Råttbo under altanen

Vi har nog slagit fast att det är en råtta. Igår satte vi dit en råttfälla (i lådform, som inga igelkottar ska kunna krypa in i) och betet (snickers) hade lossnat och fällan slagit igen - men ingen råtta.

Råttor är ju ganska smarta djur - ska man tro att den inte kommer gå in i fällan igen?
 
Det hade jag nog trott, men det ska ju inte hindra er från att försöka!

Vi får väl försöka ett tag och sedan köpa en ny fälla om det behövs - men det blir ju en väldigt dyr råttfångst om vi ska köpa en ny fälla för varje försök. Vi ska testa med jordnötssmör istället. Snickersen frös och blev hård under natten, så den lossnade nog väldigt lätt. Med klet som sitter kvar i hållaren så kanske det går bättre. Men jag känner mig som en barbar. :crazy:
 
Jag tyckte att hen sa det. Det var lite svårt att höra eftersom hen pratade med hela munnen full av pellets.

Tyvärr saknar många frilevande råttor den där polerade ytan en med glädje ser hos sina gäster och/eller inneboende.

Det där med att avstå från att bajsa överallt, fråga om lov innan en flyttar in och att avstå från att äta på inredningen - saker råttor ofta missar i sitt umgänge med människan... :cautious:
 
Tyvärr saknar många frilevande råttor den där polerade ytan en med glädje ser hos sina gäster och/eller inneboende.

Det där med att avstå från att bajsa överallt, fråga om lov innan en flyttar in och att avstå från att äta på inredningen - saker råttor ofta missar i sitt umgänge med människan... :cautious:

Hen tycker nog att jag ska vara glad för allt sällskap jag kan få så här i coronatider. Men jag förstår precis hur du menar. I somras hade jag en på kolonilotten som åt upp nästan alla mina bifftomater - helt utan att fråga om lov.
 
Säg hej till R.Åtta! Hen har nu mumsat trädgårdspellets i 45 minuter. Samtidigt så ligger alla grannskapets åtta katter hemma hos sig och jäser. Jag ska skicka ut ett klagobrev!

4CC732CF-5A2E-448A-9F06-1976BE5CD45A.jpeg
 
Skulle en sån där fälla som är som en bur kunna funka? Det finns både i mus och råttversion, jag har en gammal råttfälla i stallet som nog är en 10 år och har tagit ganska många råttor med den. Man laddar med något gott för att locka in dem.
 
Skulle en sån där fälla som är som en bur kunna funka? Det finns både i mus och råttversion, jag har en gammal råttfälla i stallet som nog är en 10 år och har tagit ganska många råttor med den. Man laddar med något gott för att locka in dem.

Det vore inte fel med en fälla till, så jag kan pröva en sådan också. Risken är visserligen att betet i en nätbur regnar bort, men då får vi helt enkelt fylla på ofta istället.

Den vi har nu är den som @karamelldrottningen tipsade om.
https://www.granngarden.se/betesstation-ratta-med-falla/p/1250819
 
Det vore inte fel med en fälla till, så jag kan pröva en sådan också. Risken är visserligen att betet i en nätbur regnar bort, men då får vi helt enkelt fylla på ofta istället.

Den vi har nu är den som @karamelldrottningen tipsade om.
https://www.granngarden.se/betesstation-ratta-med-falla/p/1250819
Ok, den ser ju bra ut också.
Nätburen kan du kanske lägga något över, eller ställa lite undanskymt så råttorna inte känner att de syns för mycket när de går in i den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 296
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
C
Övr. Katt Hej ! Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter)...
Svar
11
· Visningar
1 747
Senast: monster1
·
F
Träning Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill. När vi skall göra något han inte...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ewe89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp