Bukefalos 28 år!

Sv: Råttor

rat_girl_4ever skrev:
tänk om mina föräldrar tilllät att vi gick ut o gick me råttorna.. men vi får bara ha dom i koppel på gården... INGEN annan stans


Håhå de hade blivit galna om jag varit deras dotter mao :angel:
Lilla jag är ute och går varje dag med mina, även mitt i smällkalla vintern och vägrar låta bli för jag tycker det bara är superbra för de att komma ut :)
 
Sv: Råttor

ja de hade de nog... men guud fryser de inte ihjäl då eller?? bara undrar... eftersom att de inte är spec varmt på vintern... trodde att de var för kallt för dom... eftersom att dom inte ska stå i tex dag eller där de e för kallt så trodde ja att de va samma sak me att ha dom ute på vintern... tänkte på lunginflammation o sånnt
 
Sv: Råttor

Man får helt enkelt ta det lugnt och inte vara ute typ en hel dag, låta de ha fri tillgång till någonstans att värma sig (brukar själv dra på mig tjocktröja som de kan värma sig i, funkar finfint. Och med jacka över) och förstås tänka på själva råttan, hur den är. Tog tex aldrig ut Rex på vintern när han börjat tappa sin päls för att det var för kallt för honom iom pälsen och att han var svårfödd. Skulle aldrig ta med någon råtta med lite päls och fett utan de ska vara i bra hull med bra päls.
Det går prima, man får bara anpassa sig lite till råttorna :)

Extra c-vitamin får de om vintrarna också förresten (inte tillskott men mer c-vitaminrik mat än annars) för att undvika förkylningar. Hittills inte en enda sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Råttor

okej typ morötter o så då eller?? för de vet ja att våra råttor gillade mycket... och sen läste vi i en råttbok att råttor inte äter ost... de gillar inte smaken... men våra hade äte de långt innan vi läste de... men ja undrar bara va de bra att ge dom ost?? visst dom gillade de... men likksom hur mår dom av att äta de???
 
Sv: Råttor

Fast morötter är väl inte så c-vitaminrika, eller minns jag fel?

Ger de mycket sallad, tomater, mm.

Enda risken med ost vad jag vet är om råttan är lactosallergiker, och om man ger fet ost typ varje dag så har man väl resultatet fet råtta :p Annars ser jag inget fel alls i ost, har aldrig hört ett ord om att det skulle vara dåligt annat än just lactosen. Mina råttor älskar då ost iaf :)
 
Sv: Råttor

jo ja har för mej att de e mycket c-vitaminer i morötter men ja kan ju ha fel... men även så slipar ju råttorna sina tänder när de äter de... för deras tänder växer väll?? tyckte att mamma sa nått om de...
 
Sv: Råttor

Ok. Ja det kanske det är, kan ju ha blandat ihop det också :) Morötter får de iaf mycket av året runt, de brukar få snuttarna när jag matar sniglarna med det :p

Jepp, tänderna växer på alla gnagare så :) Om jag ändå mindes hur mycket det var... Hmm...
 
Sv: Råttor

okej... vad finns det som de e mycket c-vitaminer i då??? är de nått man brukar ge råttor som dom inte ska äta??
 
Sv: Råttor

Sallad, vitkål, citrusfrukter, tomat osv som jag kommer på nu iaf *trött*

De äter väl i princip allt så det är inte så mycket att undvika :D Men pellets ska de inte ha (de kan inte bryta ner cellulosan och iom att det behövs mycket vätska för att bryta ner de så är det en stor påfrestning på njurarna), avokado och andra stenfrukter får de äta men de får inte äta kärnan pga blåsyra, som är giftigt. Är råttan lactosintolerant eller inte van vid lactos får man undvika sånt/ta det försiktigt med det.
Jordnötter ska de förresten inte heller ha. Innehåller "antinutrients" (vad nu det betydde :o) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelse och gör så de röda blodkropparna klumpar sig.
 
Sv: Råttor

okej då vet ja de tills vi ska skaffa råtta igen...
 
Sv: Råttor

Vitkål bör man vara lite försiktig med för det kan sätta Ordentlig fart på magen..
Jag köpte billig müsli på ÖB och använde den som bas där jag blandade i egentorkade frukter och rotfrukter (morötter är jätte enkelt att torka själv med lite hjälp av potatisskalaren)
barnmat på burk är vettigt som komplement
 
Sv: Råttor

Just ja, glömde skriva det ja :)

Ah smart! Hur gör du sen med morötterna, lämnas de bara framme?
Tyvärr är alla råttorna här fanatiska hatare av torkade morötter, men man kan ju råka stöta på nån som gillar det :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Senast: manda
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 813
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp