Bukefalos 28 år!

Rasval. Hjälp!

Sv: Rasval. Hjälp!

Hej!
Först tycker jag att du ska tänka på vad ska du ha hunden till? Ex. långa skogspromenader? Spårning? Lydnad? Tävlingar? Hur mycket tänker du tillbringa din tid med aktivering som ovan nämnt? Vilken hund passar din livsstil? Ju mindre hund, desto mer skälligare sägs det. Sök information på nätet, i hundböcker etc. Vissa små raser kräver mycket aktivering ex. dansk-svensk gårdshund, jack russel terrier. En trevlig ras som är mycket intelligent och lättlärd är dvärgcollie och Papillon. De är duktiga på agility och hänger med överallt. En del hundar är lite envisa och självständiga vilket innebär att de inte vill lyda när det inte passar dem och kan uppfattas som svåra att träna ex. tibetansk spaniel. Jag äger själv en schäfer, om jag skulle köpa en liten hundras så skulle jag själv välja borderterrier för den sägs ha samma temprament och skärpa som en schäfer och kräver i sin tur lika mycket. Jag själv är en tävlingsmänniska och har uppnått flera framgångar inom bruks med min hund.
Lycka till med rätt val av hund!
Evelin och Tintin
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Hej
Har länge gått och funderat på att skaffa hund men har haft svårt att bestämma mig för en ras. Det jag är ute efter i hund är:

-En liten hund, max 40cm mankhöjd
- Helst korthårig
- aktiv, gärna lite skarpare

Jag hade mest tänkt att ha hunden till att sällskap men jag har på sistone börjat intressera mig för spår. Jag är rätt så aktiv av mig så vill att den kommer att orka att hänga på mycket (självklart i vuxen ålder)

Dom raser jag har kollat på är:

Dansk svensk gårdshund: favorit än så länge men dom känns lite ojämna mentalt. Man vet inte riktigt vad man får. Svårt att hitta valpar där både föräldrarna är MH-testade.

Miniatyrbullterrier: Gillar deras karaktär och temprament skarpt. Terriertempramentet lockar lite faktiskt :laugh:. Det som avskräcker är att dom kan uppfattas som s.k. "kamphundar" vilket innebär en social stämpel som inte är så där jättelockande.

Jack Russell är ju ett alternativ eller Norsk Lundehund.

Fakta Jack Russell
Kommer ursprungligen från England, där utvecklades hunden till en typ av foxterrier och är anpassade till att ha jaktegenskaper.
Denna ras är mycket aktiv och glad, pigg hund.
Flexibel kropp och längd.
Mankhöjden varierar mellan 25-30 cm.
Detta är också en bra agility hund med mycket pondus.

Norsk Lundehund
Kommer från lofoten belägen av öar runt omkring.
Efter det andra världskriget fanns bara ett fåtal av denna vackra ras kvar tyvärr.
Men man "återskapade" rasen pågrund av mycket framgång i avlen.
Detta är den enda ras som har sex tår på varje tass.
De kan sluta hörselgången helt , genom att vika samman sina små öron.
Rasen är livlig, pigg,vaksam och energisk.
Användes innan till att jaga lunnefåglar..
Hanhund: 35-38 cm
Tik: 32-35 cm
7kg hane tik 6 kg

Lycka till med letandet:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasval. Hjälp!

Tack alla för era tips!

Jag har kollat lite och nu står det mellan dvärgschnauzer och bordercollie. Två raser som jag från början avskrev (gillade inte utseendet) men nu har jag börjat tycka att dom är lite fulsöta. Deras temprament och mentalitet (det jag har läst iaf) verkar gå ihop med mig och min livstil. Jag vill ha en hund som orkar hänga med på mycket: långa vandringar, ut och jogga, köra spår etc. Liten tuff hund, helt enkelt.

Det är också väldigt positivt att båda raserna verkar vara rätt så stora i Sverige med många uppfödare att välja mellan. Jag har kollat runt lite och det verkar inte vara helt omöjligt att hitta valpar där både föräldrarna är mentalbeskrivna. Om ni har tips på bra uppfödare så får ni gärna kontakta mig.....
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Jag tror det blir svårt att få köpa en bordercollie till annat än vallning om man inte kan visa upp att man är erfaren nog att ta på sig en sådan hund. För att registrera BC:s måste båda föräldradjuren vara testade på vallprov vilket går ihop med ovanstående. Det innebär att chansen för dig att hitta en BC är att det blir en oreggad sådan, vilken rent praktiskt räknas som "blandras" pga brist på papper. Kanske inte så kul om man verkligen vill tävla?
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Gud vad dum jag känner mig. ...jag menar självklart borderterrier och inte bordercollie.
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Tack alla för era tips!

Jag har kollat lite och nu står det mellan dvärgschnauzer och bordercollie. Två raser som jag från början avskrev (gillade inte utseendet) men nu har jag börjat tycka att dom är lite fulsöta. Deras temprament och mentalitet (det jag har läst iaf) verkar gå ihop med mig och min livstil. Jag vill ha en hund som orkar hänga med på mycket: långa vandringar, ut och jogga, köra spår etc. Liten tuff hund, helt enkelt.

Det är också väldigt positivt att båda raserna verkar vara rätt så stora i Sverige med många uppfödare att välja mellan. Jag har kollat runt lite och det verkar inte vara helt omöjligt att hitta valpar där både föräldrarna är mentalbeskrivna. Om ni har tips på bra uppfödare så får ni gärna kontakta mig.....

Ok..
Stor skillnad på dessa raser:), men båda är aktiva hundar, hade valt mellanschnauzer.:).
Har själv en finsk lapphund , det är också väldigt trevliga hundar.
Familjen har haft en stor reisenschnauzer, underbara hundar de ockskå, mycket vakt bara men det kan ju vara positivt om man har pli på sin hund.
Lycka till
 
Sv: Rasval. Hjälp!

Då slår jag ett slag för min "egen" ras Dvärgschnauzern! Tror faktist att en sådan skulle passa dig perfekt utifrån din beskrivning. Har själv även erfarenheten att man lätt kan "forma" eller "uppfostra" en Dvärgschnauzer till just det man vill ha den till så att säga (hoppas du förstod det där :p)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 320
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 915
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp