Rätt till sjuklön

Suspiria

Trådstartare
Det borde jag väl ha?

Säsongsarbete till våren (från i höstas). Varierar mellan 5-9 timmar/dag, inget fast schema utan beror på hur dagen ser ut men det är varje dag till säsongen är slut. Inte fått något anställningsavtal (inte tänkt på att be om det). Har varit sjuk en gång och fick då ingen lön, reflekterade inte så mycket över det.

Men nu när far har gått bort så har jag fått flera men som gör att jag inte klarar av att jobba, jag ska träffa läkare och få prata med psykolog.

Funderar då ang vad jag har rätt till från jobbet, de ska väl betala i 2 veckor, sedan tar FK över?

Det borde jag väl ha?

Säsongsarbete till våren (från i höstas). Varierar mellan 5-9 timmar/dag, inget fast schema utan beror på hur dagen ser ut men det är varje dag till säsongen är slut. Inte fått något anställningsavtal (inte tänkt på att be om det). Har varit sjuk en gång och fick då ingen lön, reflekterade inte så mycket över det.

Men nu när far har gått bort så har jag fått flera men som gör att jag inte klarar av att jobba, jag ska träffa läkare och få prata med psykolog.

Funderar då ang vad jag har rätt till från jobbet, de ska väl betala i 2 veckor, sedan tar FK över?
Du har rätt till sjuklön för de timmar du skulle arbetat under de första 2 veckorna, med avdrag för en karensdag. Dock är det problematiskt med timmarna eftersom du har timbetalt och inte jobbar samma antal timmar varje dag så vet jag inte hur det ska beräknas hur många timmar sjuklön du ska få per dag.

När jag tidigare arbetade åt en städfirma utan anställningsavtal så sa facket att jag då räknas som heltidsanställd. Så när de bråkade och dessutom sa upp mig utan uppsägningstid så fick jag (tack vare fackets hjälp) ut för 2 veckors heltidsjobb plus utebliven sjuklön sen tidigare.

Är inte ute efter att bråka med detta jobb utan vill bara att rätt ska vara rätt, och nu behöver jag verkligen vara sjukskriven. Jag har skickat in om medlemsskap till facket som är aktuellt för detta jobb och kommer väl få svar därifrån. Men tänkte om någon här hade koll på detta.

När jag tidigare arbetade åt en städfirma utan anställningsavtal så sa facket att jag då räknas som heltidsanställd. Så när de bråkade och dessutom sa upp mig utan uppsägningstid så fick jag (tack vare fackets hjälp) ut för 2 veckors heltidsjobb plus utebliven sjuklön sen tidigare.

Är inte ute efter att bråka med detta jobb utan vill bara att rätt ska vara rätt, och nu behöver jag verkligen vara sjukskriven. Jag har skickat in om medlemsskap till facket som är aktuellt för detta jobb och kommer väl få svar därifrån. Men tänkte om någon här hade koll på detta.
Läs på sjuklönelagen, man har rätt till sjuklön efter 14 arbetsdagar har jag för mig om man är nyanställd.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 830
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
16 257
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 582
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II