trimmas regelbundet.
 
Absolut ingen arbetshund. De som jag känner som har affen beskriver dom som en blandning mellan apa och katt. De är typ inga hundar. De har väldigt dåliga tänder och kan vara trånga i luftvägarna.
Svåra att få rumsrena.
De ser roliga ut men skulle aldrig vilja ha en plus att de behöver trimmas regelbundet.
Då kan jag stryka den på direkten. Det i kombination med att rasförbundet inte verkar ha koll på lagtexten...
 
Är du sugen på silken så hojta till så kan jag kanske hjälpa dig få kontakt med uppfödare osv

Annars röstar jag för en Borzoi!
 
Sitter fortfarande och "väljer". Har i princip smalnat av alternativen till borzoi eller eurasier, beroende på hur det ser ut med tillgängliga valpkullar hos utvalda uppfödare när tiden är inne. Dock skulle jag gärna ha ytterligare något alternativ men i kategorin "liten" hund, vilket i min värld är i princip allt under 40 cm i mankhöjd. Någon som har några tips? Kraven är att hunden ska vara nöjd med måttlig aktivering, promenader i skogen och lek med hundkompisen. Generellt oskällig och objäbbig. Päls som gör att den kan vara ute om dagarna på vintrarna med uppvärmt hundhus utan att fara illa, och såklart frisk både i kroppen och knoppen.
 
Sitter fortfarande och "väljer". Har i princip smalnat av alternativen till borzoi eller eurasier, beroende på hur det ser ut med tillgängliga valpkullar hos utvalda uppfödare när tiden är inne. Dock skulle jag gärna ha ytterligare något alternativ men i kategorin "liten" hund, vilket i min värld är i princip allt under 40 cm i mankhöjd. Någon som har några tips? Kraven är att hunden ska vara nöjd med måttlig aktivering, promenader i skogen och lek med hundkompisen. Generellt oskällig och objäbbig. Päls som gör att den kan vara ute om dagarna på vintrarna med uppvärmt hundhus utan att fara illa, och såklart frisk både i kroppen och knoppen.
Har du nära till utställningen i Eslöv så kommer jag vara där om du vill träffa en av mina grabbar :)
 
@Sasse 23 september! Men anmälan har inte gått ut än så ring och så vet jag inte än. :)

@iNHALE Han ser ut såhär :)
helsingfors.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp