Recept på hästgodis

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Skrauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 7 939
S

Skrauti

Någon som har nått recept på hästgodis som man bakar och "bränner" i ugnen?

Sv: Recept på hästgodis

För att det är kul, och för att morötter inte gör sig så bra några dar i en jackficka!

Hehe.....Havrekakor kanske?:p Har tyvärr inge recept. När mammsen bakar sådana nu te jul så brukar dä slinka ner ett par i min ficka som hästen brukar få.....:D :o

Jag hittade det här receptet i en annan tråd, men jag har inte provat det själv, så jag kan inte säga om det är bra eller inte: ;)

"Vitlökskex

Ugnstemp: 200º
½ Pkt jäst
2½ Dl vatten
1 Dl socker, honung eller sirap (spelar ingen roll vilket)
1 Msk Salt
Några rivna morötter, äpplen eller liknande
½ Dl vitlökspulver
Grahamsmjöl (eller något annan grov mjölsort)
Havre gryn kan du också blanda i

Blanda allt i en bunke och låt sedan det jäsa i ca en halvtimme. Degen ska bara fast och inte klibba. När kexen är jästa, ställ in dom i ugnen tills de är gyllenbruna.

Voila, Vitlökskex!

Bra att ge som t.ex belöning eftersom att de nästan bara innehåller nyttiga saker "

För att inte tala om så gott det kommer att lukta om fickan. :rofl: :rofl: :rofl:

:laughRecept på häst godis:

Eget hästgodis:

Det här behöver du:

1/2 kg havregryn

1/2 kg rågmjöl, eller något annat grovmjöl

1/2 kg mejass eller sirap

Gör så här:

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimenterstora kulor eller kanske hästkex? Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 cm.

Lägg bitarna på bakplåtspapper och låt de gräddas i ugnen i 180 gradet i 10-15 min. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder
:)

Jag hittade det här receptet i en annan tråd, men jag har inte provat det själv, så jag kan inte säga om det är bra eller inte: ;)

"Vitlökskex

Ugnstemp: 200º
½ Pkt jäst
2½ Dl vatten
1 Dl socker, honung eller sirap (spelar ingen roll vilket)
1 Msk Salt
Några rivna morötter, äpplen eller liknande
½ Dl vitlökspulver
Grahamsmjöl (eller något annan grov mjölsort)
Havre gryn kan du också blanda i

Blanda allt i en bunke och låt sedan det jäsa i ca en halvtimme. Degen ska bara fast och inte klibba. När kexen är jästa, ställ in dom i ugnen tills de är gyllenbruna.

Voila, Vitlökskex!

Bra att ge som t.ex belöning eftersom att de nästan bara innehåller nyttiga saker "

Vitlök SKA INTE ges till hästar!

Jag gjorde nåt liknande en gång med 1dl grahamsmjöl, 2dl vetekli, 3dl havregryn och sedan sirap till önskad konsistens. Problemet var att de gick åt väldigt fort eftersom folk som inte hunnit äta ordentligt innan de skulle rida knaprade i sig av dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 014
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
882
Mat Letar recept på en valnöttstårta från 50-60 talet. Bottnar bakade på malda valnötter med grädde emellan och sedan någon typ av...
Svar
5
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka