register som bara innehåller romer

Sv: register som bara innehåller romer

Först när jag hörde det så hajade jag till. Att hålla register baserade på etnicitet allena är ett otyg och därtill olagligt

men om det är ett register som har kriminella som primärmål och kartläggning av klantillhörighet kontakter så kan det vara förståeligt.
skulle tro att de flesta poliser i en mindre stad känner det lokala busets släktförhållande

buset = kriminella personer oavsett etnicitet.
Varför inte göra det lagligt,så är problemet ur vägen.En stor del av zigenarna hamar säkert i polisens register av egen förskyllan förr eller senare.

[...]och om de utreder en liga så kan man väl kunna behöva kartlägga vem som känner vem, och vilken typ av koppling man har till varandra. [...]

Men hela släktträd inklusive barn under två år? Som händelsevis råkar vara romer? O_o Njae va?

Ja... man häpnar ibland.

Men här förstår jag inte hur du tänker...
Om polisen utreder ett brott så antar jag att de samlar in information om massor av människor som inte är misstänkta för brott... för att kunna kartlägga brottslingarnas liv och varande.

Klart som dagen att polisen måste kunna samla in information om vilka som är vänner och släkt med en misstänkt brottsling... och om de utreder en liga så kan man väl kunna behöva kartlägga vem som känner vem, och vilken typ av koppling man har till varandra.
På så sätt lär man ju tex både kunna avföra personer som man ev. misstänker är inblandade och se samband som ger upphov till misstankar mot tidigare inte misstänka personer.

Men det är ju inte samma sak som att ha ett permanent register...

Jag tror att det finns olika sätt för dem att komma undan med det, jag själv är registrerad i polisens dataregister ihop kopplad med svärmor, men då frågade de om det var okej för att ha kontakt uppgifter om de skulle stöta på svärmor. Hon har demens och hade vid det tillfället ringt polisen fyra gånger på en dag och de sökte efter någon som kunde lugna ner henne. På så sätt tycker jag att det är toppen att polisen har ett register som de kan slå i om de skulle hitta på svärmor ute på vägen och hon inte har en aning om var hon är.
Men jag tycker dock inte att det är rätt i fallet med romerna men jag kan tänka mig att det finns flera sorters register om du hänger med på vad jag menar. ;)

nu hävdar polisen att dels var registret knutet till kriminella och dels att det inte går att utläsa etnicitet ut det.

vi får se om det stämmer.
gör det det så är det ok för min del.

Eller så vill man få en bra överblick...
Jag kan tex tänka mig att om man vill kartlägga ekonomisk brottslighet och en liga/sammanslutning har som vana att skriva över tillgångar på barnen osv så kan det vara befogat.

Alla som jobbat med underrättelser någon gång håller med om att man helst vill registrera alla som eventuellt kan ha samband med en misstänkt. Av medias rapportering av det här fallet låter det ju som om man gjort just det. Men det betyder inte att det är lagligt för det. Vi har trots allt lite regler för hur och när man kan bli upptagen i ett spanings- eller misstankeregister.

Alltsa, antingen sa ar du for diskrimineringen av Romer eller sa ar du valdigt naiv.
Efter dina inlagg har ar det latt att tro det forsta men jag hoppas verkligen pa det sistnamnda.

Men var inte tramsig.
Läs vad jag har skrivit så ser du att jag inte skriver något som ens antyder att jag är för diskriminering av romer, och du ser även att jag kanppast är så där väldigt naiv i den här frågan heller.

Jag säger ju att det inte alls är otroligt att det handlar om en registrering av romer, och att om det är så då är det fördjävligt.

Men jag har även varit med nog länge för att inte ta fram stora trumpeten varje gång dagspressen slår upp ett "scoop" - jag köper helt enkelt inte dagstidningarnas braskande rubriker helt orkitiskt rakt av.

Men hela släktträd inklusive barn under två år? Som händelsevis råkar vara romer? O_o Njae va?

Gissningsvis har polisen gått över gränsen, men komplicerade bidragsbrott, fusk med assistans är utredningar som inkluderar barn.

Ekot verkar inte heller tycka att det är ett helt okej register. De är väl lite mer trovärdiga fortfarande?

Var det någon mer som såg polischefen igårkväll på TV ? Han visste ju inte var han skulle titta. Var det ett spelat agerande ? Om inte så var han verkligen pinsamt berörd om det var spelat så var det utstuderat. Den polischefen påstod ju att det var ett bråk och så verkar själva proportionen av bråket ha eskalerat enormt. Man förstår att folk blir arga som blir listade och man förstår om det verkligen är en svår bottsutredning att man måste veta en del men så många barn ? Hela saken är mysko och luktar illa.

Var det någon mer som såg polischefen igårkväll på TV ? Han visste ju inte var han skulle titta. Var det ett spelat agerande ? Om inte så var han verkligen pinsamt berörd om det var spelat så var det utstuderat. Den polischefen påstod ju att det var ett bråk och så verkar själva proportionen av bråket ha eskalerat enormt. Man förstår att folk blir arga som blir listade och man förstår om det verkligen är en svår bottsutredning att man måste veta en del men så många barn ? Hela saken är mysko och luktar illa.

Fast det är symptomatiskt att det händer i Malmö. Med den utveckling av opinionen och acceptansen i att hata icke-etniska-svenskar, kommer det att bli allt vanligare.

Det gäller att vi andra står upp för de värderingar som är de enda tänkbara i ett Sverige värt att kallas namnet. Men tänk på att ungefär en femtedel i Skåne skulle rösta på Sveriges enda parti som står för hat och stigmatisering av annorlunda, en tiondel i hela riket. En femtedel av Skåne, innebär att många poliser sympatiserar med denna idiotiska olika-värdering av människors rättigheter med avseende på etnicitet. Självklart borde dessa element ifrågasättas (om de handlar i anda med sin övertygelse vill säga) som lämpliga poliser.

Ett tecken i tiden helt enkelt.

Om det aktuella registret endast handlat om att kartlägga kriminella hade de knappast registrerat nyfödda barn. Den saken tycker jag bevisar att det handlat om att kartlägga romer.
Men hallå, alla nyfödda registreras ju. Även du registrerades en gång i tiden å det var väl inte så farligt ;)

Det är väl inte riktigt lagligt att föra ett oregistrerat register enligt datalagen.
Men så vitt jag förstår så har man väl använt offentliga register och bara tillfört vilka släktförhållanden personerna har med varandra.

Att ta fram släktträd för kriminella har visat sig vara nödvändigt då många nätverk som byggs upp byggs just på släktingar för att motverka infiltration.

Därför så kan det vara motiverat i detta fallet också.

Men är registret enbart ett register för att hålla koll på vilka som tillhör den Romska minoriteten, då är man helt galet ute.

Har individ 1 kontakter far, morfar, kusin etc etc med personer som polisen misstänker för kriminell verksamhet så är alltså registret ok. Om om individ 1 bara är 2 år...ja då är det väl mor eller far som har den icke önskvärda kontakten.

nu hävdar polisen att dels var registret knutet till kriminella och dels att det inte går att utläsa etnicitet ut det.

vi får se om det stämmer.
gör det det så är det ok för min del.

Så korkad är nog ingen polis att han skriver etnicitet i ett register, det är också därför filen inte heter "romer -släkterna si och så".

Frågan är komplex och inte riktigt så enkel som i aftonbladet, även om golit är rätt övertygad om att man har registrerat mer än vad man borde.

Men vi har andra etniska register. Röstlängden till sametinget exempelvis.

Så korkad är nog ingen polis att han skriver etnicitet i ett register, det är också därför filen inte heter "romer -släkterna si och så".

Frågan är komplex och inte riktigt så enkel som i aftonbladet, även om golit är rätt övertygad om att man har registrerat mer än vad man borde.

Men vi har andra etniska register. Röstlängden till sametinget exempelvis.

men är registret ett register på kriminella + deras umgänge/nära släkt så kan det trots oklarheterna vara motiverat,

men är registret ett register på kriminella + deras umgänge/nära släkt så kan det trots oklarheterna vara motiverat,

Det kan inte finnas någon rimlig/laglig förklaring till att nyfödda barn är med i registret. Oavsett vilka barnens föräldrar är.

Det kan inte finnas någon rimlig/laglig förklaring till att nyfödda barn är med i registret. Oavsett vilka barnens föräldrar är.

Bidragsbrott, skjutningar vid sjukhus skulle kunna vara förklaringar till det. Sen har polisen rimligen överregistrerat.

naturligtvis inte!

om det nu inte är så att man i registret även beskriver familjeförhållande
x är sammanboende med y och tillsammans ha de två barn, z och å.

för polisen kam väl knappast ha nytta av att söka på å , 2 år...

sedan har ju Golit ngt i det som framförs.

påstår Y att hon bor ensam med z och å och uppbär maximala bidrag för det samtidigt som x gör detsamma fast de bor i samma lägenhet så....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka