Bukefalos 28 år!

Rastypiskt lynne?

Rie

Trådstartare
Började fundera lite på detta efter en pratsund med en kompis. Hon är instruktör och har träffat en massa av vår hunds rasfränder och hon säger att vår hund inte är rastypisk i det avseendet.
Att sedan även hon, tillsammans med en massa andra, tycker att han har ett underbart lynne är ju en annan sak.

Rent hypotetiskt - skulle ni avla på en sådan hund om den annars är bra?
Han är nog ovanligt lugn för rasen. Psykiskt stabil, lättlärd och jag kan inte komma på någon negativ egenskap (opartisk ? Nääää...*host* ska fråga kompisen)

Han fick beröm av ne annan van hundägare som sa att han var den bästa hanhund hon hade träffat.
 
Vad menade hon med rastypisk?
Är det att han inte följer rasstandarden över hur temperamentet ska vara eller skiljer han sig bara från de flesta övriga hundar i rasen?

En hund som har ett annat temperament än vad rasstandarden beskriver skulle jag inte avla på, men om det bara är så att den är lite annorlunda ser jag inget hinder.
 
Jag kan tala ur egen mun. Jag har en EXTREMT fin collie-kille (detta är vad domare sagt). Det finns inte gott om dessa exemplar. MEN och ett stort sådant, han är inte stabil i psyket. Väldigt vek och nervös. Jag skulle aldrig avla på honom pga utseendet. Jag ser hellre att man framhäver bra hundar mentalt, sedan bra hundar extriört. :)
 
Det beror på... Om det är en Labrador som inte vill apportera så är det ju negativt, för det vill man ju att de ska göra. Om det är en Labrador som inte är flamsig och överdrivet tillgänglig så ser jag det ju som positvit :D För måååånga som komer på kurs är ju så där flamsiga och hälsa hälsa hälsa (Vilket jag iofs inte ser som rastypiskt, men som läget ser ut idag i "stort")
 
Ska fråga henne vid tillfälle, men jag antar att det är för att han är en ovanligt lugn dvärgschnauzer. Inte lika kaxig heller utan mild.
Han är väldigt mån om att vara till lags och man behöver sällan säga till mer än en gång. Hör en del (vana hundmänniskor)som klagar på att deras hund aldrig ger sig.
Vi får också ofta beröm vår vår lydiga hund. Men vi har inte behövt träna något speciellt, han bara är sån.

Hade ingen tidigare kunskap om rasen så jag vet inte hur de "ska" vara.Vet bara att vi avgudar honom och att alla som träffar honom blir förtjusta. Vi har fått visa upp honom flera gånger för flera familjer som ska köpa hund, på rekommendation av gemensamma bekanta.

Han följde med kompisens familj på en utflykt tillsammans med en annan familj, totalt 6 hundar (5 tikar)av olika raser. Senare träffade jag kompisens sambo som uttryckte sin beundran över vår trevliga hund.

Kom just ihåg hur den andra bekanten uttryckt sig, att det var den behagligaste hanhund hon träffat. Som tikägare var hon ganska less på en del hannar.

Så det var just det här med rasstandarden som fick mig att börja fundera. Ska leta fram vad det står få se om jag blir lite klokare. Men om det är rasstandardhundarna som kompisen träffat eller de som är utanför den, vet jag ju inte. Men hon har träffat ett flertal i sin roll som agilityinstruktör.
 
Aha! Då förstår jag vad hon menar! Inte för att jag har mycket erfarenhet av Schnauzer, men jag skulle räkna de mer som medelhårda (då utgår jag från mina egna referenser av mjuk/medelhård)

Men eftersom att han är dvärg och de idag inte används som arbetande hund så skulle jag faktiskt anse det som bra, även om det kanske inte är rastypiskt :eek: (Sån är jag...) Skulle det varit en arbetande brukshund så skulle jag nog tänka annorlunda...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 844
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 839
Senast: Atalantha
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 909
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp