Rastråd nr 7726179393362

Jag skrev kromis, tänkte inte på att det kanske inte var så tydligt, sorry! :o:D

Ja men precis! Jag vill ju inte heller att hunden ska dö av att ha haft en plågsam sjukdom/skada eller så.
Borzois är så häftiga och din kille har varit en lite av bukefavorit hos mig, så jag beklagar sorgen :(
Min dumme fan läste "kompis" :rofl:
 
Jag funderade på det - men vet inte om dom faller på för skälliga? :)
Undrade också varför ingen tipsat. Tycker beskrivningen på vad som önskas är ganska väldigt mycket en Eurasier.

Skälliga? Eurasier är en generellt sett vääääldigt tyst ras. Vår var helt stum. Tror hon skällde en gång på typ ett halvår.:D

Edit: ”Skällde”. Var ett värdelöst skall. Sambon brast ut i asgarv när han hörde det.

Jag har också uppfattat dem som en väldig tyst ras. Vår gamle promenadkamrat hörde jag nog aldrig göra mer ljud än något glatt "huff" när han såg oss. :heart
 
Har nog helt glömt Eurasiern måste jag säga. Den ser ju lovande ut faktiskt.

@bollen__ Kan säkert fylla i mer här. Men för mig stämmer det du önskar överens bra med rasen. Damen som bodde hos oss var en rolig individ, en bestämd dam helt klart. :D

Hon var dock tyst, klarade värme bra trots pälsen, krävde inte direkt något utan var mest nöjd över att få vara med. Väldigt rastypisk på alla sätt förutom att hon hade en jädra lust att dra efter vilt, vilket de inte ”ska” ha. Blå tunga hade hon också, helfräckt. Sambon var först äcklad av det men sen när vi tog hem samojeden som daghund så tyckte han att det såg konstigt ut med rosa tunga :laugh:

Bild eftersom hon enligt mig är världens vackraste och jag saknar henne varje dag.
MJbqABr.jpg
 
Det som främst gör att jag tvekar lite inför att helt enkelt bara skaffa borzoi igen, trots att jag älskar rasen, är att jag är rädd att jag bara ska jämföra den med Filimon hela tiden och undermedvetet bli besviken när den inte är som han var, vilket den såklart inte kommer vara, men reptilhjärnan tänker inte så tyvärr. Det är lite därför jag tänkte att det kanske skulle vara nyttigt att ha någon annan ras emellan så man hinner bryta lite med eventuella förväntningar man skulle haft på en ny borzoi.
 
Det som främst gör att jag tvekar lite inför att helt enkelt bara skaffa borzoi igen, trots att jag älskar rasen, är att jag är rädd att jag bara ska jämföra den med Filimon hela tiden och undermedvetet bli besviken när den inte är som han var, vilket den såklart inte kommer vara, men reptilhjärnan tänker inte så tyvärr. Det är lite därför jag tänkte att det kanske skulle vara nyttigt att ha någon annan ras emellan så man hinner bryta lite med eventuella förväntningar man skulle haft på en ny borzoi.
Skulle en annan färg hjälpa?
 
@bollen__ Kan säkert fylla i mer här. Men för mig stämmer det du önskar överens bra med rasen. Damen som bodde hos oss var en rolig individ, en bestämd dam helt klart. :D

Hon var dock tyst, klarade värme bra trots pälsen, krävde inte direkt något utan var mest nöjd över att få vara med. Väldigt rastypisk på alla sätt förutom att hon hade en jädra lust att dra efter vilt, vilket de inte ”ska” ha. Blå tunga hade hon också, helfräckt. Sambon var först äcklad av det men sen när vi tog hem samojeden som daghund så tyckte han att det såg konstigt ut med rosa tunga :laugh:

Bild eftersom hon enligt mig är världens vackraste och jag saknar henne varje dag.
MJbqABr.jpg
Har man haft vinthund så är jaktlust inga problem att handskas med, sambons jaktlabbe jagar dessutom allt som rör sig, även flugor, så vi är vana vid såna hundar här i huset.
 
Det som främst gör att jag tvekar lite inför att helt enkelt bara skaffa borzoi igen, trots att jag älskar rasen, är att jag är rädd att jag bara ska jämföra den med Filimon hela tiden och undermedvetet bli besviken när den inte är som han var, vilket den såklart inte kommer vara, men reptilhjärnan tänker inte så tyvärr. Det är lite därför jag tänkte att det kanske skulle vara nyttigt att ha någon annan ras emellan så man hinner bryta lite med eventuella förväntningar man skulle haft på en ny borzoi.

Det är nog bara du själv som kan känna efter vad som är vettigt där. Jag förstår att man känner som du gör samtidigt som man ofta hör att folk som faktiskt skaffar sig en till av samma ras sällan jämför dem. Tror det är enklare att se dem som individer när man väl fått hem nr 2. Innan dess är det såklart svårt att kanske se det så och därför förstår jag helt och hållet om man väljer att skaffa en ny ras. :)
 
Skulle en annan färg hjälpa?
Oklart, skulle vara om färgen skiljer sig radikalt men tyvärr är det rätt ovanligt med borzoier som är t.ex enfärgade här i Sverige. Filimon var svart och vit fläckig och just fläckigt i olika nyanser är ganska standard hos de svenska uppfödarna, förekommer en del cream-färgade också emellanåt.
 
Oklart, skulle vara om färgen skiljer sig radikalt men tyvärr är det rätt ovanligt med borzoier som är t.ex enfärgade här i Sverige. Filimon var svart och vit fläckig och just fläckigt i olika nyanser är ganska standard hos de svenska uppfödarna, förekommer en del cream-färgade också emellanåt.
Jag tänkte just på Cream eller brun(?). Fläckig tänkte jag kanske inte gjorde något då de knappast kommer att ha fläckarna på exakt samma ställen?
 
Det som främst gör att jag tvekar lite inför att helt enkelt bara skaffa borzoi igen, trots att jag älskar rasen, är att jag är rädd att jag bara ska jämföra den med Filimon hela tiden och undermedvetet bli besviken när den inte är som han var, vilket den såklart inte kommer vara, men reptilhjärnan tänker inte så tyvärr. Det är lite därför jag tänkte att det kanske skulle vara nyttigt att ha någon annan ras emellan så man hinner bryta lite med eventuella förväntningar man skulle haft på en ny borzoi.

Förstår att du i nuläget inte vill ha samma ras, men kan tänka mig att när det gått några månader att du börjar snegla på borzoi igen. borzoi verkar ju vara en ras som passar dig som hand i handske. Det känns som om alla andra raser som föreslås är det näst bästa alternativet.

Jag har inte stor koll på vinthundar över huvud taget, men borzoier är otroligt majestätiska :love:
 
Oklart, skulle vara om färgen skiljer sig radikalt men tyvärr är det rätt ovanligt med borzoier som är t.ex enfärgade här i Sverige. Filimon var svart och vit fläckig och just fläckigt i olika nyanser är ganska standard hos de svenska uppfödarna, förekommer en del cream-färgade också emellanåt.
Brindle är väl inge helt ovanligt? :) Det är ju en av sakerna som är kul med Borzoi (förutom personlighet då) att dom kan ha så många olika färger och teckningar :)
 
Brindle är väl inge helt ovanligt? :) Det är ju en av sakerna som är kul med Borzoi (förutom personlighet då) att dom kan ha så många olika färger och teckningar :)
Brindel finns det en del av också.

Det tråkiga med borzoi är dock att rasförbundet är rätt splittrat och det är bitvis rätt tråkig stämning rasfolk emellan. Mycket skitsnack mellan uppfödare om andra uppfödare och deras hundar. Köper man valp av "fel" uppfödare hamnar man i dåligt ljus hos andra osv. Försöker ha så lite som möjligt att göra med rasförbundet av just den anledningen och om det nu blir borzoi igen så överväger jag starkt att importera. Folk snackar knappt med varandra på utställningarna så vida de inte är bundisar från början och man smyger med vilka utställningar man ska åka till för att andra inte ska anmäla sig till samma bara för att göra livet surt för en och skapa konkurrens. Så ska man ha borzoi ska man ha det för att man älskar hundarna, gemenskap i rasförbundet kan man bara glömma.
 
Brindel finns det en del av också.

Det tråkiga med borzoi är dock att rasförbundet är rätt splittrat och det är bitvis rätt tråkig stämning rasfolk emellan. Mycket skitsnack mellan uppfödare om andra uppfödare och deras hundar. Köper man valp av "fel" uppfödare hamnar man i dåligt ljus hos andra osv. Försöker ha så lite som möjligt att göra med rasförbundet av just den anledningen och om det nu blir borzoi igen så överväger jag starkt att importera. Folk snackar knappt med varandra på utställningarna så vida de inte är bundisar från början och man smyger med vilka utställningar man ska åka till för att andra inte ska anmäla sig till samma bara för att göra livet surt för en och skapa konkurrens. Så ska man ha borzoi ska man ha det för att man älskar hundarna, gemenskap i rasförbundet kan man bara glömma.
Men fy! Så himla himla tråkigt verkligen att det ska vara så!
Mina vänner verkar umgås väldigt flitigt med andra borzoi-ägare men gissar på att dom kanske mer träffats genom LC snarare än utställning :down: Det ser onekligen fantastiskt ut (på bild) med 10+ Borzoier som springer löst på en enorm strand.
 
Men fy! Så himla himla tråkigt verkligen att det ska vara så!
Mina vänner verkar umgås väldigt flitigt med andra borzoi-ägare men gissar på att dom kanske mer träffats genom LC snarare än utställning :down: Det ser onekligen fantastiskt ut (på bild) med 10+ Borzoier som springer löst på en enorm strand.
Ja det är tråkigt. Folk som kommer in i rasgruppen på facebook och frågar blir trevligt bemötta men när man väl kommer in innanför ridåerna är det inte lika god ton, speciellt när det börjar handla om olika exteriöra typer och vad som egentligen är en "riktig" borzoi. Många avlar ju numera på sällskaps och utställningslinjer medan andra tycker det är helt förkastligt och kör stenhårt på sina hetsjaktslinjer som är så vassa i huvudet att valparna enbart är reserverade för köpare med lång erfarenhet av rasen som "vet vad det innebär" sas.

Jag kan på sätt och vis hålla med om att man ska försöka bevara rasers ursprungliga karaktär för det de användes för tidigare, men iom att hetsjakt inte är tillåtet i denna delen av världen och LC ändå är en relativt liten sport i jämförelse med andra "konstgjorda" sporter, så kan man ha överseende med att man via avel över tid tonar ned den absolut värsta jaktskärpan hos hetsjaktraserna.
 
Finns det inte någon bukefalist som har Broholmer? Har bestämt för mig att det är så.
 
Min hund stämmer på allt det du skrivit. Men det känns inte alls som den typen av hund du söker ändå :p

Han skäller sällan, tystnar när man säger till, hade gärna bott utomhus även på vintern (fast jag har ingen hundgård) Hänger med på allt men är inte speciellt krävande. Pälsen kan man köra med klippmaskin om man tycker den är trist. Liten men formad som en betongsugga ungefär :angel: vet en som är bästis med en borzoi
 

Bifogade filer

  • 30709491_2173681872649920_8763960202908139520_n.jpg
    30709491_2173681872649920_8763960202908139520_n.jpg
    208,7 KB · Visningar: 33
Min hund stämmer på allt det du skrivit. Men det känns inte alls som den typen av hund du söker ändå :p

Han skäller sällan, tystnar när man säger till, hade gärna bott utomhus även på vintern (fast jag har ingen hundgård) Hänger med på allt men är inte speciellt krävande. Pälsen kan man köra med klippmaskin om man tycker den är trist. Liten men formad som en betongsugga ungefär :angel: vet en som är bästis med en borzoi
Ser söt ut, vad är det för en?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp