Bukefalos 28 år!

Rasval. Hjälp!

T

tbone

Hej
Har länge gått och funderat på att skaffa hund men har haft svårt att bestämma mig för en ras. Det jag är ute efter i hund är:

-En liten hund, max 40cm mankhöjd
- Helst korthårig
- aktiv, gärna lite skarpare

Jag hade mest tänkt att ha hunden till att sällskap men jag har på sistone börjat intressera mig för spår. Jag är rätt så aktiv av mig så vill att den kommer att orka att hänga på mycket (självklart i vuxen ålder)

Dom raser jag har kollat på är:

Dansk svensk gårdshund: favorit än så länge men dom känns lite ojämna mentalt. Man vet inte riktigt vad man får. Svårt att hitta valpar där både föräldrarna är MH-testade.

Miniatyrbullterrier: Gillar deras karaktär och temprament skarpt. Terriertempramentet lockar lite faktiskt :laugh:. Det som avskräcker är att dom kan uppfattas som s.k. "kamphundar" vilket innebär en social stämpel som inte är så där jättelockande.

Pinscher: känns jättenerviga och bjäbbiga men det kanske bara är de pinschrar som jag har träffat.

Alla förslag uppskattas.
Tack....
 
Sv: Rasval. Hjälp!

vad menar du med "skarpare"? när man säger "skärpa" till en hunmänniska så betyder det "förmåga att bli arg", men det är kanske inte riktigt det du menar?

om du tänkt tävla spår så är det bra om hunden är mentalt uthålllig och att den är samarbetsvillig nog att klara av de andra delmomenten. den normalstora bullterriern har väl inte riktigt gjort sig känd som den klipskaste av hundar, men om detta även gäller miniatyrerna vet jag inte.

av raserna DSG, pincher och dvärgpincher går det att hitta bra exemplar, men man får nog leta lite. det finns ett helt gäng här inne som har dvärgpincher, de kan säkert ge dig goda råd. en annan ras som jag kommer att tänka på är staffordshire bullterrier. de ser man faktiskt då och då ute på tävlingar och de verkar vara rätt lagom sportiga sällskapshundar. ytterligare en är jack russel terrier, som finns i tre (?) hårlag, men där får du en jaktlust som heter duga på köpet.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

jag har en dvärgpinscher tik, dock e hon bara 11 veckor. de är en tuff hund i liten förpackning. i flock är dom väldigt skälliga men tror inte dom är lika skälliga när man har dom själv. dom e bra på spår och så med och är väldigt aktiva hundar! och älskar att ligga i knäet :) men de är lite enmanshundar, tyr sig gärna till en person. gillar inte främlingar så mkt.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Jag menade absolut inte en förmåga att bli arg....Vill ha en hund som är "med i matchen", kanske inte ett förtydligande men vet inte hur jag ska uttrycka mig annars....

Borderterriern har jag varit inne och kollat på. Dom tilltalar dock inte mig rent utseendemässigt....


Tack för alla svar hittills :bow:...kom gärna med fler.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

För en gångs skull ska jag frångå mina principer och rekommendera min egen ras, nämligen västgötaspetsen.

Den är liten, korthårig, aktiv och tuff. Den har vallhundens förighet (dock inte så utpräglat som bordercollien, i alla fall inte om man ska döma efter min egen huligan), den gillar att jobba och (återigen kan jag bara döma efter min egen), den är bra på att spåra.

Den är dock ganska självständig, och kan gapa rätt så mycket. Mottot är "själv är bäste dräng".

Den är uthållig och stark, har inga rasbundna sjukdomar och har världens mest lättskötta päls.

Min egen gillar inte barn och inte andra hanhundar, där får man ha tummen lite i ögat på honom. Men han jagar inte, rymmer inte, går utmärkt att ha lös när så är passande, är smart, rolig och envis. Så det är nog ett måste att man orkar vara konsekvent, och att man vill vara aktiv med sin hund.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Dvärgschnauzer? fast där har du ju i sådana fall mycket med pälsen eftersom den ska trimmas (fast det behöver man ju inte göra själv.)

Min dvschnauzer älskar att spåra och är väldigt framåt och samarbetsvillig. Har annars provat på freestyle, agility, sök och lydnad med honom och han hänger jämt med på det jag gör men eftersom vi inte haft tid att koncentrera oss på något riktigt mycket har det fått vara. Några agility hundar är nog inte dvschnauzer, men spåra kan i alla fall min göra. (och freestyle, det älskar han :D)
Min erfarenhet säger i alla fall att de har en "will to please" så att säga.

DSG tycker jag annars ett bra val det med.
Våran granne har en tik och hon är otroligt stabil mentalt och kan hänga med på allt. Nu är det inte så att de (ägarna) är intresserade av någon hundsport, men jag tycker att hon är väldigt lättlärd och lydig.
Har en annan vän som också hr en DSG, en hane som också är precis som grannhunden. Jag tror nog att det går att hitta väldigt fina DSG som passar dina krav, om du bara letar lite!
 
Senast ändrad:
Sv: Rasval. Hjälp!

Jag menade absolut inte en förmåga att bli arg....Vill ha en hund som är "med i matchen", kanske inte ett förtydligande men vet inte hur jag ska uttrycka mig annars....
.

Jag tror uttrycket du söker är "motor". :) En hund som vill och kan arbeta och inte måste lockas med en köttbulle varenda gång för att sitta.

Staffordshire bullterrier skulle jag kika på om jag var du. Trevliga, fartiga och med på noterna. Man får dock, som med så många andra raser (alla?), vara lite petig i val av uppfödare och satsa på någon som avlar på hundar som gjort mer än gått på utställning.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Dvärgpinscher såklart!
Små poppande popcorn som inte alls ska vara främmande för främingar utan pigga och glada vilket dom flesta faktiskt är idag.
Dom bryr sig om sina nära men att dom inte tycker om främlingar tycker jag att vi kan säga att de är en myt och på dom som de inte är en myt är de just dom exemplaren! Mina ÄLSKAR människor som vill komma fram och klappa och gulla. Tre Dvärgpinschrar ur tre nästan helt olika linjer och alla är dom lika lyckliga i mig och andra:)
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Lancashire heeler hade jag inte ens lagt märket till tidigare. Tack för tipset! Jättefina!! Verkligen min typ av hund utseendemässigt. Kollade MH:ade heelers på SKK:s hemsida. Många verkade vara skotträdda. Är det svårt att hittade valpar där både föräldrarna är mentalbeskrivna?

Dvärgschnauzrarna verkade vara skittuffa och stabila mental:cool:. Det som får mig att tveka är just pälsvården. Att hålla på att kamma och trimma stup i kvarten är inte riktigt min grej...

Keep 'em coming....:bow:
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Lancashire heeler hade jag inte ens lagt märket till tidigare. Tack för tipset! Jättefina!! Verkligen min typ av hund utseendemässigt. Kollade MH:ade heelers på SKK:s hemsida. Många verkade vara skotträdda. Är det svårt att hittade valpar där både föräldrarna är mentalbeskrivna?

Dvärgschnauzrarna verkade vara skittuffa och stabila mental:cool:. Det som får mig att tveka är just pälsvården. Att hålla på att kamma och trimma stup i kvarten är inte riktigt min grej...

Keep 'em coming....:bow:
Tyvärr har jag inga bra svar på din fråga, jag övertog en grabb med stamtavla som var oförsäkrad, han fick vet vård för patella mot att jag fick stamtavlan o hunden.
Blev mycket svårt för mig med tiden att arbeta heltid, ha en ung BC o en liten Heeler som inte kunde rastas/motioneras samtidigt.
Var på besök hos husse i Dalarna som nyligen tagit bort sin sista Stövare o inte tänkte sig skaffa någon ny hund då han inte kunde jaga längre pga sviktande syn.
"En sån skulle man ha, lixom mitt emellan hund o katt"
-"Du får honom sa jag" o hunden bor kvar där än idag.
Förutom att köparen inte försäkrat den så kanske h*n vart ointresserad då den blev långhårig o inte kunde ställas ut.

mvh
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Vi gör så att vi lämnar bort våran för trimning, visst det kostar extra pengar men inte mycket mera jobb för våran del. När pälsen är trimmad behöver man inte borsta alls egentligen, så jag tycker faktist inte alls att det är jobbigt med pälsvården. Det schyssta med dvschnauzer är ju att de inte fäller något alls = inga hundhår på kläder och möbler.
Otroligt stabila hundar mentalt.

Men om du gillar lancashire heeler så kolla upp den! Verkar vara väldigt trevliga i allöa fall.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Kom att tänka på Beagle när jag tänkte på mindre hundraser. Har själv inte någon erfarenhet av den rasen men eftersom den har jakt i sig kan den ju användas till spår? Frågan är bara hur mycket övrig aktivering den behöver...
 
Sv: Rasval. Hjälp!

KL

Släthårig Foxterrier kom jag och tänka på. De är grymt käcka hundar som hänger med på i stort sett allt.
Grymma i agility och de jag träffat har varit bra i spåret.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Vi gör så att vi lämnar bort våran för trimning, visst det kostar extra pengar men inte mycket mera jobb för våran del. När pälsen är trimmad behöver man inte borsta alls egentligen, så jag tycker faktist inte alls att det är jobbigt med pälsvården. Det schyssta med dvschnauzer är ju att de inte fäller något alls = inga hundhår på kläder och möbler.
Otroligt stabila hundar mentalt.

Men om du gillar lancashire heeler så kolla upp den! Verkar vara väldigt trevliga i allöa fall.

Hur ofta måste du trimma och hur mycket kostar det i månaden ungefär?
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Ska man inte ställa ut så är det minst var 3:e månad som gäller med trimmning. Kostar från ca 500-800kr ungefär, olika beroende på var i landet man bor.
det du behöver göra mellan trimmningarna är att kamma underull samt kamma igenom hela hunden 1 gång i veckan. Tar inte mer än någon halvtimme.

De seriösa uppfödarna trimmar sina egna uppfödningar eller hjälper dig att hitta någon annan. Viktigt att tänka på är att hunden ska trimmas och inte klippas.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Eftersom vi inte ställer ut kan det hända att det även är ca 4 månader emellan. Vi betalar 400 kr för det, lämnar bort till en tjej som gör det privat.
Brukar borsta honom kanske 3 ggr i månaden men det går så fort och är inte alls tidskrävande eller mödosamt. Inte direkt en bearded collie som måste borstas varje eller varannan dag i alla fall!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 320
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 915
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp