Ratar salt?

Hur ofta kör du hälsokontroll och vad ingår?

Har inte ägt hästen mer än några månader. Genomkollad på många vis i form av klinikbesiktning i oktober (inklusive pulskoll efter arbete), har efter det hunnit med tandläkarbesök, vet.check i form av böjprov/muskelkoll + lyssna på hjärtat, efter en vurpa i hagen. O genomgången av equiterapeut två ggr. Sadelprovning... Även fått B-vitamininjektion för ett tag sen i samband med pälsfällningen. Men har inte tagit något blodprov (som jag gissar var det du tänkte på) och ska ta träckprov snart inför hagbyte. Hästen är välmående och har musklat sig och gått upp i vikt ordentligt. Men jag har sett att han pillar i hästbajs i hagen vilket jag läst kan ha med saltbrist att göra.
 
Ett tips är att bara precis fukta de pellets hästen får och strö salt över dem. I början bara något kryddmått för att sedan öka på. Du kan även spraya hö´t med en vanlig sprayflaska och strö salt över det lätt fuktade hö´t. Salt behöver många hästar vänja sig vid men när de väl har fått smak för det så brukar de äta.

Jag skulle inte ge enbart saltvatten om du väljer att blanda salt i vattenhinken utan isåfall får du ge två hinkar, en med saltvatten och en med vanligt vatten. Jag hade inte vågat blanda salt i vattnet alls eftersom risken finns att hästen inte dricker med kolik som följd.
 
Nej det finns som Sagt inte. Men hur menar du då ang salt ?

Funderar med på det då de artiklar jag kunde hitta framförallt tryckte på att saltbrist kan bli allvarligt medan för mkt salt inte är något större problem, sålänge det inte handlar om föl. Men jag är inte tillräckligt insatt för att påstå att jag har helt rätt i det.
 
JRekomendation är ca 100-150g/dag när hästen är igång och tränar, om jag minns rätt.

Om hästen är i hårdträning och det är väldigt varmt ute så, ja då kan de behöva över 100 gr per dag. Dit kan du räkna trav- och galopphästar i full träning som går löp alt om det är extremt varmt ute så att hästen svettas mycket mer är normalt.
Vanliga hobbyhästar tränas oftast på väldigt lätt nivå med något enstaka pass i veckan på medelintensitet. Då räcker det med runt 30 gr per dag under den svala årstiden vilket är större delen av året i det här landet. :)
 
Eftersom så otroligt många inte förstår vad de ger, utan ger för att "kompisen fick så fina resultat" så hade det säkert fallit många i glömska att salt faktiskt kan överdoseras och inte är rakt igenom hälsosamt i mängder.
Fast "katastrofala resultat" ? Vad avser du då ? Jag har aldrig hört om något fall som skulle bli representativt för att åberopa att saltöverskott på vuxna friska individer öht är ett problem ? Så jag reagerade som sagt på uttrycket att "det kan ju bli katastrofalt"
Varför ?

Utifrån devisen att "folk ger gärna vad kompisen gett som rapporterar resultat " osv så är väl knappast salt en aspekt ???
Däremot är det ju tyvärr sant lite för ofta ang vissa foder/märken /tillskott osv så där håller jag med dig men - salt ??? Jag tycker inte det känns särskilt rimligt i sammanhanget av nämnda orsaker .
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag har satt in en saltsten i min hästs box, men hon äter aldrig på den.. Hästar behöver väll salt? Och ja vet inte om hon får i sig de...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: ellen021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp