Referenser

Marty

Trådstartare
Känner mig lite rådvill inför morgondagens arbetsintervju när det kommer till det här med referenser.

Jag brukar i regel lämna två referenser när jag söker jobb. De referenser jag använt mig av sista tiden är min chef från mitt senaste arbete och chefen som jag hade dessförinnan. Båda mina tidigare jobb har varit inom samma som det arbete som jag nu söker.

Nu är det så att min chef som jag hade på mitt förrförra jobb har slutat där. Jag har hittat hennes nya kontaktuppgifter men när jag mailade henne angående referens så har hon inte svarat. Det känns därför inte helt bra i magen att använda henne som referens.

Då funderar jag på att istället be min nuvarande chef vara referens. Han vet om att jag ska på intervju och skulle säkert ställa upp som referens. Förra veckan erbjöd han mig dock en tillsvidaretjänst på arbetsplatsen (är vikarie idag), så det känns inte heller helt bra i magen att använda honom. Jag vill ju hellre ha jobbet jag ska på intervju på, men chefen skulle nog helst ha kvar mig på nuvarande arbetsplatsen. Sista alternativt skulle vara att använda en kollega, men det ställer också till det då jag bara har 4 kollegor, varav 3 st inte varit på plats hela den tiden som jag jobbat där (6 mån). Den fjärde kollegan arbetar med helt andra arbetsuppgifter så det är inte helt lätt för honom att ge en bra bild av mig tror jag.

Hur skulle ni gjort?
 
Jag hade lämnat nuvarande chef som referens. Det är sällan människor är elaka och försöker förstöra för någon annan på det viset. Visst att han kanske vill ha dig på arbetsplatsen, men tror du verkligen att han skulle försöka förstöra för dig?
 
Jag hade inte lämnat nuvarande chef som referens. Jag hade inte heller lämnat chefen som inte svarat som referens. Tänk efter - chef, kollega från tidigare jobb?
 
Jag har bara en. Eller hade, i och med att jag har ett jobb nu där jag åtminstone skulle kunna använda kollegor som referens. Min chef som sommarjobbet i somras har ställt upp som referens innan. Innan dess har jag jobbat med en fruktansvärt oseriös chef i många, många år, som jag absolut inte vill skylta med, och sen hamnar vi tillbaka till gymnasietiden = känns inte helt relevant.

Jag hade nog gjort som @corzette föreslår i ditt fall. I mitt läge fick en eventuell intresserad arbetsgivare nöja sig med en referens.
 
Jag hade försökt få tag i fd chefen lite ytterligare , och om det gick, ringt denne om ok att ange denne som referens.
Det är ju helt riktigt som du är inne på att inte ange referenser som inte vet att de är aktuella som referens. Både för dennes och din skull (din referens svarar proffsigare och mer förberett om denne vet att någon ARB givare möjligen kommer ringa) .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 714
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 745
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
777
Skola & Jobb Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp