Regioner, pengar och partier

Jag har svårt att tänka mig att pengar behövs mer någon annanstans än hos sjukvården under en pandemi dock.

Men tack för dina förklaringar, de får mig att förstå detta bättre.

Tja, stannar resten av landet finns det definitivt inga (skatte)pengar till sjukvården. Den absoluta majoriteten av offentligt spenderande är våra skattepengar (även om staten äger företag också, tex LKAB). Tjänar vi inga pengar blir statskassan tom.
 
Jag har svårt att tänka mig att pengar behövs mer någon annanstans än hos sjukvården under en pandemi dock.

Men tack för dina förklaringar, de får mig att förstå detta bättre.
Då får du nog tänka efter lite mer.

Resurser till hela utbildningsväsendet som ska ställa om till distans.- eller fjärrundervisning. Stöd till personer som förlorar arbetet. Stöd till krisande företag.

Det finns oändligt med saker som behöver mer resurser under en pandemi.
 
Jag har svårt att tänka mig att pengar behövs mer någon annanstans än hos sjukvården under en pandemi dock.

Men tack för dina förklaringar, de får mig att förstå detta bättre.
Cancervård och annan viktig vård finansieras ju ur samma budget som vård av coronasjuka. Oftast så tvingas man ju prioritera inom budgeten.
Regionerna ansvarar ju även för kollektivtrafiken t ex. Och tyvärr är det inte alltid så lätt att flytta pengar genom att dra in en busslinje (men det förekommer!).
Men annars så är väl pandemin ett bra exempel på att det faktiskt skjuts till pengar från "ladorna" och att det görs omprioriteringar.
 
Vad ska man kalla det då?!

Som väljare är jag mycket medveten om vad kommuner/regioner/staten menar med att spara.
Omprioriteringar, omfördelningar. Man väljer att satsa på en del som innebär att man behöver ta pengar från någon annan del.
Inte alla väljare har koll på vad det innebär, uppenbarligen.
 
Då får du nog tänka efter lite mer.

Resurser till hela utbildningsväsendet som ska ställa om till distans.- eller fjärrundervisning. Stöd till personer som förlorar arbetet. Stöd till krisande företag.

Det finns oändligt med saker som behöver mer resurser under en pandemi.
Jo jag förstår det, men sjukvården känns som en så väsentlig del av samhällets system. Speciellt när man ser rapporter om överarbetade anställda och om besparingar av viktiga medel inom kvinnokliniker.
 
Omprioriteringar, omfördelningar. Man väljer att satsa på en del som innebär att man behöver ta pengar från någon annan del.
Inte alla väljare har koll på vad det innebär, uppenbarligen.

Har man deltagit i samhällskunskapen under grundskolan vet man. Någonstans kan vi som vuxna inte förvänta oss att någon ska berätta allt i detalj för oss, vi får faktiskt se till att ta reda på fakta på egen hand.
 
Jo jag förstår det, men sjukvården känns som en så väsentlig del av samhällets system. Speciellt när man ser rapporter om överarbetade anställda och om besparingar av viktiga medel inom kvinnokliniker.

Och skulle besparingar inom kvinnovården vara värre än besparingar inom prostatavården? Lyft blicken, det går inte att titta på små delar när man pratar om samhällets ekonomi. Drar du i en tåt lossnar tre stycken (bildligt talat).

Plus att någon måste alltid betala. Vi MÅSTE hålla igång landet så det genereras skattepengar. Dumpar vi alla resurser på sjukvården kommer landet att göra en tvärnit.
 
Läste ett par ledarsidor nyss om just Irene Svenonius (Moderat, som dessutom sitter i partistyrelsen med uppgift att ta fram partiets politik så detta är högaktuellt för hela sverige) och regionpolitiken i Stockholm och fan vad bra skrivet

"Argumentet för att spara inom politiken har alltid varit att det är bra att ha resurser till reformer inför sämre tider. Men nu när vi lever i den sämsta av tider väljer våra regionpolitiker att ändå spara rekordmycket." 👏

"Sluta driv sjukvården som ett företag med målet att gå med vinst, målet är att rädda människor, säger Kristin Wennmo Zuk, läkare på Södersjukhusets Kvinnoklinik"

I den senare ledarsidan så fick läsarna skriva kommentarer i en chatt och där påpekades det att MP är stödparti till Moderaterna i Stockholm (och flera andra regioner och kommuner), det hade jag alltför dålig koll på! :crazy:

Jag fattar att detta har med politik att göra men jag begriper mig inte på att spara, spara och spara när det finns saker som pengarna skulle kunna gå till för att förbättra dem :banghead:

Spara en krona idag och du har två kronor imorgon. Det är verkligen inte schysst mot nästa generation att bygga skuldberg som de senare ska betala.
 
Och skulle besparingar inom kvinnovården vara värre än besparingar inom prostatavården? Lyft blicken, det går inte att titta på små delar när man pratar om samhällets ekonomi. Drar du i en tåt lossnar tre stycken (bildligt talat).

Plus att någon måste alltid betala. Vi MÅSTE hålla igång landet så det genereras skattepengar. Dumpar vi alla resurser på sjukvården kommer landet att göra en tvärnit.
Det har jag väl inte sagt? Jag tog dem som exempel på vård där besparingarna börjar gå för långt.
 
Det har jag väl inte sagt? Jag tog dem som exempel på vård där besparingarna börjar gå för långt.

Men att som kvinna välja endast det som exempel ser rätt illa ut. Sedan är det så att läget är ytterst allvarligt, vi kan inte förvänta oss vård på en normal nivå. Dvs vissa saker kommer att bli lidande. Resurserna är inte oändliga och någonstans måste man som sagt skära ner.

Personligen borde jag gjort cellprov för över ett år sedan (jag tar varje år eftersom jag har flera faktorer som ökar risken för cellförändringar). Men jag förstår att det inte är prioriterat i dagens läge.
 
Men att som kvinna välja endast det som exempel ser rätt illa ut. Sedan är det så att läget är ytterst allvarligt, vi kan inte förvänta oss vård på en normal nivå. Dvs vissa saker kommer att bli lidande. Resurserna är inte oändliga och någonstans måste man som sagt skära ner.

Personligen borde jag gjort cellprov för över ett år sedan (jag tar varje år eftersom jag har flera faktorer som ökar risken för cellförändringar). Men jag förstår att det inte är prioriterat i dagens läge.
Jag tog det som exempel pga jag läste artiklar om dem senast. Tänkte på fotona AF tog av de som jobbade inom sjukvården, fotografen hade blivit nominerad till något pris för dem. Och kvinnokliniken, jag citerade t.o.m en läkare från en kvinnoklinik i första inlägget här i tråden, så läste jag häromdagen en artikel om den där anslagstavlan som man hade tagit ett foto av där förslag på hur de skulle spara in hade skrivits av de som arbetade där. Samt en ledarartikel om en kvinna som bad om plastlakan pga hon blödde så mycket under sin födsel men fick ingen då det var för dyrt då det fastnade i mitt minne.
Så nej, jag tänker inte be om ursäkt för att jag valde kvinnokliniker som exempel, det var ett högaktuellt exempel i min värld.
 
Jag tog det som exempel pga jag läste artiklar om dem senast. Tänkte på fotona AF tog av de som jobbade inom sjukvården, fotografen hade blivit nominerad till något pris för dem. Och kvinnokliniken, jag citerade t.o.m en läkare från en kvinnoklinik i första inlägget här i tråden, så läste jag häromdagen en artikel om den där anslagstavlan som man hade tagit ett foto av där förslag på hur de skulle spara in hade skrivits av de som arbetade där. Samt en ledarartikel om en kvinna som bad om plastlakan pga hon blödde så mycket under sin födsel men fick ingen då det var för dyrt då det fastnade i mitt minne.
Så nej, jag tänker inte be om ursäkt för att jag valde kvinnokliniker som exempel, det var ett högaktuellt exempel i min värld.

Exakt, i din värld. Jag anser fortfarande att det ser illa ut att som kvinna dra upp det som enda exempel.
 
När jag gick i skolan använde vi penna och papper, idag ska varje barn ha egen dator om skolan inte ska klassas som omodern.
Oj, hade ingen aning om detta. Tycker det låter helt galet? Men undervisningen kanske är så annorlunda nu att det behövs? Det låter snarare lite omodernt att alla ska ha egen istället för att dela, nu när det går mer emot att ha saker gemensamt och inte konsumera i onödan.

Jag minns hur datorerna i "datorsalen" användes och med tanke på det känns det inte som att det kan vara helt problemfritt att varje barn ska ha en egen dator.
 
Oj, hade ingen aning om detta. Tycker det låter helt galet? Men undervisningen kanske är så annorlunda nu att det behövs? Det låter snarare lite omodernt att alla ska ha egen istället för att dela, nu när det går mer emot att ha saker gemensamt och inte konsumera i onödan.

Jag minns hur datorerna i "datorsalen" användes och med tanke på det känns det inte som att det kan vara helt problemfritt att varje barn ska ha en egen dator.
Lite OT men...
Det verkar inte finnas någon forskning som stödjer att en-till-en med datorer bidrar på något positivt sätt till kunskapsnivån.
 
Lite OT men...
Det verkar inte finnas någon forskning som stödjer att en-till-en med datorer bidrar på något positivt sätt till kunskapsnivån.

I vissa fall tror jag tom att det är kontraproduktivt. Jag vet att många elever inte får grundläggande aritmetik ordentligt befäst och det är grunden för all fortsatt matematik och i förlängningen mycket av fysiken och kemin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp