eldione

Trådstartare
Vad har ni på er och era hästar när ni rider i mörker?
Jag har på mig: hjälmreflex, reflexväst och pannlampa. Hästen: Tränsreflexer, 4 benreflexer och reflexridtäcke.
Funderar ärligt talat på om vi syns för dåligt frammifrån och bakifrån, tycker ni jag borde köpa reflexbrösta och svansreflex eller blir det för mycket då? :D

Sv: Reflexer

Jag har benreflexer, reflexväst och reflexklistermärken på hjälmen. Hästen min har benreflexer på alla fyra, en reflexbrösta och vi lånar ett reflex-ridtäcke. Om han har sina Oldmac's dojjor på sig så har jag klistrat på reflexmärken på alla fyra sidor på dom oxå. (spännande o se hur länge de hänger med ;) )
Han går även alltid med benreflexer i hagen. Jag varierar benparen (alltid en reflex fram o en bak) för att minska skavrisken. Meningen var först att han skulle gå med reflexgrimma, men jag tänkte att risken att det sker skador pga av grimman är störren än de som sker med benreflexerna (jag förväntar mig att de går av vid stor kraft).

Nån som vet om svansreflexerna är bra? Hänger de kvar och vad krävs för att de skall sitta uppe?

På en av mina hästar sitter svansreflexen kvar. På dom andra glider dom ner och trillar tillsist av. Den som kan ha svansreflexen är en ardenner, men jag har en ardenner till och på honom funkar det inte alls.
Jag tycker inte det kan bli för mycket reflexer, det är viktigare att vara säker än att vara snygg.
Själv har jag benreflexer runt om (inte bak på kallbloden, dom går inte runt) reflexbrösta med en blinkande röd lampa i. Om jag rider tar jag reflexer i stigbyglarna och reflextäcke. Om jag kör har jag bakljus på vagnen, det är ju lag på det, och så brukar jag fästa benreflexer lite här och var på selen.

Andipandi skrev:
Nån som vet om svansreflexerna är bra? Hänger de kvar och vad krävs för att de skall sitta uppe?

Om man inte kan fästa svansreflexen i ett täcke, kan man pilla ut ett par tagelslingor ovanför den, och fästa ihop dem med gummiband i taglet nedanför. Då kan den inte glida. :idea:

jag har: reflex på hjälmen och reflexväst
hästen har: neongula lindor, 2 benreflexer, tygelreflexer, gul filt på baken

Till Knoppan!!

Vart har du köpt din reflexbrösta som blinkar?

Jadu det tar ju en halvtimme extra att få på alla reflexer, och det här är dom jag har:
benreflex på alla benen
reflexbrösta på hästen
ibland ridtäcke i reflexmaterial
väst på mig själv
reflexband runt hjälmen
röd blinkande lampa bak på hjälmen
och en reflex på stigbygeln

Så nog syns man :D
Sen vill jag att hästen ska synas väl utan mig, ifall man druttar av nånstans och hästen bestämmer sig för att gå hem utan mig ;)

Än så låänge har jag bara fyra benreflexer och ngn enstaka hängande reflex som ryttare.
Nu när det blir mörkare ska jagköpa till mig en väst och kasnke ett skritttäcke i reflex eftersom benreflexerna knappt syns när man är ute.

Men i ärlighetens namn är jag inte ute så mkt när detär mörkt. Har ridhus och utebana på gården. Jag tycker inte om att rida ute i mörkret. (fegis) ;)

Jag har:
reflexväst(ett tag lånade jag en sån väst vägarbetare har, jättebra var den)
hjälmreflex
en reflex på stigbygeln
Hästen har:
4 benreflexer
reflexländtäcke
reflexbrösta
reflex på tyglarna och pannremmen
ibland svansreflex
Ska inhandla ett nytt reflextäcke för det jag har är det bara en
reflexpasspoal på.

Jag rider inte i mörker...

Mentan: logga in på Msn!!!

Annars kan man hänga en vanlig reflex i en klädnypa och sätta klädnypan i taglet i svansen. Eller om man rider med ridtäcke så kan man ju sätta fast den där också.Funkar jättebra!

Jag använder reflexkoppel och på hästen har jag 4 benreflexer, reflexbrösta och reflex i svansen. När vi kör har vi en massa reflexer på vagnen också.

Hästen har:
*4 benreflexer.
*Reflexbrösta.
*Reflextunnlar på pannband, nosgrimma och tyglar.
*Stigbygelreflex (röd bakåt, vit framåt)
*Ska sy fast reflexband på nya ridtäcket också.

Jag har:
*Reflexsele.
*Hjälmreflex.

--------------------------------------------------------------------------------

Reflexer är bra att ha! Det är inte alltid jag sätter på allihop, särskilt inte nu när jag oftast hinner rida innan det blir mörkt, men senare i vintern så har vi på oss det här:

Hästen
4 benreflexer
Reflexländtäcke
Svansreflex
Reflexbrösta
Två tränsreflexer
Två tygelreflexer
Två reflexer på stigbyglarna

Jag
Mountain Horse Reflex Jacka
Reflexväst
Hjälmreflex
Ska ev. köpa reflexvantar.

Brukar dessutom ha pannlampa/ficklampa med mig när jag rider, då syns man ännu mer.

Ska komplettera med blinkande lampa av något slag, funderar på att fästa på ländtäckena. Har ganska många olika uppsättningar med reflexer, har säkert 4-5 olika reflexvästar till exempel!

Mvh Huntress

Jag har reflexväst, hjälmreflex och blinkande lampor som jag satt fast snett bak på stövlarna.
Hästen har 4 benreflexer, reflexbrösta, och ridtäcke med reflex.
Svansfeflexen får jag aldrig att sitta kvar.

Har en varseljacka av den här modellen (fast den är längre).

Hästen har benreflexer (gula, ordentliga på alla fyra) bland annat.

Nu har jag inte använt reflexer i år än (bara varit ute när det är ljust) så har glömt bort en del av vad jag har i gömmorna ;)

Sen är ju hästen vit också, vilket gör ganska mycket.

På ponnyn:
Ben x4
Brösta
Ländtäcke
Stigbygel

Jag har:
Reflexer på jackan (inbyggt)
Hjälm

Är det verkligen lagligt med blinkande lyse på föremål som rör sig? På cykel är det ju olagligt så det smäller om det, borde ju vara detsamma på häst?!

psychogrrl skrev:
Är det verkligen lagligt med blinkande lyse på föremål som rör sig? På cykel är det ju olagligt så det smäller om det, borde ju vara detsamma på häst?!

Är det? :o

Mina lampor är det 4-5 dioder i, och man kan ställa in så de lyser på 5-6 olika sätt, b.la så att de lyser hela tiden och inte blinkar.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 396
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur