Bukefalos 28 år!

Råttselar!

J

Jeffa

Jag har äntligen fått hem mina beställda råttselar :)
Dom är ju super - bra och jag rekomenderar dom verkligen!
Min ena råtta Sawyer hatar verkligen selar och brukar skrika rakt ut, speciellt när han har den på sig.
Men den här selen kunde jag sätta på honom utan några större problem och han bryr sig inte ett dugg om att han har selen på sig!!
Så jag säger bara Kickis selar från r8 - shoppen!
 
Sv: Råttselar!

gul_zebra skrev:
Word! :bow:

Och så vill vi förstås se bilder på rådis med sele också! ;)

Om man ändå hade en digitalkamera :smirk:
Sålde nyss min riktigt dyrt till två lättlurade föräldrar :rofl:
 
Sv: Råttselar!

gul_zebra skrev:
Men låna den av de då! :D

Problemet är att jag tog hyra när jag ägde kameran och DOM skulle låna den så... :D
Jag får nog betala hyra jag med :crazy:
Men jag kan väl försöka låna till mej den gratis i alla fall :)

Förästen, vilka roliga kommentarer man får när man är ute och går med råttan då!
"Heter det verkligen råtta?"
"Heter det inte hamster då?"
"Och man kan vara ute och gå med en sån där?"
Ha ha, några grannar som inte kunde inse att det finns tama råttor, ha ha!
"Hur gamla blir dom då?"
"Dom blir väl gamla har jag hört."
"Blir dom inte uppåt 30 år?"
"Har han en sån där lång svans också?"
Det var nästa granne, hyfsat fel på åldern, ha ha :p
 
Sv: Råttselar!

Låna i smyg ;) :D

Haha vid vetten igår:
"Var är det här i då?"
"Det är en råtta"
"Nämen en råtta! Är du säker?"
:D
 
Sv: Råttselar!

gul_zebra skrev:
Låna i smyg ;) :D

Haha vid vetten igår:
"Var är det här i då?"
"Det är en råtta"
"Nämen en råtta! Är du säker?"
:D

Ha ha, jasså :p
Det måste kännas kul när veterinären inte ens vet hur en råtta ser ut :crazy:
Folk är tydligen inte medvetna om att det finns tama råttor så jag går runt och gör reklam när jag är på promenad :)
"De är så snälla, nyfikna och det är sällan dom bits o.s.v."

Är det något fel på någon råtta eller, eftersom du var hos vetten?
 
Sv: Råttselar!

Det var inte veterinären, det var en tant som varit inne med sin katt :D Veterinären är en råttkunnig vet som jag blivit tipsad om förut, hon har blivit väldigt hyllad innan :) Skulle inte bli förvånad om det vore på närmaste och billigaste kliniken däremot... Där sa de åt en bekant att köra en hammare i huvet på sin sjuka hamster. Det och att de sa åt mig att använda tigusspray för skabben ( :rofl: ) gjorde att jag valde bort de ganska kvickt... :crazy:

Hehe jag gör samma sak, men det är mest för att alla frågar, och så tjoffar jag in lite extra om hur snälla de är. Folk brukar ofta bli överförtjusta i mina sötnosar :love:

Inget allvarligt, bara råttorna som har fått skabb. Så jag åkte dit med en råtta och fick med medicin för fem :)
 
Sv: Råttselar!

gul_zebra skrev:
Det var inte veterinären, det var en tant som varit inne med sin katt :D Veterinären är en råttkunnig vet som jag blivit tipsad om förut, hon har blivit väldigt hyllad innan :) Skulle inte bli förvånad om det vore på närmaste och billigaste kliniken däremot... Där sa de åt en bekant att köra en hammare i huvet på sin sjuka hamster. Det och att de sa åt mig att använda tigusspray för skabben ( :rofl: ) gjorde att jag valde bort de ganska kvickt... :crazy:

Hehe jag gör samma sak, men det är mest för att alla frågar, och så tjoffar jag in lite extra om hur snälla de är. Folk brukar ofta bli överförtjusta i mina sötnosar :love:

Inget allvarligt, bara råttorna som har fått skabb. Så jag åkte dit med en råtta och fick med medicin för fem :)

Ha ha, okej :p
Ja, man blev ju lite orolig där ett tag men visst finns det som du säger säkert mindre råttkunniga vettar :smirk:
Som tur är så har jag inte behövt besöka vetten med mina råttor än, även om jag blir orolig för minsta lilla :smirk:
Nu har ju olycks - råttan Sawyer fått något på ögat, som en brun fläck vid pupillen.
Funderar på om han är blind eller har starr...vad tror du, har du varit med om något liknande?

Förästen, är det bra att "träna" råttor vid olika miljöer utomhus, typ vid trafik, lite mer folk o.s.v.?
Eller är det bara stressande och obehagligt för dom?
Hur länge kan man ha de utomhus, jag menar om man ska gå ner på en fotbollsmatch eller liknande...

Aha, är det vanligt med skabb på råtta eller?
 
Sv: Råttselar!

No worries, jag är rätt noga med vem som kollar igenom mina älsklingar och så, de är ju som mina barn :love: :D

Aldrig varken sett eller hört talas om... Jag skulle ringa nån råttkunnig vet och fråga iaf.
Kan se om jag kan låna andra datorn om en stund så kan jag kika om jag hittar nåt, ska finnas en länk bland favoriterna där som har en assa bra sjukdomsinfo.

Ja miljöträning är urbra! Skitkul för råttorna och det ger bra med hjärngympa och gör att råttorna får mer självförtroende och är modigare. Själv är jag ut typ varje dag med mina, tycker personligen att det är viktigt att man kommer ut då och då med råttorna så man dels får se hur de hanterar nya saker och dels för deras skull.
Du kan vara ute hur länge som helst, bara att ha med något så råttorna kan värma sig om det blir kallt, och så så de kan äta och dricka ibland också. Gurka är praktiskt!
Själv brukar jag ta 1 eller 2 råttor med mig på en cykeltur varje sommar, då är jag borta hela dagen. De får vatten från min vattenflaska och mat har de med sig i cykelkorgen där jag bygger upp ett litet bo med handdukar så det inte ska blåsa. Rex och Reno blev överlyckliga över att få springa fritt i en stor "båt" i en lekpark medan jag och syrran kollade när det var en bekant till mig som kom körande med bröllopsskjuts á la häst och vagn :)

Ja et är nog rätt vanligt tror jag. Men som tur är finns enkel behandling med ivomec eller sebacil :)
 
Sv: Råttselar!

hmmm... på vad vis skiljer de sej från de där gamla hederliga som mina råttor avskydde? :confused:
 
Sv: Råttselar!

Nu vet ju inte jag varför en del råttor hatar andra selar, men de här är som en 8 som belastar annorlunda - det ligger inget snöre mot mage och hals, utan det blir ett kors på bröstkorgen och så går det upp på nacke och rygg. Det verkar bekvämare iaf och det stoppar inte luftvägarna samtidigt som jag tror att trycket blir mindre iom att det fördelas i korset över bröstkorgen istället *gissar vilt* :)
 
Sv: Råttselar!

Jag gillar oxå den här modeller på selar, dock tycker jag (har taskigt med pengar och är snål) att r8-shopen tar lite onödigt mycket för sina selar. Jag har gjort egna av tunnt snöre jag hittade i en sybutik. Små metallöglor 10st i en påse för 15kr och spännen fanns även dom billiga i syaffären. Jag har för under 100-lappen gjort 4st selar.
 
Sv: Råttselar!

Ey var hittade du metallöglor?

Jag har gjort egna också av samma modell förut, men hittade inga öglor. Det funkade iofs bra utan också, men det är snyggare med såna tycker jag :)
 
Sv: Råttselar!

I en hobbybutik, en sådär där dom säljer panduro och en massa smått å gott.
 
Sv: Råttselar!

Ok. Då ska jag dit och kika sen då :)
Tänkte försöka mig på en tredelad sele, så alla flickorna kan sitta i en enda typ :D
 
Sv: Råttselar!

Jag har just beställt sele därifrån och ser fram emot att få hem den. :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
784
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 026
Senast: escodobe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp