Rasval & dagpassning

Krumben

Trådstartare
Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss. Vi kommer att hålla på med drag, nos- eller spårarbete och lite agility. Efter att ha hållit på en del med apportering har jag upptäckt att det också är jätteroligt, och med en labbe känns det som en given sport!

Vi kommer högst sannolikt stanna i rasen och har varit i kontakt med flera uppfödare där vi särskilt fastnat för en, som gärna vill sälja valp till oss från lämplig kull. Det finns dock ett sista huvudbry som måste bearbetas, nämligen hur storleken och fällandet kan påverka chans till bra hundvakt/dagisplats.

Vi gillar lite större hundar och har personer i vår omgivning som kan hjälpa till som dagmatte när valpen blivit lite äldre, men förhoppningsvis ska hunden vara med oss länge och vi måste tänka hur det blir på lång sikt. Har förstått att såväl hunddagis som dagmattar helst tar emot små, okomplicerade hundar. Vore det smartare att skaffa en sportig hund i mindre storlek, exempelvis springer spaniel?

Vilka erfarenheter har ni?
 
Retriever är ofta okomplicerade med andra hundar och är ju sällan jättestora. Inga problem på de flesta hunddagis. Dagisen häromkring har grupper med olika storlekar av hundar.

Däremot kan ju dagmatte/husse vara lite svårare då hunden ju ändå är tillräckligt stor att dra omkull någon som är äldre eller ostadig. Jag kommer byta ras pga av detta till nästa hund då mina föräldrar (som passar ibland) då kommer vara kring 80 år. Beror ju helt på hur er tilltänkta person är.
 
Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss. Vi kommer att hålla på med drag, nos- eller spårarbete och lite agility. Efter att ha hållit på en del med apportering har jag upptäckt att det också är jätteroligt, och med en labbe känns det som en given sport!

Vi kommer högst sannolikt stanna i rasen och har varit i kontakt med flera uppfödare där vi särskilt fastnat för en, som gärna vill sälja valp till oss från lämplig kull. Det finns dock ett sista huvudbry som måste bearbetas, nämligen hur storleken och fällandet kan påverka chans till bra hundvakt/dagisplats.

Vi gillar lite större hundar och har personer i vår omgivning som kan hjälpa till som dagmatte när valpen blivit lite äldre, men förhoppningsvis ska hunden vara med oss länge och vi måste tänka hur det blir på lång sikt. Har förstått att såväl hunddagis som dagmattar helst tar emot små, okomplicerade hundar. Vore det smartare att skaffa en sportig hund i mindre storlek, exempelvis springer spaniel?

Vilka erfarenheter har ni?
Massor av folk hittar hundvakt till större hundar. Kanske lättare med små, men ni behöver inte jämföra med små hundar utan det som spelar roll är om ni kan läsa det eller inte.

Flera stora hundar är absolut svårare än flera stora dock..

Labbar fäller och är såpass mkt hund att ni troligtvis inte kan lämna den med folk som inte gillar hundar på riktigt. Men jag tror att det är samma med en spaniel

En sällskapsddvärghund kan man kanske lämna till någon oerfaren på lättare sätt.

(Jag har Kelpie och kan absolut inte lämna henne till vem som helst. Hon är snäll men behöver hundvan hundvakt.)
 
Tack för input!

Vi har ett par olika möjliga lösningar vad gäller hundvakt och det rör sig då om hundvana (men knappast purunga) personer.

Vi funderat även på att flytta till en mindre stad så småningom och vi har hört ryktesvägen att det generellt är lättare att hitta dagmatte eller dagisplats åt lite mindre hundar. Kanske gäller det bara stockholmsregionen dock, där vi bor nu? Tänker att lokaler och boenden har betydligt dyrare kvadratmeterpris här, än på andra ställen.

Kanske är det möjligt att hitta bra lösningar på hundklubbar, om man engagerar sig där i samband med flytt?
 
Vet ni vart ni ska flytta kan ni reka lite redan nu, vilken dagis som finns och vad de har för upplägg.
Vissa dagis är mer förvaring med hundarna o boxar och ett par korta promenader, andra är mer hemmiljö med färre hundar och lång äa promenader.
Jag är rätt kräsen och det dagis vi har hittat som känns bra tar bara emot små och mellanstora hundar.

Hundvakt beror nog på hunden men överlag är det nog lättare med en liten.
Det är en stor anledning till att jag har liten hund, vill kunna ha med mig hunden överallt, till kompisar, på restaurang, på resor.
 
Vet ni vart ni ska flytta kan ni reka lite redan nu, vilken dagis som finns och vad de har för upplägg.
Vissa dagis är mer förvaring med hundarna o boxar och ett par korta promenader, andra är mer hemmiljö med färre hundar och lång äa promenader.
Jag är rätt kräsen och det dagis vi har hittat som känns bra tar bara emot små och mellanstora hundar.

Hundvakt beror nog på hunden men överlag är det nog lättare med en liten.
Det är en stor anledning till att jag har liten hund, vill kunna ha med mig hunden överallt, till kompisar, på restaurang, på resor.

Hej!

Ja hunddagisbranschen är en djungel. Vi har hittat två vi tror på nära oss och var i kontakt med ett av dem redan för ett år sedan, men det går självklart inte att ställa en hund som inte ännu finns i kö. De vill veta vad det är för individ och hur de tror att den kommer att fungera i gruppen, vilket i sig känns seriöst och bra. Av det skälet behöver vi dagmatte när valpen är stor nog, annars känns ett bra hunddagis mindre skört för sjukdom etcetera.

Gällande stadsbyte har vi mest pratat om Linköping med omnejd, men det är inte spikat. Där har vi inte kollat runt på hunddagis än, annat än att vi sett att det finns aktörer.
 
Anledningen till att en del dagis hellre tar in små hundar är de föreskrifter som finns för boxutrymme i förhållande till hundens storlek. Över en viss mankhöjd krävs rejält mer utrymme för vissa stora hundraser vilket gör att dagisets kvadratmetrar "tar slut" och de får minskade intäkter. Sen är det så klart lättare att rasta flera små hundar samtidigt än flera stora hundar.

Labradorer är okomplicerade hundar. Starka ja visst, men generellt inte grälsjuka, skäliga eller påfrestande på annat sätt. Jag har haft mina hundar på 3 olika hunddagis och på varje ställe har det funnits många labradorer.

Labbe är en toppenhund - jag tycker att ni ska skaffa en om ni vill ha en. Fäller - det gör de flesta hundraser
 
Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss. Vi kommer att hålla på med drag, nos- eller spårarbete och lite agility. Efter att ha hållit på en del med apportering har jag upptäckt att det också är jätteroligt, och med en labbe känns det som en given sport!

Vi kommer högst sannolikt stanna i rasen och har varit i kontakt med flera uppfödare där vi särskilt fastnat för en, som gärna vill sälja valp till oss från lämplig kull. Det finns dock ett sista huvudbry som måste bearbetas, nämligen hur storleken och fällandet kan påverka chans till bra hundvakt/dagisplats.

Vi gillar lite större hundar och har personer i vår omgivning som kan hjälpa till som dagmatte när valpen blivit lite äldre, men förhoppningsvis ska hunden vara med oss länge och vi måste tänka hur det blir på lång sikt. Har förstått att såväl hunddagis som dagmattar helst tar emot små, okomplicerade hundar. Vore det smartare att skaffa en sportig hund i mindre storlek, exempelvis springer spaniel?

Vilka erfarenheter har ni?
Vi har haft hundar i lite olika storlekar och det har varit lättare att skaffa hundpassning till småhundarna. Men att byta från labrador till springer spaniel tror jag inte på. Min welsh springer spaniel på 16 kg är mycket jobbigare att gå ut med än de labradorer vi haft. Alert mer vaken, ser allt, mer jakt, alltid fullt fokus på omgivningen trots nosen i marken. Går som en vindrutetorkare kors och tvärs och vimsig samtidigt som hon kan spana in en koltrast på 50 meters håll. Alltid full fart ute...
 
Hej!

Ja hunddagisbranschen är en djungel. Vi har hittat två vi tror på nära oss och var i kontakt med ett av dem redan för ett år sedan, men det går självklart inte att ställa en hund som inte ännu finns i kö. De vill veta vad det är för individ och hur de tror att den kommer att fungera i gruppen, vilket i sig känns seriöst och bra. Av det skälet behöver vi dagmatte när valpen är stor nog, annars känns ett bra hunddagis mindre skört för sjukdom etcetera.

Gällande stadsbyte har vi mest pratat om Linköping med omnejd, men det är inte spikat. Där har vi inte kollat runt på hunddagis än, annat än att vi sett att det finns aktörer.

Finns ett hunddagis utanför Vadstena som jag vet tar emot stora hundar. Vet tre vänner/bekanta som har hund där. Det är en stor golden, en flat och en rottweiler. De hämtar och lämnar hunden hemma dessutom.
Vet inte så mycket mer än så.
 
Jag har Labbe och har haft den på två olika hunddagis. Båda säger samma sak, de gillar rasen för att den är så enkel att ha ihop med andra hundar. Det är ju mycket bättre för dom att kunna ha flera hundar ute samtidigt, istället för att ge varje hund egentid. Nuvarande hunddagis är i princip fullbelagt och när jag ringde dom frågade de genast vad det var för ras, när de fick veta så fick jag sista platsen. Hade det varit någon "jobbig" ras hade de kanske sparat platsen till nästa som ringde.
 
Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss. Vi kommer att hålla på med drag, nos- eller spårarbete och lite agility. Efter att ha hållit på en del med apportering har jag upptäckt att det också är jätteroligt, och med en labbe känns det som en given sport!

Vi kommer högst sannolikt stanna i rasen och har varit i kontakt med flera uppfödare där vi särskilt fastnat för en, som gärna vill sälja valp till oss från lämplig kull. Det finns dock ett sista huvudbry som måste bearbetas, nämligen hur storleken och fällandet kan påverka chans till bra hundvakt/dagisplats.

Vi gillar lite större hundar och har personer i vår omgivning som kan hjälpa till som dagmatte när valpen blivit lite äldre, men förhoppningsvis ska hunden vara med oss länge och vi måste tänka hur det blir på lång sikt. Har förstått att såväl hunddagis som dagmattar helst tar emot små, okomplicerade hundar. Vore det smartare att skaffa en sportig hund i mindre storlek, exempelvis springer spaniel?

Vilka erfarenheter har ni?
Springer spaniel är väl ingen liten lättskött hund?
 
Hej!

Ja hunddagisbranschen är en djungel. Vi har hittat två vi tror på nära oss och var i kontakt med ett av dem redan för ett år sedan, men det går självklart inte att ställa en hund som inte ännu finns i kö. De vill veta vad det är för individ och hur de tror att den kommer att fungera i gruppen, vilket i sig känns seriöst och bra. Av det skälet behöver vi dagmatte när valpen är stor nog, annars känns ett bra hunddagis mindre skört för sjukdom etcetera.

Gällande stadsbyte har vi mest pratat om Linköping med omnejd, men det är inte spikat. Där har vi inte kollat runt på hunddagis än, annat än att vi sett att det finns aktörer.
Linköping hade åtminstone när jag bodde där flera hunddagis runt om staden för hundar i alla storlekar.
Brukade möta ett dagis borta vid båtklubben vid stångån dom hade ofta ett gäng hundar i labradorstorlek.
 
Springer spaniel är väl ingen liten lättskött hund?
Nej jag tänkte mer på storleken (särskilt jaktlinjer), samtidigt som den ska fungera väl för de sporter vi vill hålla på med, inklusive dragsport. Men jag håller med om att den knappast lär vara lättare för mindre erfarna hundpassare.
 
Linköping hade åtminstone när jag bodde där flera hunddagis runt om staden för hundar i alla storlekar.
Brukade möta ett dagis borta vid båtklubben vid stångån dom hade ofta ett gäng hundar i labradorstorlek.

Skönt att höra! Vet du om det finns något som har särskilt gott rykte?
 
Nej jag tänkte mer på storleken (särskilt jaktlinjer), samtidigt som den ska fungera väl för de sporter vi vill hålla på med, inklusive dragsport. Men jag håller med om att den knappast lär vara lättare för mindre erfarna hundpassare.
Jag hade nog föredragit en labrador av dom två dom är både korthåriga dvs lättare att torka av sen tycker jag dom generellt är trevligare mot allt och alla. Upplever retrivers något trevligare än Spaniels:)
 
Skönt att höra! Vet du om det finns något som har särskilt gott rykte?
Linköpings hunddagis och hunderbara är populära det jag inte skulle välja är det vid stationen precis där går(eller gick) dom bara fem minutare några gånger om dagen medans dom andra verkar vara ute i timmar:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 524
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Det känns tufft att skaffa valp som ensamstående och jag våndas jättemycket över att inte ha planerat tillräckligt. Det känns som att...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 454
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 896
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 707
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp