register som bara innehåller romer

landsbygdsbo

Trådstartare
Först när jag hörde det så hajade jag till. Att hålla register baserade på etnicitet allena är ett otyg och därtill olagligt

men om det är ett register som har kriminella som primärmål och kartläggning av klantillhörighet kontakter så kan det vara förståeligt.
skulle tro att de flesta poliser i en mindre stad känner det lokala busets släktförhållande

buset = kriminella personer oavsett etnicitet.

Sv: register som bara innehåller romer

Om det aktuella registret endast handlat om att kartlägga kriminella hade de knappast registrerat nyfödda barn. Den saken tycker jag bevisar att det handlat om att kartlägga romer.

Om det aktuella registret endast handlat om att kartlägga kriminella hade de knappast registrerat nyfödda barn. Den saken tycker jag bevisar att det handlat om att kartlägga romer.

Eller så vill man få en bra överblick...
Jag kan tex tänka mig att om man vill kartlägga ekonomisk brottslighet och en liga/sammanslutning har som vana att skriva över tillgångar på barnen osv så kan det vara befogat.

Eller så vill man få en bra överblick...
Jag kan tex tänka mig att om man vill kartlägga ekonomisk brottslighet och en liga/sammanslutning har som vana att skriva över tillgångar på barnen osv så kan det vara befogat.

Fast det var det ju inte fraga om har sa det ar irrelevant i sammanhanget.

Fast det var det ju inte fraga om har sa det ar irrelevant i sammanhanget.

Fast det vet väl varken du eller jag? O_o

Eller du kanske iof har mer insyn i frågan än vad jag har. Allt jag vet om det här har jag läst i dagstidningen. Du har alltså en bättre faktakälla?

Jag vet inte vad du läser för dagstidningar men i de jag läser står det att många som registrerades är ostraffade och registret benämns som olagligt.

om syftet har varit att registrera romer så är det ju inget att diskutera = lagbrott

om det bevisbara syftet har varit att registrera familje/klanförhållande kring vissa grupper av kriminella är det förståeligt.

Jag skulle dock kunna tänka mig att det finns fler liknande inofficiella register.

om ex kalle begår ett rån och sedan går under jorden brukar ju mässingen ha kläm på både släktingar o kompisar som kan tänkas hålla med säng

Det ar ett sokbart register pa over 4000 personer, over hela sverige. Varav en stor andel barn.

Det handlar inte om en enskild liga eller sammanslutning utan om att registrera en folkgrupp, vilket ar olagligt.

Jag tycker det är väldigt konstigt och skrämmande. Dessutom undrar jag hur snuten vet vilka som är romer när knappt ens romerna själva vet, förutom att många anser sig vara mer romer än andra.

Jag tycker det är väldigt konstigt och skrämmande. Dessutom undrar jag hur snuten vet vilka som är romer när knappt ens romerna själva vet, förutom att många anser sig vara mer romer än andra.

vad jag förstod så var personer födda i början av seklet registrerade, så de kopplade väl bara ihop och hämtade data från kyrkobokföringen.....

Jag vet inte vad du läser för dagstidningar men i de jag läser står det att många som registrerades är ostraffade och registret benämns som olagligt.

Jag är i ärlighetens namn inte så där jätteinsatt, jag har bara läst vad Aftonbladet skriver...

Och för det första så är jag nog gammal att veta att man ska ta allt som står i tidningen men den nypa salt, för väldigt ofta så är verkligheten ganska annorlunda mot vad som skrivs i tidningen.

Men om man nu bara och enbart har lästa aftonbladet så kan man se att det finns uppgifter som säger så här:

Enligt uppgifter till DN har polisens ambition varit att skapa ett sökbart register över alla Sveriges romer.

Är det så det är (vilket jag iof inte finner helt otroligt) så är det naturligtvis åt helvete.

Men man kan även se att polisen hävdar nått annat:

– Det här är inget register utan en analysfil som man upprättat inom kriminalunderrättelsetjänsten för att se vilken relation människor har till varandra, säger han.
Skillnaden uppger han vara att ett register är något som upprättas för att ha under en längre tid, och som ständigt fylls på. En analysfil ska omfattas av ett annat regelverk, och gälla särskilda utredningar under en begränsad tid.

Tidningen Computer Sweden har utifrån DN:s avslöjande slagit fast att Skånepolisen använt sig av en avancerad analys- och visualiseringsmjukvara, Analyst's Notebook, som är framtaget för att kartlägga stora nätverk av människor och bland kunna bekämpa grov organiserad brottlighet och terrorism.

Och om det skulle vara så ser jag inget problem.

Om man tänker sig att polisen har fått nys om en sammanslutning som tex ägnar sig åt ekonomisk brottslighet och man behöver kartlägga nätverket så förstår jag inte varför det skulle vara ett problem.

Så - bara för att vara ÖVERTYDLIG här då så att ingen missuppfattar.
Självklart så är det helt oacceptabelt att föra ett register baserat på etnisk tillhörighet.
Självklart finns det en risk att det är precis det polisen har gjort - och i så fall så är det oacceptabelt.

MEN - så länge vi har DN och expressen som källor så kanske vi ska vänta lite innan vi går i taket och dra paralleller till förintelsen. Det KAN faktiskt vara så som polisen påstår...

Väldigt skrämmande ja. Får en att undra hur det är ställt med kulturen inom polisen. Att ingen satte ner foten och påpekar att "fan detta är olagligt och oetiskt!".

Det blir svårare för dem att förklara bort det här när de inte kan skylla på enstaka individer, som de gjorde med apajävlar-incidenten.

Väldigt skrämmande ja. Får en att undra hur det är ställt med kulturen inom polisen.

Fast det är väl knappast nått att undra över... verkar finnas många som egentligen borde vara... nått annat än poliser. :crazy:

Absolut, men att de också håller varandra om ryggen så att ingen sätter ner foten.

Enda sättet polisen kan "komma undan" med det här är väl om det visar sig att alla i registret är dömda eller misstänkta för brott. Men som det verkar innehåller registret uppgifter om hundratals människor som är varken eller.

For att en sadan fil skall vara laglig behover den gälla specifik brottsutredning, vidare far den endast sparas en begränsad tid.

En brottutredning med over 4000 inblandade, over 1000 barn som pagatt i tva ar utan att media eller ngn annan for den delen fatt nys om det.... jovisst. :meh:

Nagon/nagra inom polismyndigheten lar ha det hett om oronen just nu.

Absolut, men att de också håller varandra om ryggen så att ingen sätter ner foten.

Ja... man häpnar ibland.

Enda sättet polisen kan "komma undan" med det här är väl om det visar sig att alla i registret är dömda eller misstänkta för brott. Men som det verkar innehåller registret uppgifter om hundratals människor som är varken eller.

Men här förstår jag inte hur du tänker...
Om polisen utreder ett brott så antar jag att de samlar in information om massor av människor som inte är misstänkta för brott... för att kunna kartlägga brottslingarnas liv och varande.

Klart som dagen att polisen måste kunna samla in information om vilka som är vänner och släkt med en misstänkt brottsling... och om de utreder en liga så kan man väl kunna behöva kartlägga vem som känner vem, och vilken typ av koppling man har till varandra.
På så sätt lär man ju tex både kunna avföra personer som man ev. misstänker är inblandade och se samband som ger upphov till misstankar mot tidigare inte misstänka personer.

Men det är ju inte samma sak som att ha ett permanent register...

For att en sadan fil skall vara laglig behover den gälla specifik brottsutredning, vidare far den endast sparas en begränsad tid.

En brottutredning med over 4000 inblandade, over 1000 barn som pagatt i tva ar utan att media eller ngn annan for den delen fatt nys om det.... jovisst. :meh:

Nagon/nagra inom polismyndigheten lar ha det hett om oronen just nu.

Är två år en jättelång tid för en komplicerad stor utredning?

Väldigt skrämmande ja. Får en att undra hur det är ställt med kulturen inom polisen. Att ingen satte ner foten och påpekar att "fan detta är olagligt och oetiskt!".

Det blir svårare för dem att förklara bort det här när de inte kan skylla på enstaka individer, som de gjorde med apajävlar-incidenten.

Äh, jag tycker inte det är konstigt. Det är jäkligt sned kultur inom de där områdena, de anser att de gör rätt, basta.

Men jag kan ju inte låta bli att hoppas att detta läckt ut från någon som tyckte att det var sjukt.

MEN - så länge vi har DN och expressen som källor så kanske vi ska vänta lite innan vi går i taket och dra paralleller till förintelsen. Det KAN faktiskt vara så som polisen påstår...

Som polisen pastar?

Rikspolischefen sager ju sjalv att det ar olagligt.

Registret är olagligt på grund av den omfattning det har. Det finns ju till och med de som är döda och de som bara är ett par år gamla. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Svenson

Är två år en jättelång tid för en komplicerad stor utredning?

Alltsa, antingen sa ar du for diskrimineringen av Romer eller sa ar du valdigt naiv.
Efter dina inlagg har ar det latt att tro det forsta men jag hoppas verkligen pa det sistnamnda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka