Rebecka såg sin häst dö

Sv: Rebecka såg sin häst dö

Fyfasen, så hemskt att se sin häst bli påkörd och inte kunna göra något..:cry: Stackars tjej..

Jag känner till den här tjejen och hennes häst, den stod i samma stall som jag fått min ifrån (nte det stallet den stack ifrån utan det andra). Den var jättefin och jag brukade prata med den när jag var där. Det hemska var ju att bilen trots allt körde ganska sakta, och ändå blev det så illa. Det tycker jag att man som bilförare ska tänka på.

Ja inte bara bilförare borde tänka till, även hästägare borde tänka på de risker som finns......
Ursäkta inlägget, men jag surnade till ..:smirk:

usch usch, vilken tragedi för alla inblandade. Tjejerna och bilföraren framförallt:(

bliföraren kunde ju inte göra något, man hinner ju inte precis tänka när en häst plötsligt dyker upp framför en! även om man tvärnitar vet man ju att kollosionen blir total..
men vadå var det mörkt? hade de inte reflexer på hästen? :O

hästen skulle väl in från hagen? då brukar dom väl inte ha reflexer? inte jag iaf. ;)

Men vad var det du surnade till över?:confused: Hästägaren hade väl inte gjort något fel, eller?

Åh! Gud vad hämskt att se sin häst bli påkörd! Jag blir helt ledsen bara när jag ser en påkörd fågel, hur skulle jag inte reagera om jag såg min egen häst bli påkörd!:cry: :cry: :cry:
Jag håller med det att alla bilister borde tänka på det att hästar är levande varelser och de är mycket tunga så fast at man inte kör så fort så kan det bli mycket allvariga skador, som i detta fallet!
Jag hoppas bara att hästen dog snabbt så att den inte behövde lida!
Jog hoppas också att Rebecka inte klandrar sig själv, för det kan säkert vara ganska lätt att göra!
Men som jag fattade det så var det ingens fel!!

Men tyvärr är ödet inte alltid på en egen sida! :cry:

Fast jag har faktiskt börjat med det, för här kör föräldrar till dagbarnen hos grannen, och hur dom kommer upp i dessa hastigheter på en grusväg är mig en gåta...

Jag sätter inte reflexer på min häst bara för att jag ska ta in honom från hagen. Jag har något liknande, 200 m, från hagen till stallet. Ibland kommer jag ihåg att slänga på mig en reflexväst själv men det hade inte hjälpt i det här fallet.

Det går att sy fast reflexer på utetäckena. Men man får nog torka av dem så att de inte är täckta med lera. Trist att hästen avled men jag måste tycka synd om det äldre paret som körde bilen. Enligt artikeln så hade de ingen chans att se hästen. Vi kan bara konstatera att reflexer räddar liv!

Stackars tjej! :cry: Det är ju fruktansvärt.

Det var smart att sy fast reflexer på täcket :idea: , men då måste man använda ett. Man kan ju klistra fast dem om man inte vill sy i det vattentäta täcket.
Det finns ju reflexgrimmor också. Men de verkar så små jämfört med hur stora hästar är. Kanske det är bättre än inget.
Jag kanske ska flytta pållen till ett stall nära en 90 väg, så nu blir jag helt nervös. Man borde nog allvarligt överväga det här med reflexer.

Om jag förstod artikeln rätt så bländade föraren för att hästen skulle reagera och flytta sig. Jag har fått lära mig att man ska blinka med helljuset, inte sätta på det. Oftast så blir djuren bländade av helljuset och paralyserade. Det gäller människor också, även om vi fattar att det är en bil. Alla som gått (eller ridit) längs en vägg och mött en bil med helljus vet vad jag menar. Man har ju ingen anning om vart man går.

JennyK skrev:
Men vad var det du surnade till över?:confused: Hästägaren hade väl inte gjort något fel, eller?

Man skall väl inte skuldbelägga nån i ett sånt här fall..... men du skrev att bilförare borde tänka på vilka skador det blir i en smäll mellan bil och häst, jag menar att även hästägare måste tänka till över riskerna med att hantera så stora djur
Går det inte tex att ha reflexer på grimma och grimskaft?? Reflex på täcke är väl toppen, om nu hästen bär täcket.... men grimma finns ju alltid på vid förflyttning, eller?
På hundarna har jag reflexer både högt och lågt, även om de bara skall gå med mig på gårdsplanen... Man vet aldrig när det kan dyka upp en bil!!

Senast ändrad av en moderator:

De gjorde vad de kunde!

tex Rambo täckena har reflexer på sydda!
De är jättebra när man letar efter hästen i hagen man ser nästan alltid reflexerna i ljuset från ridbanan.

jag har höökstäckena superfit rain+ refexgrimma på mina hästar. där syns reflexerna även om täcket är skitigt. ser alltid mina hästar när jag kommer med bilen fast det är kolsvart, men det hjälper lite om hästen skulle hoppa ut mitt framför bilen,så till alla bilförare respektera häst och ryttare och sakta farten. och utsätt inte din häst för onödiga risker.jag lider med tjejen jag skulle nog inte klara av mig själv om jag sett någon häst bli påkörd alla minst mina eg:cry: na.

Jag vet hur hon känner sej.. för 8 år sedan blev min ponny ihjälkörd.(jag slapp dock se det) det var på natten,men det var sommar så det var ljust ute men ändå var det oundvikligt.Det går ju så snabbt.Men jag använder den här årstiden reflexgrimma eller liknande.

Istorparn skrev:
Man skall väl inte skuldbelägga nån i ett sånt här fall..... men du skrev att bilförare borde tänka på vilka skador det blir i en smäll mellan bil och häst, jag menar att även hästägare måste tänka till över riskerna med att hantera så stora djur
Går det inte tex att ha reflexer på grimma och grimskaft?? Reflex på täcke är väl toppen, om nu hästen bär täcket.... men grimma finns ju alltid på vid förflyttning, eller?
På hundarna har jag reflexer både högt och lågt, även om de bara skall gå med mig på gårdsplanen... Man vet aldrig när det kan dyka upp en bil!!

Nej, jag skrev ingenting om att bilförare borde tänka på skadorna! Du får ju läsa ordentligt och svara till rätt person! Allt jag skrev var att det måste varit hemskt för den stackars tjejen som fick se sin häst bli påkörd.

Ja det måste vara fruktansvärt för tjejen men också för bilföraren som nu vårdas på intensivvårdsavdelning.... Han kanske har fått men för livet...

stackars flicka:cry:
gudd va hemskt , jag skulle få panik gråtit i evigheter för de kmr alltid finnas i minnet:cry:

gråter nästan sj

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna kunde ha krossats när de stora lövträden föll över stallet, men klarade sig undan med smärre blessyrer. – Vi hade jättetur...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) Lösspringande häst blev påkörd av bil En bilist körde på en lösspringande häst i Björkäng natten till juldagen. Det...
Svar
0
· Visningar
1 032
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HN) Läxläsning och hästar. Badutflykter och spökkvällar. Med en fritidsledare på plats satsar Varbergs ridskola på att göra stallet...
Svar
0
· Visningar
704
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HN) Utridning istället för utspringning. De första avgångseleverna på Hallands- ridgymnasium i Varberg firade sin skolavslutning till...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Tandros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka