Referenser och jobbsök

cirkus

Trådstartare
Ännu en tråd i ämnet - jag har sökt lite på måfå men inte riktigt hittat något svar på frågan.

Om en person har ett erbjudande om ett jobb - ett vikariat på ett ställe där man vikarierat tidigare i flera vändor under flera år som personen dock inte tackat ja till ännu (förhandling började i februari/mars och start av vik är i juli) och därför sökt andra jobb. Så kommer då ett attraktivt jobb där man är med i sista fasen och nu vill de ha referenser. Eftersom personen varit på stället som erbjuder vikariatet de senaste 4-5 åren så är det i princip den rimligaste referensen - å andra sidan går det ju inte att lämna en referens som i princip bara väntar på att man tackar ja till jobbet, de har inga andra kända kandidater vikariatet (och litegrann tagit för givet att man ska tacka ja). Det finns äldre referenser som är kontaktade, men den potentiella arbetsgivaren verkar vilja kontakta där vikariatet finns - de vet om att det finns ett erbjudande om ett vikariat

(det är inte mig det gäller ;) )

Använd fd/nuvarande/kommande chef som referens och lämna in det till HR som jag antar har hand om rekrytering/anställning. Sedan kommer naturligtvis HR and prata lite snabbt med chefen och sedan är det formellt klart.

Knöligt läge. Det går nog inte, på ett smidigt sätt, att ha kvar möjligheten till vikariatet och samtidigt ange det som referens till annan tjänst. Vill man ha den referensen får man nog ta risken och tacka nej till vikket. Så till vida man inte har en osedvanlig öppen relation med chefen.

Använd en fd kollega som referens alternativt någon annan som man har haft en arbetsrelation till t.ex. chef inom ett angränsande område.
Att blanda in chefer mitt i en anställningsprocess som referenser för ett annat jobb lär bli lite tokigt.

Precis. Använd en kollega.
Om du har någon hos en eventuell underleverantör eller dylikt du har en bra relation med kan även den fungera om de känner att de vill ställa upp.
Det viktigaste är att det är personer som känner dig väl.
Visst vill de gärna ha en chef. Men det är absolut inget måste.
Jag hade nog försökt vara ärlig i den mån det går. Om det jobb du sökt mot förmodan skulle ifrågasätta varför du inte angett en chef hade jag sagt att de verkar vara i tankarna att erbjuda dig en annan kortare anställning men att du hellre arbetar hos dem om du får möjlighet.

Tack för alla svar - personen som sökte jobbet fick det (besked idag) trots att de inte pratat med någon på stället med vikariatet. Vikariatsstället är nu informerat om att personen tackat ja till ett annat jobb - de var vettiga och förstående.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 306
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka