Sv: Reflexer

Men en blinkande röd lampa framåt? Kan inte det missuppfattas som att du då är på väg bort från det fordon du möter?

Jag har:
4 benreflexer
reflextäcke
reflexbrösta
reflexväst
hjälmreflex

svansreflexen får jag aldrig att sitta kvar.. och så tänkte jag investera i sånna reflexer som man sätter på stigbyglarna...

4benreflexer på hästen
reflex i ländtäcket
reflex i svansen (hemmagjord m påsklämma o reflexband..)
små reflexer på stigbyglarna
o reflexväst på mig själv..

psychogrrl skrev:
Är det verkligen lagligt med blinkande lyse på föremål som rör sig? På cykel är det ju olagligt så det smäller om det, borde ju vara detsamma på häst?!

Hur skulle det kunna vara olagligt!?? Hur kommer det sig då att det nu finns massor av sådana reflexväxtar med blinkande lampor att köpa!? Kanske skulle ringa till tillverkarna och upplysa om att deras produkter är olagliga. (jag menar alltså produkterna avsedda för hästar/hästmänniskor, cyklar vet jag inget om).

Mvh Huntress

Nu ska vi se här,

Jag: Reflexväst, pannlampa.

Hästen: Benreflexer på alla ben, tränsreflexer och svansreflexer. Hon ska nog få en reflexbrösta tror jag.

Cykelaffärer säljer ju dioder som kan blinka, utan att upplysa kunden om att man måste ha den på fast lyse för att inte bli stoppad av polisen (du får böter som om du åkte utan lyse tror jag).

Man tycker ju att det borde vara rörligt föremål som rörligt föremål, men jag vet inte. De har ju dock kommit fram till att blinkande lyse är kasst för att ge positionslyse (på cykel), så jag skulle inte vilja ha det på hästen. Då skulle jag nog ställa in den på fast lyse isåfall.

Jag mailar polisen!

Jag har pannlampa, reflexjacka eller reflexkoppel och reflexband runt mina överarmar som även blinkar rött.
Hästen har benreflexer på alla benen, reflexbrösta, reflextäcke, har tänkt fixa nån svansreflex också.

Har köpt hem några meter reflexband som jag ska limma/sy på lite här och var på mina saker. Man kan inte ha för lite reflexer, oftast tror man att man syns mer än man verkligen gör.... något som jag märke när jag började övningsköra för några år sen. Efter det inhandlades det mkt mer reflexer än jag använt innan.

*lånar*

jag har:
En väst
en lampa på benet med röd/vitt sken
Hade en pannlampa, men den lever inte längre :o
sen 2 st nåt typ "band" man sätter runt armen ex (ca 20 cm lång 5 cm brett)

Hästen har:
Reflex-skrittäcke
4 gula benreflexer
2 gröna ben reflexer
3 "vanliga" (runda som man har när man går) som jag fäster bak på täcket

Reflexbrösta, 6 benreflexer (1 ovanför vardera framknä), ländtäcke med reflexpasspoal + en hängande baktill.

På mig har jag bara hjälmreflex + ryggreflex "inbakad" i jacken. Är det riktigt kallt har jag min skoteroverall som har reflexer lite varstans.

Har hört att vi ser ut som en julgran när vi kommer knallandes, så syns bra det vet jag att vi gör. :)

Jag: Reflexväst

Hästen: Reflextäcke, benreflexter och brösta.

Jag: Hjälmen och väst samt reflex som blinkar på vänster armen, i stigbygeln hänger en blink grej på vardera sida oxå.
Hästen: Reflexbrösta, svansen, tränset (skaffade ett nytt träns som bara fungerer som ute träns med reflexer på), vanliga ben reflexer bak, fram är det någon sorts skydd där spännena är reflexer... (finns på h**ks... skit bra faktiskt!!) har även ländtäcke med reflex såklart!!

När vi kör sätter vi blink grejerna bak på vagnen samt i bröstan fram...

Vi har i stallet blivit utnämda till årets julgran, men hellre det än påkörd!!!

Rider jag efter 5-6 på kvällen och ska ut blir det på med alla reflexer... jag tar ingen chans alls...

Senast ändrad:

Jag har benreflexer på honom, reflexländtäcke och reflexväst på mig.
Ska köpa: Pannlampa, tränsreflexer och stigbygelreflexer. Funderade på att köpa brösta också men det kändes lite överdrivet... Men det kommer att sluta med att jag kommer hem med en sån också, man kan ju aldrig synas för mycket... :angel:

På hästen har jag 4 benreflexer och reflexbrösta. På mej bara hjälmreflex. Ska köpa en väst oxå och en ny svansreflex (råkade tappa den gamla). Oxå ska jag köpa blinkisar om dom nu inte va olagliga? ;)

Jag: Reflexkoppel och ev. två av Frodos dåliga benreflexern. När pannlampan fungerar får den följa med ibland den med. har en del smålampor också.
Hästen: Fyra benreflexer och ev. lånar jag en kompis refl.skrittäcke - om jag har sadel: fyra benreflexer, bogreflex och ländtäcke.

eldione skrev:
Vad har ni på er och era hästar när ni rider i mörker?
Jag har på mig: hjälmreflex, reflexväst och pannlampa. Hästen: Tränsreflexer, 4 benreflexer och reflexridtäcke.
Funderar ärligt talat på om vi syns för dåligt frammifrån och bakifrån, tycker ni jag borde köpa reflexbrösta och svansreflex eller blir det för mycket då? :D

Jag har 4 gula benreflexer när jag går den korsta vägen till ridhuset. Rider jag ut har jag benreflexer, reflexbrösta och reflexväst. Ibland oxå ländtäcke med reflexkant.

eldione skrev:
Vad har ni på er och era hästar när ni rider i mörker?
Jag har på mig: hjälmreflex, reflexväst och pannlampa. Hästen: Tränsreflexer, 4 benreflexer och reflexridtäcke.
Funderar ärligt talat på om vi syns för dåligt frammifrån och bakifrån, tycker ni jag borde köpa reflexbrösta och svansreflex eller blir det för mycket då? :D

Reflexer syns alltid bäst ju längre ner de sitter!!!!
När man kommer i bilen så ser man rörelerna från ben reflexerna först. Reflexer uppe på hästen är inte till nån större nytta.
Därimot en bra pannlampa oxå så är du fullt utrustad.

magda skrev:
Reflexer syns alltid bäst ju längre ner de sitter!!!!
När man kommer i bilen så ser man rörelerna från ben reflexerna först. Reflexer uppe på hästen är inte till nån större nytta.
Därimot en bra pannlampa oxå så är du fullt utrustad.

Fast om vägen man rider på inte är helt platt är det faktiskt ganska bra med reflexer på lite olika nivåer. Backar gör ju att billyktornas sken inte alltid är parallella med vägbanan. Höll själv på att krocka med ett hästekipage på en smal väg för nåt år sedan. Hade ryttaren haft reflexväst hade vi sett henne på långt håll, som det var nu såg vi faktiskt hennes svarta jacka innan benreflexerna dök upp ovanför krönet. :crazy:

asfaltsflickan skrev:
Fast om vägen man rider på inte är helt platt är det faktiskt ganska bra med reflexer på lite olika nivåer. Backar gör ju att billyktornas sken inte alltid är parallella med vägbanan. Höll själv på att krocka med ett hästekipage på en smal väg för nåt år sedan. Hade ryttaren haft reflexväst hade vi sett henne på långt håll, som det var nu såg vi faktiskt hennes svarta jacka innan benreflexerna dök upp ovanför krönet. :crazy:
jo men kombinerar man med en pannlampa som är bra så blir det perfekt! :D

Hellu!

Får jag bara passa på att fråga var alla köper sina braiga reflexer till benen (hästens alltså)? Mina syns bra, dessvärre sitter dom inte lika bra. Två trillade av senaste gången, så nu behöver jag köpa nya - som funkar ;)

/Mi :cool:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 396
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Renoverings-hjälpen
  • Vad läser du just nu?
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur