Reflex-hjälp?!

johannaolsson

Trådstartare
Hejsan, jag skulle behöva hjälp med en sak..
saken är att jag ska rida ut imorgon med två till och jag har glömt att fixa benreflexer till min häst. Jag hittade fyra vanliga reflex-remmar (såna man kan dra ut och när man slår på dem rullar de ihop sig igen). Två av dem var mycket mjukare på insidan, lite teddy/filt liknande tyg på insidan.

Kan man använda sådana på frambenen på hästen eller kommer de att skava? :confused:
Tack på förhand!

Sv: Reflex-hjälp?!

Har använt olika typer av reflexer till min grabb, sånna du beskriver bla och sålänge du borstar ordentligt innan du tar på dom, försök att se till så dom inte sitter jättetajt. Annars bör det inte vara något problem om du inte använder dom jättemycket (flera timmar/dag flera veckor i sträck typ). Du kan alltid försöka sätta lite tejp på insidan av reflexen, inte mot hästen utan i reflexen när den rullar ihop sej. Märker att de låter lite udda, men hoppas att du förstår =)

Beror lite på om du ska ut i snö och grejer, i så fall skulle du kunna sätta ett varv silvertejp eller något runt så de inte faller av.

Jag använder såna som benreflexer på min ena shettis, vanliga benreflexer är för stora för honom ;) Han har aldrig fått skav och dom sitter alltid kvar när jag kommer tillbaka till stallet.

Ja, Ska köpa damasker och sätta på reflexerna snart tycker jag :)
Men de funkade alldeles utmärkt när vi red ut med reflexerna iaf, var lite osäker om det skulle skava i med de är reflexer som människor ska ha på armen eller benet i vanliga fall. Men hon störde sig inte på dem så det var ju bra ;)

Jag skulle inte ha såna reflexer på mina hästar för dom har vädligt skarpa kanter. Om jag skulle behöva ha det i nödfall så skulle jag i så fall använda benskydd och sätta reflexerna ovanpå dom så att dom inte skaver.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
888
Senast: TinyWiny
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 088
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 891
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 626
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka