Redovisa arbetstid

Kan du inte svara på mailen en gång per dag. Sätt av 30 minuter för det och se om du hinner på den tiden, annars får du väl ta tid tills du är klar, om du är klar efter 15 minuter så är du.
Tycker att svara på mail faktiskt tar längre tid än man tror och om du tänker räkna varje svarat mail som ligger lite här och där på dan så får du ju ta tiden helt enkelt. Ping in mail (starta stopwatch), öppna telefonen, öppna programmet, läsa mailet, svara på mailet, skicka, gå ur mailprogram (stoppa stopwatch). Har det verkligen bara gått en minut nu? jag är lite skeptisk. Sannolikt upptäcker du att det tar just fem minuter ofta, eller mer ibland, men lär få något slags fingervisning efter några mail. För jag gissar att du i alla fall måste tänka någon sekund på vad du skriver i mailet du skickar och läsa om det?

Det känns jättekonstigt för mig om du skickat 30 mail på 15 minuter. Vid flera tillfällen under veckan. Jag kan koppla om du skickade alla 30 mailen som ett massmail och letade upp 30 mailadresser att skicka det till. Eller om du inte tänkte någonting alls utan bara skickade ok, ok, fixar, ok (på en kort fråga som, möte lördag? -ok). Och möjligen det är såhär och såhär och såhär på ett.
Ett mail kan vara: vad kostar kursen? Svar: jag kollar och återkommer. Mailar kursgivaren. Tid tre minuter

Sen måste jag vänta på svar innan jag kan återkomma och det är ju här det blir luckor. Jag har ju arbetat (lite) men inte många minuter. Och jag kan inte fortsätta jobba innan jag får svaret.
 
Bestäm när du har arbetstid. 8 h / vecka blir ju 2 h 4 dagar / vecka. Det du inte hinner med på den tiden får vänta till nästa dag. Du ska inte jobba gratis.
Vissa uppgifter, som möten och viss planering går att förlägga så, men det är svårare med småuppgifterna och mailen. Det är det jag känner är lite klurigt att redovisa på ett schysst sätt mot arbetsgivaren och mig själv.
 
Ett mail kan vara: vad kostar kursen? Svar: jag kollar och återkommer. Mailar kursgivaren. Tid tre minuter

Sen måste jag vänta på svar innan jag kan återkomma och det är ju här det blir luckor. Jag har ju arbetat (lite) men inte många minuter. Och jag kan inte fortsätta jobba innan jag får svaret.
Ok, jo det kan ju ta tre minuter, fast du måste ju räkna mailet till kursgivaren också, 3 min. (Själv skulle jag ju letat upp informationen, eftersom jag har den, och svarat, vilket skulle tagit längre tid för ett mail, men ett mail mindre. Så 6 min där också i slutänden.)
 
Ett mail kan vara: vad kostar kursen? Svar: jag kollar och återkommer. Mailar kursgivaren. Tid tre minuter

Sen måste jag vänta på svar innan jag kan återkomma och det är ju här det blir luckor. Jag har ju arbetat (lite) men inte många minuter. Och jag kan inte fortsätta jobba innan jag får svaret.
Men jag skulle fortfarande definitivt överväga att hålla mailsvarandet till en eller två gånger per dag. Morgon och eftermiddag eller bara morgon. Någon skrev ju tex att göra det vid datorn, verkar också smart. Då kan man avverka en liten flock mail och ta den samlade tiden på det, blir nog en mer rättvisande bild.
 
Nu har jag testat att logga tiden i en app, väldigt smidigt. Och tiden jag trodde var fem minuter blir definitivt mer än vad jag trodde! Det funkar jättebra med hjälp av appen att pausa ett jobb och starta ett annat

Men! Nu har nästa problem dykt upp. Jag har flera olika jobb och det visade sig nu att appen jag har (atWork) inte kunde hantera mer än 25 arbetstillfällen innan en var tvungen att köpa tilläggstjänster.

Så... Tips på appar som kan hålla koll på flera projekt samtidigt?
 
Nu har jag testat att logga tiden i en app, väldigt smidigt. Och tiden jag trodde var fem minuter blir definitivt mer än vad jag trodde! Det funkar jättebra med hjälp av appen att pausa ett jobb och starta ett annat

Men! Nu har nästa problem dykt upp. Jag har flera olika jobb och det visade sig nu att appen jag har (atWork) inte kunde hantera mer än 25 arbetstillfällen innan en var tvungen att köpa tilläggstjänster.

Så... Tips på appar som kan hålla koll på flera projekt samtidigt?
Kan du inte fråga din chef ifall jobbet kan betala för tilläggstjänsterna? Du använder ju appen i ditt arbete .
 
Har ett litet dilemma med mitt nya arbete. Jag ska jobba åtta timmar/vecka med ett projekt. Dock innefattar detta väldigt väldigt många små moment, ett mail hit och ett mail dit. Lite planering av min egen tid för när jag ska sitta med projektet, lite tankeverksamhet och så vidare. Min chef och min löneassistent säger att jag ska vara noga med att dokumentera tiden så att jag inte jobbar för mycket, att det lätt blir så med detta projekt. Och jag ska klumpa ihop alla småtider och lägga timpass i lönesystemet. Att jag ska plussa alla små minuter.

Men rent praktiskt blir ju detta ett väldigt pilligt arbete. Ett mail tar kanske en minut för mig att skriva, och några minuters tankeverksamhet, jag gör det ofta i farten när jag är ledig eller kvällar från min mobil. Behöver inte starta upp jobbdatorn alltid. Den här veckan har jag skickat runt 30 mail men den faktiska arbetstiden med det är bara kanske 15 minuter, så det blir ju liksom ingen riktig arbetstid av det hela. Samtidigt har jag ju fått massa gjort. Jag har svårt att sitta en hel kvart, för oftast behöver jag svar på ett mail för att kunna bolla vidare och så håller det på.

Funderar nu på om det är rimligt mot både mig och arbetsgivare att skriva upp tex 5 minuter/mail? Hur hade ni gjort?
Jag jobbar som konsult i olika projekt men jag sitter inte och klockar minuter. Avrundar till halvtimmar på sin höjd. Bara man kan motivera vad man gjort. Annars tar ju tidsredovisningen mer än själva jobbet .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 715
Senast: moster
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
3 832
Senast: monster1
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 640
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp