Rätt sittben?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 894
J

Jo_bo

Jag lyckas alltid glömma vad som är att "rida lätt på rätt sittben". Är det någon som vet när man ska sitta ned i traven resp stå upp? Finns det några bra knep för att komma ihåg. Har pluggat detta åtskilliga gånger men lyckas ändå alltid glömma!!

Sv: Rätt sittben?

Förhoppningsvis sätter du dig på båda dina sittben (de sitter ju i din rumpa ;) :D ).

Att välja nedsittningsben är bara att försöka komma ihåg hur det ser ut när hästen rör sig. Du vill sitta ner när det yttre frambenet är i marken, så vänj dig att titta på yttre bogen, när den rör sig bakåt ska du sitta ner. När du fått in vilket ben du ska sitta ner på (det finns tillfällen då man vill sitta på "fel" ben) så kan du öva att försöka KÄNNA vilket ben som är i marken, sitt ner en stund och känn efter, börja rida lätt och sen kollar du "facit" genom att kika på yttre bogen.

ja när ytter framben är i marken (ytterbogen rör sig bakåt) ska du sitta ner.

När jag rider i paddocken (mycket sällan) så tänker jag "När benet som är nämrmst staketet lyfts så reser jag mig" :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Emma-pemma
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Pinus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka