Rätt att skicka hem hästen??

C

cinnas

Skickade iväg min häst till fodervärd för ca 1 1/2 vecka sedan. Kontrakt skrevs, Dackemans "Fodervärdsavtal".
Fodervärden ingick sedan ett avtal med "sin" stallägare att hästen skulle användas i dennes ridskoleverksamhet, med mitt samtycke naturligtvis. Nu tycker inte stallägaren/ridskolechefen att min häst passar i verksamheten, hon behöver mer utbildning innan dess. Kan fodervärden då säga upp sitt avtal, med omedelbar verkan, med mig pga detta?? I avtalet står det att avtalet gäller i 3 månader med automatisk förlängning i 2 år om inte uppsägning skett senast 2 månader före avtalsperiodens utgång.
Har varit VÄLIGT tydlig med utbildningsnivå mm när jag och fodervärden pratat innan kontrakt skrevs. Hon hade t o m med sig sin ridlärare som provred hästen innan...

Sv: Rätt att skicka hem hästen??

Fodervärden kan/ska säga upp avtalet men det gäller i de tre månaderna ändå. Om hästen skickas tillbaka till dig så kandu kräva fodervärden för de kostnader du får för hästen under uppsägningstiden som ju är 3 månader från avtalsdatum i det här fallet.

bra fråga funderar över liknande. Sålde en häst för 4 dagar sedan. en äldre mycket lugn & trevlig häst till promenadridning.Idag ringer tjejen och säger att han inte stod still i stallgången när han blev själv. gick fram o tillbaka & hon blev rädd...Han stod lugnt hos oss men har ju bott här flera år. Eftersom han varit där i 4 dagar och knappast lärt känna sitt nya hem, dvs ägare, hästar samt rutinerna i det nya stället så tycker jag att det inte alls är konstigt att han är orolig. Tycker att hela den första månaden är lite prövotid. Och alla hästar finner sig tillrätta olika fort. Men som sagt undrar ju också om man bara ska ta hem hästen ( vilket inte är problem i sig) men då borde väl nya ägaren stå för transport etc. Vi hade också kommit övverrens om en längre öppet köp period. Oj då blev visst mer frågor än svar till dig, men vi har ju lite samma dilemma - tacksam för lösningar på detta.

*knapplån - ämnat för Trolly*

Med öppet köp så kommer ju köparen förmodligen att lämna tillbaka hästen ändå i slutänden.

I ditt fall (om du inte har några problem med att få hem hästen igen det verkar som minst sagt tveksam lämplighet hos köparna) hade jag gärna tagit hem hästen för att undvika att kamelen far illa.

Självklart står köparen för återfrakt etc om de vill returnera på öppet köp. Inte tusan får jag bensinpengar/SIBA hämtar varan om jag ångrar min nya tv ;)

Senast ändrad:

Det är fodervärden som har avtalet med dig och inte ridskolan. Alltså gäller den uppsägningstid som avtalats mellan dig och fodervärden.

Måste ju vara avtalet med dig som gäller, alltså 3 månaders uppsägning! Men väldigt konstigt att dom "kommit på" nu att hästen inte är tillräckligt utbildad för det dom vill ha den till om nu tom ridläraren var med och provred!! Mysko människor....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 424
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 330
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 678
Senast: Korven
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 753
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka