Real kattfoder

Mailade företaget och frågade om jod. Enligt dem behövs inget extra tillsatt. Och jag försöker googla hittar jag ingenting mer än att jod är giftigt..

Nåja, den ena katten tycker det är blä och den andra gillar det. Jag tänker försöka :down:
 
Mailade företaget och frågade om jod. Enligt dem behövs inget extra tillsatt. Och jag försöker googla hittar jag ingenting mer än att jod är giftigt..

Nåja, den ena katten tycker det är blä och den andra gillar det. Jag tänker försöka :down:

Det är högst osannolikt att halten jod når upp till NRCs riktlinjer med de ingredienserna.

Jod i för höga halter orsakar hypertyreos men i för låga hypotyreos så det gäller att maten innehåller lagom.

Det är samma folk bakom Real som bakom VOM och de siffror de har angett för jod och koppar i kattmaten når inte upp till rekommenderade halter så jag tvivlar på att Real är bättre men de har slutat lämna ut siffror nu och svarar inte på kritik. Säger bara att maten innehåller allt katten behöver.
 
Det är högst osannolikt att halten jod når upp till NRCs riktlinjer med de ingredienserna.

Jod i för höga halter orsakar hypertyreos men i för låga hypotyreos så det gäller att maten innehåller lagom.

Det är samma folk bakom Real som bakom VOM och de siffror de har angett för jod och koppar i kattmaten når inte upp till rekommenderade halter så jag tvivlar på att Real är bättre men de har slutat lämna ut siffror nu och svarar inte på kritik. Säger bara att maten innehåller allt katten behöver.

Det låter ju inte bra att de slutat svara.. Get knappast ett seriöst intryck.

Men som komplement till torrfoder borde det väl funka? Jag gillar "formatet" bättre än Mushbollarna (som katterna totalvägrade att äta). Enklare att hantera.

Vad finns det mer för märken med färskfoder på marknaden?
 
Det låter ju inte bra att de slutat svara.. Get knappast ett seriöst intryck.

Men som komplement till torrfoder borde det väl funka? Jag gillar "formatet" bättre än Mushbollarna (som katterna totalvägrade att äta). Enklare att hantera.

Vad finns det mer för märken med färskfoder på marknaden?

Det är absolut ingen fara att ge på sidan om ett annat helfoder. De färskfoder till katt jag känner till är MUSH, VOM, Real, Emmzo och så säger rykten att Priima har kattmat men det står inget om det på hemsidan. Det är möjligt att de rekommenderar något av sina hundfoder som kattmat inofficiellt. Eller så är det bara rykten.
 
Det är högst osannolikt att halten jod når upp till NRCs riktlinjer med de ingredienserna.

Jod i för höga halter orsakar hypertyreos men i för låga hypotyreos så det gäller att maten innehåller lagom.

Det är samma folk bakom Real som bakom VOM och de siffror de har angett för jod och koppar i kattmaten når inte upp till rekommenderade halter så jag tvivlar på att Real är bättre men de har slutat lämna ut siffror nu och svarar inte på kritik. Säger bara att maten innehåller allt katten behöver.

Jag läste någonstans att det inte finns/är extremt ovanligt med hypotyreos på katt?
 
Nu gör du mig nojig, jag har ju maine coon :nailbiting:

Det är väldigt ovanligt så det är nog inget du behöver oroa dig över. Det är inget du kan på verka med fodret och den ärftliga varianten verkar nedärvas recessivt och man ser det tidigt eftersom kattungarna inte växer normalt. De är mycket mindre än sina syskon. Växer dock normalt när man sätter in behandling.
 
Det är väldigt ovanligt så det är nog inget du behöver oroa dig över. Det är inget du kan på verka med fodret och den ärftliga varianten verkar nedärvas recessivt och man ser det tidigt eftersom kattungarna inte växer normalt. De är mycket mindre än sina syskon. Växer dock normalt när man sätter in behandling.

Puh, nu är jag lugn igen.

Kan meddela att den lilla katten tycker Real är helt okej blandat med vanlig blötmat medan den stora fortfarande tror att jag försöker förgifta henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 016
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
4 945
Senast: kratbran
·
Hundhälsa Hej! Jag har alltid gett mina vovvar föda ur det dyrare spannmålsfria sortimentet, både gällande torrfoder och färskfoder. Idag råkade...
Svar
14
· Visningar
2 526
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp