Råttbo under altanen

Tom min tandlöse siames lyckades fånga en råtta som han stolt bar hem och släppte på sovrumsgolvet för att visa mig, jag tror Sigge kommer klara det galant! :up:
 
Jag tycker disciplinen hos både råttor och katter brister! Kan alla bara inta sina positioner och göra vad som förväntas? Upprörande.

Jag förstår att/om du känner dig kränkt, Philosophia. Djupt kränkt.

(jo, jag hade också börjat leta efter nyckeln till vapenskåpet...)
 
Ingen råtta har blivit fångad. Anticimex var hos oss i maj men trodde att råttan hade flyttat ut. Samma trodde anticimexkillen om våra möss på vinden, som har gnagt och stökat en massa. En kall dag i början av juli så hittade vi dock en mus i en fälla och en dag under värmeböljan så hade vi fångat ytterligare en till. Sedan var det lugnt i några veckor. Tills i söndags när vi gick upp på vinden. Sambon hade hört att det skramlade på vinden och hittade en vält hundbur(!) och omkullvälta och länsade musfällor. Jag hoppas verkligen att det inte är Ponny-råttan som är tillbaka och att hen nu rumsterar på vinden! :arghh:
 
Jag har/haft råttor i huset! Dom var i samma storlek som den du har, och en var TOTALT orädd för både mig och hunden. Satt jag och gjorde eld i kakelugnen kom den fram och gick 30-40 cm ifrån mig, stannade och stirrade på mig, sen fortsatte den med sitt. Jag DOG nästan!

En morgon när jag mötte den på väg ner för trappen (japp, den tog trappen upp och ner..) så fick jag panik och skrek rakt ut! Ungen jag hade på armen blev LIVRÄDD (för mig...) och började panikgrina, råttan blev chockad han med så han kastade sig bakåt och rullade ner för trappen, sen landade han nere i hallen och spann iväg. Dagen efter låg han stendöd på hallgolvet, så jag vet inte om han fick en hjärtinfarkt efter vårat möte? 🙈😂

Sen fortsatte dom andra att husera inne i väggarna/golvet, bröt sig in i sophinken trots lock, gnagde av kablarna till kylskåpet osv, så jag blev tvärless! Fällor hade vi provat, dels sånna jag köpt själv, men också från Anticimex. Tillslut var gift det enda alternativet som vi hade kvar. Dom gick på det och vi kunde plocka ut 3 döda råttor ur golvet under köksskåpen under en period, STANK verkligen!!!!! Sen var det lugnt i ett par år men i våras var dom tillbaka igen. Ringde Anticimex direkt och dom la ut gift på en gång, sen har jag inte hört någon mer sen dess, får se nu till hösten hur det blir.
 
Jag har/haft råttor i huset! Dom var i samma storlek som den du har, och en var TOTALT orädd för både mig och hunden. Satt jag och gjorde eld i kakelugnen kom den fram och gick 30-40 cm ifrån mig, stannade och stirrade på mig, sen fortsatte den med sitt. Jag DOG nästan!

En morgon när jag mötte den på väg ner för trappen (japp, den tog trappen upp och ner..) så fick jag panik och skrek rakt ut! Ungen jag hade på armen blev LIVRÄDD (för mig...) och började panikgrina, råttan blev chockad han med så han kastade sig bakåt och rullade ner för trappen, sen landade han nere i hallen och spann iväg. Dagen efter låg han stendöd på hallgolvet, så jag vet inte om han fick en hjärtinfarkt efter vårat möte? 🙈😂

Sen fortsatte dom andra att husera inne i väggarna/golvet, bröt sig in i sophinken trots lock, gnagde av kablarna till kylskåpet osv, så jag blev tvärless! Fällor hade vi provat, dels sånna jag köpt själv, men också från Anticimex. Tillslut var gift det enda alternativet som vi hade kvar. Dom gick på det och vi kunde plocka ut 3 döda råttor ur golvet under köksskåpen under en period, STANK verkligen!!!!! Sen var det lugnt i ett par år men i våras var dom tillbaka igen. Ringde Anticimex direkt och dom la ut gift på en gång, sen har jag inte hört någon mer sen dess, får se nu till hösten hur det blir.

Stackars råttan! Han trodde väl att han var en del av familjen och att ni hade en grej när ni satt och myste vid kakelugnen och så bara skrek du rakt ut. :cry:

Nej, skämt å sido - inte jättekul att ofrivilligt ha råttor hemma även om de är sociala och intelligenta djur. Vi hade råttor på vinden i mitt barndomshem och de ramlade ibland ner mellan väggarna och dog. Fy bubblan vilken stank. Katterna höll dem oftast borta. Det räckte med att sätta en planka upp till vinden och så var det råttfritt efter en vecka. Huset brann dock upp för ca. 15 år sedan och det är inte otänkbart att det var en råtta som skapade kortslutning, så jag är inte helt obekymrad över möss och råttor hemma.
 
Stackars råttan! Han trodde väl att han var en del av familjen och att ni hade en grej när ni satt och myste vid kakelugnen och så bara skrek du rakt ut. :cry:

Nej, skämt å sido - inte jättekul att ofrivilligt ha råttor hemma även om de är sociala och intelligenta djur. Vi hade råttor på vinden i mitt barndomshem och de ramlade ibland ner mellan väggarna och dog. Fy bubblan vilken stank. Katterna höll dem oftast borta. Det räckte med att sätta en planka upp till vinden och så var det råttfritt efter en vecka. Huset brann dock upp för ca. 15 år sedan och det är inte otänkbart att det var en råtta som skapade kortslutning, så jag är inte helt obekymrad över möss och råttor hemma.

Nej det är ju det som är så otäckt, att dom förstår så himla mycket!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 267
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
C
Övr. Katt Hej ! Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter)...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: monster1
·
F
Träning Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill. När vi skall göra något han inte...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ewe89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp