Referens som ljuger...

Jag har fått frågan från en underställd en gång, som ville sluta och var öppen med det.

Jag sade nej med motivet att jag ville att personen skulle fortsätta hos oss och att jag därmed inte skulle göra ett bra jobb som referent. Jag hade givetvis inte ljugit om personen, men som motvillig referent är det lätt att det blir tokigt ändå och att mindset är fel i situationen.

Jag har kommit fram till att det beslutet var rätt för min del - så länge jag själv vill ha kvar medarbetaren och arbeta för att lösa den situationen så är jag olämplig som referent, och skulle jag vilja bli av med medarbetaren är jag nog också olämplig som referent.

En bra referent har inte egna personliga intressen i huruvida kandidaten får jobbet eller inte.

(Däremot svarade jag att gärna ställer upp som referent vid nästa tillfälle om det behövs.)

Men hur skulle du kunna göra ett "dåligt referentjobb" utan att ljuga? Om du nu ville behålla personen och var nöjd med den som medarbetare. @sjoberga Är du ärlig när du svarar på frågorna så är du ju en jättebra referent oavsett om du vill behålla personen eller ej.

Men hur skulle du kunna göra ett "dåligt referentjobb" utan att ljuga? Om du nu ville behålla personen och var nöjd med den som medarbetare. @sjoberga Är du ärlig när du svarar på frågorna så är du ju en jättebra referent oavsett om du vill behålla personen eller ej.

Jag har ett personligt intresse av utfallet av tjänstetillsättningen och känner mig därför biaserad och olämplig som referent.

Jag ser inte lögner som enda sättet att inte utgöra en bra referent.

Jag har aldrig använt chefen som referent, chefen bör helst inte veta att jag söker jobb. Men en gång var det någon som på eget initiativ ringde upp min chef och frågade om mig. Varpå chefen började beklaga sig över mig. Han ville nämligen inte att jag skulle sluta... Som väl var så genomskådade den nye arbetsgivaren det, och sa t o m det till chefen, varpå chefen erkände. Och jag fick jobbet!

Motsatsen finns också - någon får jättebra omdömen av chefen, för chefen vill bli av med hen. Bäst måste vara att göra som Sjöberga, erkänna att egna intressen kan spela in och att man därför olämplig som referent.

Jag har en lista på personer som jag haft olika relation till som referenser. Någon kund (kommunikationsköpare), någon kreatör (är projektledare inom kommunikation), en projektledarkollega osv. Men en person som är chef just då skulle jag nog inte välja, även om jag är konsult och ofta har tidsbegränsade uppdrag.

Bästa sättet att bli av med en olämplig arbetstagare: ge massvis av positiva omdömen till en presumtiv arbetsgivare.

Det kommer då till kostnaden att göra sig själv till lögnare och idiot också, vilket inte alla vare sig vill eller kan. Men det finns säkert exempel på det också.

Jag menar att jag ser det från andra sidan. Om någon kandidat får en bra referens av någon som inte alls stämmer i verkligheten så hamnar den referenten på min svartlista av personer som vare sig går att lita på eller som ska samarbetas alls med i framtiden. Svärtat CV, helt enkelt, vilket är en ganska hög kostnad för att bli av med en olämplig arbetstagare. Om det då gäller personer som jobbar i konsult- eller rekryteringsbranschen så har man snabbt en tom klientlista.

Jag kan tipsa om bättre sätt.

Jag har aldrig använt chefen som referent, chefen bör helst inte veta att jag söker jobb. Men en gång var det någon som på eget initiativ ringde upp min chef och frågade om mig. Varpå chefen började beklaga sig över mig. Han ville nämligen inte att jag skulle sluta... Som väl var så genomskådade den nye arbetsgivaren det, och sa t o m det till chefen, varpå chefen erkände. Och jag fick jobbet!

Motsatsen finns också - någon får jättebra omdömen av chefen, för chefen vill bli av med hen. Bäst måste vara att göra som Sjöberga, erkänna att egna intressen kan spela in och att man därför olämplig som referent.

Ärligt talat hade jag varit skeptisk till att ta ett jobb hos en arbetsgivare som gjort så, för det är verkligen inte okej i min bok! Jag blev också riktigt förvånad och sur när en arbetsgivare ringer min referens i samma ögonblick som jag lämnar lokal trots att jag bett om att få en möjlighet att ringa referensen och berätta om tjänsten. När jag ringer fem min efter så får jag reda på att de redan ringt! (Referensen var tillfrågad innan, men allmänt och inte för specifikt jobb). Numera lämnar jag referenser efter jag lämnat intervjun så jag hinner berätta om jobbet.

Jag tror inte att det är särskilt framgångsrikt. Men jag är säkert naiv.

Det är nog ändå relativt förekommande upplever jag om man lämnar en nuvarande arbetsplats som referens (kollega eller chef).

När jag rekryterar tar jag sällan referenser. De gånger som det har tagits när jag varit med i processen har alla fått strålande referenser och sedan varit katastrofer på arbetsplatsen. Men så tillämpas provjobb i min bransch och det säger mer. Har vi varit osäkera efter provdagen har referenserna fått vara avgörande, men vi borde hållt fast vid magkänslan har jag lärt mig och gått vidare med andra.

Veckans bästa här var att jag sökte ett chefsjobb via intern rekrytering. Hinner bara lämna in ansökan så kommer med vändande post en kallelse till intervju. Två chefer har dessutom hintat mig att söka. Jag har ett tungt och bra cv.
Väl på intervjun i fredags som skedde i enrum med högste chefen utan närvarande av HR -vilket övriga kandidater haft (teknikstrul), så genomför jag en intervju jag känner mig kanske inte supernöjd över, men riktigt nöjd. Så helt klart en bra intervju.
Igår ringer chefen på fm och säger att jag inte har fått tjänsten. Han säger sedan att han måste vara noga med feedbacken nu när det är intern rekrytering och fortsätter med: ja du har ju ett enormt tungt cv men jag anser att du har ett för övergripande perspektiv på myndigheten så jag kommer ge tjänsten till en annan.
Snacka om paff. Han kunde inte ge mer kritik än så. Han kunde heller inte säga vad som den som får tjänsten har bättre.
Det här är intressant. Ringde min förra chef på en annan myndighet och han bröt ihop av skratt. Helikopterperspektivet är A och O för att du ska veta vart du ska sätta in insatserna på ett mer operativt plan och det besitter du i kubik.
Ena chefen som hintade mig om jobbet bara skakade på huvudet för även hon säger att det är exakt vad man behöver ha.

Jag är varken, sur eller bitter för att inte fått tjänsten. Bara irriterad över att han kom med en sån otroligt dålig kritik. -som ju inte ens är kritik. Jag bockar och bugar :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i... 2
Svar
39
· Visningar
3 727
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta... 2
Svar
37
· Visningar
4 875
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31