Fillifjonkan
Trådstartare
I grupp 9 finns det inte en enda som känns som vår ras...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I grupp 9 finns det inte en enda som känns som vår ras...![]()
Grupp 9 finns tydligen familjehundarna. Snart slutar jag leta, detta men hund är snart inte roligt eftersom det inte verkar finnas någon ras som både jag och familjen vill ha.För att?
Du får nog specificera lite. Det finns ju många fler grupper att titta i också.
Grupp 9 finns tydligen familjehundarna. Snart slutar jag leta, detta men hund är snart inte roligt eftersom det inte verkar finnas någon ras som både jag och familjen vill ha.![]()
Var tycker ni olika med hund då? Vem kommer ha huvudansvaret? Tycker ni olika om aktivering av hunden?
Jag kommer att ha huvudansvaret då det egentligen är jag som verkligen saknar att ha hund (barnen minns inte riktigt hur det var att ha hund). De övriga familjemedlemmarna har sina "favoritraser" bara utifrån utseende, försöker få dem att förstå att hunden ska passa oss mentalt också men de lyssnar väl inte riktigt då de inte vill detta lika mycket som mig. Raserna som de vill ha är golden, berner sennen, chiauhua, leonberger, australian shepherd.
Jag försöker hitta hundar som vi alla tilltalas av och som passar oss just för att de ska bli mer engagerade men de är så låsta på "sina raser". Det är nog lättare att bara lägga ner detta och skaffa hund när jag är pensionär.
Jag är inte helt novis med hund (har haft flera hundar tidigare) och självklart är hundens egenskaper viktigast, jag är ju liksom inte dum (tror jag iaf) men det är så svårt när 4 st vill helt olika och tycker helt olika. Det borde ju hitta en hund som har egenskaperna, menatliteten och även en ras som man inte tycker är skitful.Min sambo tyckte att corgis var "fula". Dvs, innan vi köpte en.
Gå efter hur väl rasen passar in på era förväntningar och aktivitetsnivå, inte utseende. En pudel som bara ska vara familjehund klipper man ner, t ex.
Jo snart säger jag åt både sambo och barn att jag struntar i deras åsikter men helst vill jag ju att de ska vara lika delaktig som mig i detta, är ju roligare om vi gör det tillsammans.Men om det är du som kommer ha huvudansvaret för hunden, så är det du som får välja! Barnen kommer tycka om valpen, oavsett vilken ras det blir!
Var smart, åk och titta på valpar av den rasen du vill ha så får ju alla med digJo snart säger jag åt både sambo och barn att jag struntar i deras åsikter men helst vill jag ju att de ska vara lika delaktig som mig i detta, är ju roligare om vi gör det tillsammans.
Var smart, åk och titta på valpar av den rasen du vill ha så får ju alla med dig![]()
Jag kommer att ha huvudansvaret då det egentligen är jag som verkligen saknar att ha hund (barnen minns inte riktigt hur det var att ha hund). De övriga familjemedlemmarna har sina "favoritraser" bara utifrån utseende, försöker få dem att förstå att hunden ska passa oss mentalt också men de lyssnar väl inte riktigt då de inte vill detta lika mycket som mig. Raserna som de vill ha är golden, berner sennen, chiauhua, leonberger, australian shepherd.
Jag försöker hitta hundar som vi alla tilltalas av och som passar oss just för att de ska bli mer engagerade men de är så låsta på "sina raser". Det är nog lättare att bara lägga ner detta och skaffa hund när jag är pensionär.
Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.
Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter
Hunden får absolut inte vara jaktig.
Har du några förslag som du tror passar oss?
Pratar du om Labbe eller Golden här, för det är definitivt mer jobb med en goldenpäls än så. Åtminstone om det är något annat än de absolut minst pälsade individernaMen den fäller som tok några gånger per år. I övrigt behöver man inte göra något åt pälsen, naturligt bra på att stöta ifrån sig både väta och smuts.
Pratar du om Labbe eller Golden här, för det är definitivt mer jobb med en goldenpäls än så. Åtminstone om det är något annat än de absolut minst pälsade individerna![]()